زنگنه: اصلاحاتی در چارچوب انجام تحقیق و تفحص از سوی مجلس صورت گیرد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید تحقیق و تفحص باید آخرین ابزاری باشد که یک نماینده مجلس از آن استفاده می‌کند و پیش از آن ابزاری مناسب‌تر به نام دیوان محاسبات وجود دارد که بازوی نظارتی مجلس است و کارشناسان نخبه‌ای را در اختیار دارد که ورود آنها به موضوعات مورد سوال می‌تواند بسیار تخصصی‌تر باشد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
زنگنه: اصلاحاتی در چارچوب انجام تحقیق و تفحص از سوی مجلس صورت گیرد

محسن زنگنه اظهار کرد:‌ ورود دیوان محاسبات بسیاری از شائبه‌های سیاسی و تعارض منافع را نیز در بر ندارد چون در پاره‌ای از موارد تحقیق و تفحص انجام می‌شود اما در پس تحقیق و تفحص اهداف دیگری مورد نظر درخواست‌کنندگان از تحقیق و تفحص وجود دارد و استفاده از دیوان محاسبات کاری شفاف‌تر، علمی‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

زنگنه تصریح کرد: اگر طرح برخی از ادعاها در جریان تحقیق و تفحص تبعات منفی را برای جامعه به دنبال داشته باشد باید چارچوب تحقیق و تفحص باید مورد اصلاح قرار گیرد و اگر نیازمند تفسیرهای جدید است انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد:‌ در آئین‌نامه داخلی مجلس آمده است که وقتی نماینده‌ای تقاضای تحقیق وتفحص را مطرح می‌کند باید دلایل خود را برای ضرورت آن به نمایندگان یا کمیسیون مربوطه ارایه کند و در نهایت این کمیسیون و نمایندگان هستند که باید رای دهند که آیا تحقیق وتفحص باید انجام شود یا خیر. به همین دلیل برای بیان ضرورت انجام آن از تریبون رسمی مجلس برای طرح آن استفاده می‌کند که به طور قطع ممکن است بسیاری از آن ادعاها در جریان تحقیق و تفحص رد شود و نتواند آنها را اثبات کند.

محسن زنگنه با بیان اینکه تحقیق و تفحص محدود به عدم اجرای قوانین نیست، اظهار کرد: هیات رئیسه مجلس و اداره قوانین مجلس در زمان تشخیص عدم اجرای برخی از قوانین می‌تواند به این بحث ورود کند و دیوان محاسبات نیز این اختیار قانونی را دارد که در موضوع اجرایی نشدن برخی از قوانین در کشور ورود کند.

وی افزود: در زمانی که تخلفات مالی و بده و بستان‌های خاصی که به واسطه سوء مدیریت یا تعارضات منافع به وجود می‌اید می‌توان از ابزار تحقیق و تفحص استفاده کرد.

زنگنه با بیان اینکه تحقیق و تفحص ابزاری موثر برای مجلس است، اظهار کرد: به طور قطع شیوه اجرا و انجام و موضوعی که تحقیق و تفحص درباره ان صورت می‌گیرد در عملکرد که از آن حاصل می‌شود، تاثیرگذار است.

وی با تاکید براینکه در بسیاری از موارد در جریان تحقیق وتفحص ادعاهایی مطرح می‌شود که اثبات نشده است، عنوان کرد: گاهی طرح این ادعاها موجب تبعات سنگین برای آن مجموعه، نهاد یا بنگاه اقتصادی خواهد شد وشاید نیاز باشد تا اصلاحاتی در چارچوب انجام تحقیق و تفحص از سوی مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه در بسیاری از موارد در جریان تحقیق وتفحص ادعاهایی مطرح می‌شود که اثبات نشده است، عنوان کرد: گاهی طرح این ادعاها موجب تبعات سنگین برای آن مجموعه، نهاد یا بنگاه اقتصادی خواهد شد وشاید نیاز باشد تا اصلاحاتی در چارچوب انجام تحقیق و تفحص از سوی مجلس صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار