ارتقای سواد رسانه‌ای فرهنگیان و دانش‌آموزان با برگزاری مسابقات در فضای مجازی

مشهد(پانا)- معاون قرآن و عترت اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد با برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز به‌صورت مجازی سواد رسانه‌ای فرهنگیان و دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای سواد رسانه‌ای فرهنگیان و دانش‌آموزان با برگزاری مسابقات در فضای مجازی

به گزارش ستاد خبری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان کشور، میکائیل باقری معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: برای اولین بار که آموزش و پرورش در سال گذشته بعنوان اولین تجربه در سطح کشور اقدام به برگزاری مسابقات غیرحضوری در فضای مجازی کرد، مشکلات و ابهامات متعددی در ابتدا به وجود آمده بود. از جمله امکان لغو مسابقات حضوری برای همیشه در صورت انجام مسابقات در فضای مجازی و یا عدم اجازه اولیا جهت شرکت فرزندانشان در شرایط کرونا. حتی همکاران در ادارات استان ها نیز برگزاری این مسابقات بصورت مجازی را نمی‌پذیرفتند. تلاش های زیادی صورت گرفت تا همکاران را به سوی این کار سوق بدهیم و تا حد امکان از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که برگزاری این مسابقات مزایای متعددی به همراه داشته است. ارتقاء سواد رسانه ای همکاران و همچنین دانش آموزان، کشف مهارت های گوناگون در آنها و تولید محتواهای ارزشمند و مفید، قسمتی از این دستاوردهاست.

وی گفت: البته امسال برای برگزاری این مسابقات نگرانی های دیگری مانند قطعی برق و اینترنت نیز بوجود آمده بود که به همین دلیل تصمیم گرفته شد مسابقات را با دو ساعت تعجیل برگزار کنیم و با توجه به کمبود وقت پیش آمده در مسابقات فرهنگیان، زمان آن را تا بیست و چهار ساعت افزایش دادیم.

افزایش بازدید از اجرای دانش آموزان به بیش از 220هزار نفر

باقری گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری مسابقات، دیده شدن دانش آموزان جهت افزایش انگیزه و ادامه فعالیت و پیشرفت در مهارتشان بوده است. در مسابقات امسال پخش زنده از طریق شبکه شاد برنامه ریزی شد و نه تنها خویشاوندان، دوستان، همکلاسیها موفق به دیدن اجرای متسابقین شدند؛ بلکه اجرای دانش آموزان تا حدود 220 هزار نفر در شبکه شاد مورد بازدید قرار گرفت.

ضرورت افزایش برنامه های تشویقی در حوزه فعالیت های قرآنی

وی اظهار کرد: در این مسابقات هرچند که تعداد قابل توجهی از رشته ها و پایه ها دارای رشد کیفی شده بودند؛ اما بازخورد داوران ما این بود که دانش آموزان در برخی رشته ها و پایه ها پیشرفتی کسب نکرده اند و حتی در برخی تنزل نیز داشته اند. از جمله دلایل آن را نیز می توان به تعطیل شدن گسترده محافل و جلسات قرآنی در مدارس، خانه ها و مساجد اشاره کرد. البته افت تحصیلی دانش آموزان در تمامی بخش های آموزشی و مهارتی در شرایط کرونایی امری عمومی بوده است. جهت رفع آن توصیه می شود برنامه های تشویقی افزایش یابد و با ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموز، کسب مهارت و فعالیت ها متوقف نشود و با ادامه مسیر، قله های پیشرفت را طی کنند.

معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز گفت: همچنین اپلیکیشن های جدید تولید و تقویت کنیم و فضای جذاب و جدیدی ایجاد کنیم تا دانش آموزان از سر ذوق در این محیط ها فعالیت لازم را داشته باشند. البته به دانش آموزان عزیز قرآنی نیز توصیه می کنیم که متوقف نشوند و برای خود چشم انداز تعیین کنند. چرا که برنامه ریزی و عزم و تصمیم باعث می شود در عرصه های قرآنی موفق تر شوند.

ارتقای امور پرورشی مدارس با تقویت ارزیابی های بالادستی

باقری گفت: مدیر هر مدرسه متولی امر آموزشی و پرورشی مدرسه است. ما در سال های قبل هیچ ارزیابی بالادستی و بازخورد اصلاحی و الزام آور از فعالیت های پرورشی در مدارس نداشتیم، مگر موارد معدود و با امتیاز بسیار کم مانند اقامه نماز. پیگیریهای مستمر همکاران در اداره کل قرآن، عترت و نماز و حمایت های ویژه جناب آقای کاظمی معاون پرورشی وزیر، الحمدلله وضعیت را بهتر کرده و عوامل مدیریتی و اجرایی مدارس را به ارتقای امور پرورشی در مدرسه ملزم کرده است. هرچند که تا وضع مطلوب فاصله داریم و همچنان باید در اعتلای این مسیر اصلاحی تلاش کنیم.

شتاب فعالیت های قرآنی آموزش و پرورش با افزایش نیروهای متخصص قرآنی

باقری گفت: در شورای راهبردی توسعه قرآن کشور یک سند راهبردی داریم که پانزده اقدام آن در آموزش و پرورش، پنج راهبرد آن ویژه حوزه پرورشی و یکی از راهبردهای آن جذب نیروی انسانی است. در این سند آموزش و پرورش مکلف شده که در جذب نیرو به حافظان و قاریان اولویت دهد. این موضوع نیاز به مطالبه گری شورای توسعه قرآن دارد و در حال انجام نیز است. امیدواریم با افزایش تعداد نیروهای متخصص قرآنی، روند توسعه و گسترش فعالیت های قرآنی در آموزش و پرورش شتاب بیشتری پیدا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار