داوزده، نو و هشت؛ مستندی از روزهای کرونا در انزلی

رشت (پانا) - دوازده نود و هشت ،مستندی از سحر معاف و نیلوفر موسوی دو فیلمساز جوان اهل انزلی،آغاز پاندمی کرونا را در بندر انزلی برای آیندگان ثبت کردند.

کد مطلب: ۱۲۰۲۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
داوزده، نو و هشت؛  مستندی از روزهای کرونا در انزلی

به گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، ویروس کرونا زمستان ۹۸ یکباره چون تندبادی ویرانگر بر ساحل خزر و خاک سبز گیلان وزید و عزیزانی را به گرداب بیماری و مرگ کشاند. در این شرایط سحر معاف و نیلوفر موسوی دو فیلمساز جوان اهل انزلی دوربین به دست گرفتند تا این روزهای سخت را ثبت و برای آیندگان مستند کنند.

در این شرایط گروهی از فیلمسازان انجمن سینمای جوانان انزلی تصمیم گرفتند با ساخت فیلم وقایع روزهای کرونایی را مستند کنند. این فیلم ۱۲۹۸ نامگذاری شد تا آغاز این بیماری را در بندرانزلی برای آینده ثبت کند.

این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی سحر معاف و نیلوفر موسوی ارائه شده و به روان زنده یاد تهمینه ادیبی و دکتر سیامک دیوشلی، شهدای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در انزلی ارائه شده است.

عوامل دیگر ساخت این مستند ۵۵ دقیقه ای عبارتند از محمدتقی اشرفی ملکی، ساجده حیدری، فربد قدیمی میلاد سرابی و پرستو ستایش. سازندگان مستند هدف خود از ساخت این فیلم را انجام مأموریت هنری برای ثبت وقایع ناشی از شیوع این بیماری جهانی در شهر انزلی عنوان کردند.

فیلم ۱۲۹۸ دوره مارس ٢٠٢٠ تا دسامبر ٢٠٢٠ را به تصویر می کشد و با کمک مصاحبه از دست اندرکاران، تلاش نیروهای مردمی، تعطیلی اصناف، به ویژه مشاغل مرتبط با گردشگری و بیگانگی مردم و تنهایی، خاطرات تلخ و شیرینی از ویروس کشنده را روایت می کند.

مردم انزلی در اوج همه گیری ویروس کرونا در گیلان، مانند یک سازمان غیردولتی به بزرگی یک شهر، سعی در کمک به حل این مشکل داشتند.

اقداماتی همچون دوخت ماسک توسط زنان خانه دار تا تهیه و توزیع مواد غذایی برای خانواده های فقیر و آسیب دیده از جمله اقدامات مردم انزلی است که در فیلم مذکور به تصویر کشیده می شود.

فیلم، گرچه تا رسیدن به مولفه های یک مستند حرفه ای فاصله دارد و بیش از نشان دادن شرایط، به مصاحبه ها متکی است اما در شرایط ساخته شده حرکتی ارزشمند به شمار می رود. در نهایت ۱۲۹۸ نشان می دهد اگر به دور از نگاه جناحی و سیاسی در کنار هم تلاش کنیم اتفاقات خوبی در شهر می افتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار