گزارش از مشکلات رانندگان در ایام کرونا وآغاز واکسیناسیون در بخش حمل‌ونقل عمومی

واکسیناسیون رانندگان تاکسی در پایتخت از این هفته

تهران (پانا) -  بعد از گذشت تقریباً ۶ ماه از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون در ایران؛ خبرها حکایت از پیوستن بخش حمل‌ونقل عمومی از این هفته به طرح واکسیناسیون دارد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون رانندگان تاکسی در پایتخت از این هفته

به‌گزارش ایران، تاکنون ۷۰۰ راننده تاکسی در کشور بر اثر کرونا فوت کرده‌اند و ۱۰ هزار نفر نیز به کرونا مبتلا شده‌اند. حدوداً ۴۷۶ هزار راننده تاکسی در کل کشور مشغول به کارند که ۸۰ هزار نفر از آنها در تهران فعالیت می‌کنند. در بخش اتوبوسرانی تهران نیز روزانه تست ۹۰ نفر از رانندگان مثبت اعلام می‌شود و این درحالی است که فقط در پایتخت تاکنون ۱۶ نفر از رانندگان اتوبوس بر اثر کرونا فوت کرده‌اند. در متروی تهران نیز در طول یکسال و ۵ ماه اخیر؛ هزار و ۸۰۰ نفر مبتلا به کرونا گزارش شده است که ۶ نفر از آنها راهی آرامستان پایتخت شده‌اند.

اما طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت از این هفته به ترتیب اولویت سنی رانندگان در هر سه بخش به صف طویل واکسیناسیون عمومی می‌پیوندند. در برنامه واکسیناسیون؛ رانندگان حمل‌ونقل عمومی جزو اولویت سوم قرار داده شده‌اند که با توجه به زمانبندی اجرای طرح و تأمین واکسن در هفته‌های اخیر؛ اکنون نوبت به این گروه رسیده است. البته فردا در جلسه‌ای مشترک با مسئولان وزارت بهداشت درباره جزئیات اجرای طرح همچون محل اجرا و زمان دقیق بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد شد. آن‌طور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران خبرداده آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رانندگان تاکسی؛ اتوبوس و راهبران مترو از این هفته خواهد بود.

سید مناف هاشمی به جلسه‌ای که اخیراً با مسئولان وزارت بهداشت داشته اشاره کرده و گفته است که بهداشتی‌ها قول داده‌اند بزودی واکسن‌های مورد نیاز اختصاص داده شود. از طرفی محمد روشنی؛ مدیرعامل تاکسیرانی تهران هم از آغاز واکسیناسیون رانندگان تاکسی از این هفته خبر داده و تأکید کرده که باتوجه به گروه سنی؛ واکسن اولویت‌بندی شده است. به‌گفته او در فاز اول ۲۰هزار راننده تاکسی در گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال واکسینه می‌شوند. چراکه رانندگان گروه سنی ۶۰ سال به بالا در اولویت واکسیناسیون وزارت بهداشت قرار دارند. بعد از گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ ساله نوبت به گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ ساله و به‌همین ترتیب پایین‌تر می‌رسد. محمود ترفع؛ مدیرعامل اتوبوسرانی تهران نیز گفته است که لیست نهایی رانندگان اتوبوس آماده شده و احتمالاً از اواخر این هفته اجرای واکسیناسیون آغاز می‌شود. او تأکید کرده که ۶ هزار نفر راننده در اتوبوسرانی تهران فعالیت می‌کنند که روزانه در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. در اتوبوسرانی نیز اولویت‌بندی براساس سن راننده‌هاست. میانگین سنی راننده‌ها در بخش اتوبوسرانی ۵۰ سال است.

ترفع می‌گوید که در تعطیلات ۶ روزه اخیر نیز با توجه به اینکه برخی مشاغل همچون کادردرمان؛ نیروی نظامی و انتظامی و بخش خدماتی باید در محل کار خود حاضر می‌شدند؛ سرویس دهی بخش اتوبوسرانی همچون گذشته ادامه یافت. علی عبدالله پور؛ نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو هم از اجرای طرح واکسیناسیون در مترو از اواخر این هفته خبر داده است. او می‌گوید که در جلسه فردا جزئیات بیشتری مشخص می‌شود. اما براساس آخرین تصمیم گیری‌ها در مرحله اول ۵ هزار دوز واکسن به مترو اختصاص داده خواهد شد. فعلاً پایانه جنوب (فتح آباد)؛ پایانه غرب (صادقیه) یا ایستگاه شهید بهشتی و سالن ولایت ساختمان مرکزی از طرف شرکت مترو برای اجرای طرح واکسیناسیون پیشنهاد داده شده است.

هزینه‌های کمر شکن درمان کرونا برای رانندگان تاکسی
زهرا دلخواسته که از سال ۹۰ راننده تاکسی در تهران است می‌گوید که فروردین پارسال مبتلا به کرونا شده است و تقریباً چند هفته درگیر بیماری و پروسه درمان شده و نتوانسته کار کند. بیشترین نگرانی‌اش بابت بیماری قلبی و آسم اطفال دخترش‌ است که اجازه نمی‌دهد با خیال راحت مسافرکشی کند. اومی گوید از ترس ابتلای دوباره و درگیری‌هایم هر مسافری را سوار نمی‌کنم از طرفی هزینه‌های زندگی‌ام هم بالاست. قسط مسکن مهر و خودرو و هزینه‌های درمان دخترم امانم را بریده اما درد ما نداشتن بیمه است. هزینه‌های آزاد درمان واقعاً سنگین است.

طیبه تهران‌پور دیگر راننده تاکسی زنی است که تمام معیشتش وابسته به مسافرکشی است. می‌گوید: «کرونا به کنار این ماشین‌ها خودشان یک درد بی‌درمان‌اند. با این وضعیت قطعات یدکی و گرانی و تورم هر روز باید تعمیرگاه باشیم. دیگر وقتی نداریم که به کرونا فکر کنیم!»
محمدرضا صادقی راننده تاکسی دیگری است که از وعده وعیدهای واکسیناسیون رانندگان خسته شده است. می‌گوید: «از ابتدای امسال قرار بود ما را واکسینه کنند؛ ما همکاران زیادی از دست دادیم؛ خیلی‌ها هم به‌خاطر هزینه‌های بالای درمان خانه نشین شدند. ما را اولویت سوم واکسن گذاشته‌اند اما حداقل کادر درمان می‌داند با بیمار کرونایی مواجه است و امکانات و تسهیلات هم برایش فراهم است ما چه بگوییم که نمی‌دانیم کدام مسافر کرونا دارد یا کدام نه! هرچقدر هم که رعایت کنیم باز امکان ابتلا هست مخصوصاً با این دلتای جدید!» آقای روزبهانی راننده شرکت واحد بخش خصوصی است. او هم امیدوار است که از این هفته واقعاً قول واکسن عملی شود. او می‌گوید که در این چند روز تعطیلی هم با وجود نگرانی و ترس بیماری؛سرکار آمده و مردم هم به هیچ وجه رعایت نمی‌کنند:«مثلاً تعطیل کرده‌اند مردم در خانه بمانند؛ اما بیشتر مشاغل باز بودند و مثل آن اوایل کسی ماسک نمی‌زند. خیلی‌ها نزدیک ما می‌شوند تا پول بدهند یا کارت بزنند اما ماسک نزده یا پایین چانه‌شان انداخته‌اند. مخصوصاً در گرمای هوا. خب من راننده چه کنم که حتی نمی‌توانم در خانه بمانم. در کرج خیلی از راننده‌ها را واکسن زده‌اند خب در تهران که وضعیت بدتر است ماچه گناهی کرده‌ایم؟!»

برش
درشرایط کرونا هم بیمه نداریم

تاج بخش محمدی؛ راننده تاکسی با گلایه از اینکه چرا راننده‌ها باید در ردیف سوم اولویت‌بندی واکسن باشند؛ می گوید: «کرونا به معیشت ما لطمه زیادی زد که به این راحتی‌ها قابل جبران نیست. کمک‌های معیشتی و وام هم که بماند. اما ما هر روز در معرض ابتلا به ویروس هستیم از پارسال به ما قول واکسن داده‌اند؛ الان برج پنجم سال جاری هستیم یک‌بار می‌گویند اول خرداد؛ بعد می‌گویند اول تیر حالا هم که گفته‌اند تا آخر هفته ... امیدوارم زودتر به ما هم برسد تا لااقل کمی خیالمان راحت شود.» حسن صالح غلامی که حدود ۱۵ سال است راننده تاکسی در تهران است هم می‌گوید: «تاکسی‌های اینترنتی ۵۰ درصد سفره ما را کوچک کردند. کرونا هم که آمد سفره ما یک‌چهارم شد. مسافربر شخصی هم که آزادانه کار می‌کند. اما خیلی راننده‌ها با اینکه سال‌هاست کار می‌کنند؛هنوز بیمه ندارند. هزینه‌های درمان کرونا کمرشکن است. بعضی‌ها حتی هزینه تست راهم ندارند چه برسد هزینه بستری و درمان!» نسرین شکرایی؛ راننده تاکسی می‌گوید که راننده‌ها هم همچون کادر درمان در خط مقدم قرار دارند:«ما ممنون کادر درمان هستیم؛ اما آن بیماری که مشکوک به کروناست تا به بیمارستان و آزمایشگاه برسد از تاکسی استفاده می‌کند. یعنی اولین مواجهه‌اش با راننده تاکسی است. شخصاً یک مسافر زن را چند وقت پیش به آزمایشگاه رساندم که مشکوک بود برای اینکه خیالم بابت بچه‌هایم راحت شود؛تست دادم که هزینه زیادی روی دستم گذاشت. چقدر التماس و خواهش که ما را هم در اولویت بگذارید. از یک طرف همکارانمان فوت کرده‌اند که می‌دانیم چقدر زندگی‌شان با این شرایط اقتصادی سخت‌تر شده است و از یک طرف نگرانیم مبادا خودمان هم درگیر شویم. کم‌ترین حق ما داشتن بیمه درمانی است که خیلی‌هایمان از آن محرومیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار