روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت:

قانون مجلس مانع نشده بود قبل از نوروز تحریم را برداشته بودیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری آغاز صادرات نفت از منطقه مکران را مهمترین و بااهمیت‌ترین طرح ملی افتتاح شده در دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت امروز افتتاح این طرح باعظمت و ملی پاسخ بسیار قوی و محکمی در برابر توطئه‌گران، آمریکا و همه کسانی است که به ناپایدار بودن آینده ایران می‌اندیشند.

کد مطلب: ۱۲۰۱۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
قانون مجلس مانع نشده بود قبل از نوروز تحریم را برداشته بودیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت و آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح صادرات نفت خام از منطقه مکران با خط لوله گوره به جاسک، در هشتاد و سومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، گفت: صادرات نفت و نقل و انتقال بانکی پول، دو میدان اصلی جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران بود.

روحانی افزود: تصور آمریکایی‌ها این بود که با مختل کردن صنعت نفت و جلوگیری از صادرات نفت ایران و همچنین ایجاد مانع در مسیر نقل و انتقال پول، ایران نخواهد توانست برای تامین نیازمندی‌های خود ارز لازم را بدست آورد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز بانک مرکزی بیش از 5 میلیارد دلار ارز برای کالاهای ضروری و دارو تامین کرده است، گفت: اگر کشور ارز نداشته باشد چگونه خواهد توانست کالاهای ضروری و اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را تامین کند.

500 میلیون دلار برای خرید واکسن از کشورهای خارجی اختصاص داده‌ایم

روحانی با بیان اینکه نزدیک به 500 میلیون دلار برای خرید واکسن از کشورهای خارجی اختصاص داده‌ایم و با افزایش واردات واکسن، عملیات واکسیناسیون سرعت گرفته است و تا پایان این دولت جامعه هدف تعیین شده واکسینه خواهند شد، گفت: دولت در هر دو زمینه کرونا و تحریم به مسئولیت و قول خود عمل کرده است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در مورد تحریم اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، گفت: دولت به همه وظایف خود در زمینه تحریم عمل کرده است و در گزارش اخیر وزیر امور خارجه کاملا روشن است که به چه توفیقاتی دست یافتیم.

رئیس‌جمهوری در آغاز سخن خود با تبریک اعیاد ماه ذی‌الحجه افتتاح خط لوله گوره - جاسک را بسیار استراتژیک و مهم دانست و در توضیح اهمیت آن، گفت: دشمن وقتی می‌خواست وارد جنگ اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شود تحریم صادرات نفت و نقل و انتقال بانکی را به عنوان 2 محور عملیات جنگی اقتصادی طراحی کرد که بسیار تأثیرگذار هم بود.

روحانی اضافه کرد: دشمن حساب کرده بود که وقتی شریان انتقال مالی و صادرات نفت به عنوان صنعت پیشران ایران مختل شود ایران در تأمین ارز برای تهیه نیازهای ضروری دارو و کالاهای اساسی با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تأمین 5 میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی در 4 ماهه ابتدایی امسال برای تامین کالاهای ضروری و دارو که تا پایان ماه آینده به 6 میلیارد دلار بالغ خواهد شد، اظهار داشت: اگر در سالی که با بدترین خشکسالی 50 سال اخیر همراه است و شیوع بیماری خطرناک کرونا را نیز داریم در تأمین ارز به مشکل برمی‌خوردیم، کار بسیار سخت می‌شد، اما دولت در همین شرایط سخت توانست ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی و نیز خرید واردات واکسن را تأمین کند.

تا امروز بیش از 9 میلیون نفر واکسینه شده‌اند

روحانی گفت: تا امروز بیش از 9 میلیون نفر واکسینه شده اند و روزانه 300 تا 400 واکسن جدید نیز تزریق می‌شود و به این ترتیب تا پایان این دولت نه تنها همه افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه می‌شوند، بلکه به افراد بالای 60 سال نیز واکسن تزریق می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه به مردم قول داده بودیم که در ماه‌های پایانی دولت با واکسیناسیون گسترده تا حدود زیادی کرونا را مهار کرده و برای رفع تحریم‌ها نیز اقدامات لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: دولت به هر دو وعده خود عمل کرده و با واکسیناسیون افراد بالای 60 سال و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند کرونا تا حد قابل قبولی مهار شده و مرگ و میر و حتی ابتلا به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

روحانی افزود: دولت در زمینه رفع تحریم نیز هر کاری لازم بود انجام داده و اگر قانون مصوب مجلس مانع نشده بود پیش از عید نوروز تحریم‌ها برداشته شده بودند.

رئیس‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اقدام بزرگ دیگر دولت از ابتدای سال 99 تاکنون این بود که نشان دادیم علاوه بر تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم توان پرداختن به طرح‌های توسعه‌ای عظیم را نیز داریم و گواه این حرف پروژه عظیم 2 میلیارد دلاری است که امروز رسماً افتتاح شد.

امروز برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت پایانه‌های صادراتی نفت کشور از یک پایانه فراتر رفت

روحانی با بیان اینکه امروز ثابت کردیم که در شرایط سخت تأمین ارز توان تخصیص 2 میلیارد دلار برای یک پروژه زیربنایی را داریم، گفت: امروز برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت پایانه‌های صادراتی نفت کشور از یک پایانه فراتر رفت و دومین پایانه خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران بهره‌برداری رسید.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در آبان سال 64 وقتی اسکله تی پایانه خارک بمباران شد، صادرات نفت ایران 2 هفته متوقف شد، اضافه کرد: امروز نه تنها اتکاء صادرات نفت به یک اسکله برطرف شده است، بلکه نیاز کشور برای صادرات نفت از خلیج فارس نیز مرتفع شده و توان صادرات نفت از دریای عمان را عملیاتی کردیم.

روحانی اظهار داشت: درست است که خلیج فارس امتیازات خاص خود را دارد اما محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد و از سوی دیگر دریای عمان به معنای اتصال به اقیانوس و آب‌های آزاد است و شرایط صادرات نفت از آنجا متفاوت از خلیج فارس است. صادرات نفت از جاسک نسبت به خارک حداقل هزار مایل دریایی و 10 روز زمان را برای کشور صرفه‌جویی می‌کند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره خط لوله گوره - جاسک که آن را استراتژیک‌ترین و راهبردی‌ترین طرح دولت تدبیر و امید و جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده بودند، تصریح کرد: دولت دوازدهم، وزارت و شرکت ملی نفت این افتخار را دارند که در تاریخ به عنوان طراح و مجری این پروژه عظیم و مهم ثبت شوند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در آغاز اجرای این پروژه با تحریم‌های دشمنان مواجه شدیم که مانع از تحویل لوله‌های سازگار با نفت و گاز ترش به ایران شد، خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها باعث شدند تقریباً همه بخش‌ها و ملزومات و تجهیزات مورد نیاز این پروژه از ورق تا لوله، شیرآلات، پمپ‌ها و بقیه ملزومات مورد نیاز تا 91 درصد ایرانی و ملی شود که نشان‌دهنده توانمندی و فناوری بالا در طراحی و اجرای متخصصان و پیمانکاران کشورمان است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: اجرای این پروژه از جهات مختلف مایه افتخار است چرا که اولاً در زمان اوج تحریم‌ها اجرا شد، دوماً تقریباً به طور کامل ایرانی و ملی است و سوماً گامی مهم در آبادانی سواحل مکران به عنوان ثروت بزرگ ملی است.

روحانی آبادانی سواحل مکران را یکی از اولین برنامه‌‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: در همان هفته‌های اول دولت تدبیر و امید خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که دولت تمام تلاش خود را برای توسعه سواحل مکران بکار خواهد گرفت و در سفری که در اوایل دولت یازدهم به جاسک داشتم به مردم منطقه اعلام کردم که دولت برای آبادانی سرتاسر سواحل مکران از چابهار تا جاسک تمام توان خود را بکار خواهد گرفت و امروز شاهدیم که علاوه بر پایانه نفتی جاسک زیرساخت‌های دیگر توسعه در این منطقه از جمله مسیرهای ارتباطی و جاده‌ها نیز به خوبی توسعه یافته و شرایط برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این سواحل کاملاً مهیاست.

ذخایر نفت و گاز ایران در مجموع در رتبه اول دنیا قرار دارد

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ذخایر نفت و گاز ایران در مجموع در رتبه اول دنیا قرار دارد، افزود: بار اصلی بهره‌گیری از این ذخایر همواره بر دوش مردم جنوب ایران و بخصوص دیار خوزستان بوده است. مردم خوزستان، مردمی مقاوم هستند که در 8 سال جنگ تحمیلی نیز به خوبی مقاومت کرده و از این سرزمین دفاع کردند و عملیات‌های بزرگ و مهمی در سرتاسر خوزستان طراحی و اجرا شد.

روحانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید خدمات بزرگی به مردم خوزستان در زمینه‌های فاضلاب، تأمین آب آشامیدنی و احیاء 295 هزار هکتار زمین کشاورزی ارایه کرده است، اظهار داشت: خوزستان قلب تپنده ایران بوده و برای همه مردم ایران مهم است و البته امسال با توجه به خشکسالی گسترده کاهش بیش از 50 درصدی بارندگی‌ها و برخی مشکلاتی که از گذشته باقی مانده است. تنش آبی مردم این استان را آزار می‌دهد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کاهش آب پشت سدها، افزایش مصرف برق صنعتی و خانگی و البته برخی استفاده‌های دیگر مثل استخراج رمز ارزها، در مجموع باعث بروز برخی مشکلات در زمینه تأمین برق و آب شده است، تصریح کرد: متأسفانه امسال آب کمتری از سال‌های گذشته از سدها رها شده و البته این مسأله با هدف تأمین آب برای کشت پاییزه کشاورزان خوزستانی انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه به خوبی می‌دانیم که مردم با شرایط سختی مواجه شدند، به اعزام یک هیأت کارشناسی به خوزستان اشاره کرد و گفت: طرحی که این هیأت برای حل مشکلات به هیأت دولت ارایه داد به طور کامل تصویب شد و دستور مؤکد دادم که اعتبارات آن به هر شکل ممکن فوری به طور کامل تأمین و تخصیص داده شود و علاوه بر اینها به معاون اول خود دستور دادم فردا شخصاً برای بررسی میدانی مشکل و کمک به حل آن به استان سفر کند و از همان‌جا برای هر کمکی که لازم است با بنده تماس بگیرد.

چند صد نفری که به دنبال سوء استفاده از شرایط پیش آمده هستند، همه مردم خوزستان نیستند

رئیس‌جمهوری ادامه داد: مردم خوزستان مردمی هوشیار و با تحمل بالا هستند که سال‌ها مشکلات جنگ را تحمل کرده و امروز حساب آنان از حساب کسانی که با سوء استفاده از فرصت، سخنان و شعارهای ناصحیح می‌دهند، جداست.

روحانی گفت: چند صد نفری که به دنبال سوء استفاده از شرایط پیش آمده هستند، همه مردم خوزستان نیستند.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: ممکن است مردم معترض باشند که این حق مردم است و بیان اعتراض‌ها در چارچوب قانون نیز هیچ مشکلی ندارد.

روحانی افزود: اعتراض از سوی مردمی که گرمای بالای 50 درجه را تحمل می‌کنند حق طبیعی آنهاست و حتی اگر در چارچوب مقررات به خیابان بیایند این حق آنهاست. اما اینکه عده‌ای در این میانه ممکن است سوء استفاده کرده و حتی با سلاح گرم به مأموران انتظامی تیراندازی کرده و آنها را شهید کنند، کار مردم نیست.

از مردم عزیز خوزستان خواهش می‌کنم که اگر مشکلی وجود دارد آن را از راه قانونی پیگیری کنند

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: از مردم عزیز خوزستان خواهش می‌کنم که اگر مشکلی وجود دارد آن را از راه قانونی پیگیری کنند و اجازه ندهند دشمنان ما و کسانی که ضدایران و ایرانی هستند، از اغتشاش سوء استفاده کرده و خوشحالی کنند. مطمئن هستم که مردم از این سطح از آگاهی برخوردار هستند و به زودی از این مسأله عبور می‌کنیم و مردم عزیز خوزستان بدانند که دولت با همه توان و امکانات خود در خدمت آنان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار