به مناسبت زادروز کارگردان گزیده کاری که کوتاه نمی‌آید+فیلم

تهران (پانا) - احمدرضا درویش، کارگردانی است که در عرض سی سال با ساختن 6 فیلم اکران شده، کارگردان کم‌کاری محسوب می‌شود اما چهار فیلم شاخص او در یادها باقی مانده و همیشه تلاش داشته است استانداردهای تولید سینمای ایران را بالاتر ببرد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
به مناسبت زادروز کارگردان گزیده کاری که کوتاه نمی‌آید+فیلم

احمدرضا درویش فعالیت حرفه ای خود را در حوزه کارگردانی از سال 1361 و در برنامه های تلویزیونی صدا و سیما آغار کرد. اولین فیلم سینمایی او با نام «پرواز» در سال 1368 و ساخته شد و دومین فیلم سینمایی او با نام ابلیس و در سال 1369 تولید شد. احمدرضا درویش فیلمنامه سینمایی ابلیس را نیز خود نوشته بود.
از تلویزیون شروع شد
احمدرضا درویش دوم مرداد 1340 در همدان به دنیا آمد. برای تحصیل به تهران مهاجرت کرد و در رشته گرافیک و معماری فارغ التحصیل شد. وی در آغاز فعالیت های هنری اش در سال 1361 به تلویزیون رفت و کارگردانی نمایش های تلویزیونی را بر عهده گرفت. آغاز کار سینمایی اش برمی گردد به مدیریت تولید، دستیاری کارگردانی و بازیگری فیلم «زندان دوله تو» در سال 1363 که در کردستان ساخته شد. فیلم «زندان دوله تو» 96 دقیقه بود به کارگردانی رحیم رحیمی پور که بازیگر اصلی آن عبدالرضا اکبری بود. درویش در همان سال فیلمنامه ای برای «کانی مانگا» سیف الله داد را نوشت.

سیمرغ برای آخرین پرواز
وی اولین فیلم خود را در سال 1368 به نام «آخرین پرواز» تولید کرد که کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده داشت. داستان فیلم داستان یک سرگرد خلبان است که پسر فلج خود را همراه همسرش برای معالجه به فرانسه می فرستد. یک گروه تروریستی خانواده او را گروگان گرفته و از او می خواهند که هواپیمای خود را در خاک عراق فرود آورد. این فیلم در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم جشنواره فجر در سال ۱۳۶۸ سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.

از آذرخش تا سقوط ابلیس
فیلم بعدی او «ابلیس»(1369) در ژانر حادثه ای بود که در اولین همکاری بازی درخشان خسرو شکیبایی را رقم زد. داستان «ابلیس» در مورد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای 656 مسافرتی ایران است. که در جشنواره همان سال کاندیدای بهترین تدوین برای سیف الله داد شد.
درویش در «آذرخش»(1371) به سراغ ژانر اجتماعی می رود. جدال صاحب امتیاز یک روزنامه به همراه دوست دوران انقلابش با مشکلات روزمره زندگی است. جهانگیر الماسی و شهره لرستانی از بازیگران این فیلم هستند.

کیمیا
با فیلم بعدی نبوغ درویش به نمایش گذاشته شد. فیلم «کیمیا» (1373) همکاری درخشان بعدی درویش و شکیبایی به یکی از بهترین ملودرام های جنگی سینمای ایران تبدیل شده است. این فیلم داستان کودکی ست که در بهبوهه جنگ به دنیا آمده و مادرش را از دست می دهد. دکتر ماما دختر را بزرگ می کند تا اینکه بعد از سال ها پدرش به دنبال او می آید. این فیلم در جشنواره فجر سال 73 برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول، صدابرداری، جلوه های ویژه و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای درویش شد.

احمدرضا درویش، کارگردانی است که در عرض سی سال با ساختن 6 فیلم اکران شده، کارگردان کم‌کاری محسوب می شود اما چهار فیلم شاخص او در یادها باقی مانده و همیشه تلاش داشته است استانداردهای تولید سینمای ایران را بالاتر ببرد.

لازم به ذکر است، فیلم پشت صحنه دوئل توسط موزه سینما تهیه و در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار