برگزار شد؛

آیین اختتامیه دهمین جشنواره نوجوان سالم در تبریز

تبریز(پانا) - آیین اختتامیه دهمین جشنواره نوجوان سالم با حضور مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
آیین اختتامیه دهمین جشنواره نوجوان سالم در تبریز

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه دهمین جشنواره نوجوان سالم استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک عید قربان گفت: جشنواره نوجوان سالم که با همکاری آموزش و پرورش و دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده است، یکی از مهمترین برنامه های طرح یاریگران زندگی است که مبنای آن پیشگیری از خشونت، استعمال مواد مخدر، اعتیاد و رفتار های پرخطر است.
وی افزود: اکنون در جهان مهمترین اصل مورد قبول در حوزه تعلیم و تربیت و درونی کردن ارزشها، اصل پیشگیری است که یکی از هدفهای این جشنواره است.
جعفر پاشایی در مورد انجام پیشگیری در حوزه‌های مختلف بیان کرد: خانه، مدرسه و جامعه می‌توانند به عنوان عنصر کلیدی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نقش آفرین باشند. قابل توجه است که پایه اصلی همه تحولات در حوزه تربیت عملی نوجوانان و جوانان، خانواده است.
وی تشریح کرد: مدرسه کانون تربیت، جایگاه علم و ایمان و محل زندگی دانش آموزان ما است. اگر در خانواده‌ای علم و ایمان وجود داشته باشد و در مدرسه بال و پر گرفته و پرورش یابد، جامعه ای سالم خواهیم داشت.
مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر نارسایی یا مسائلی در مجموعه جامعه وجود داشته باشد، باید به قصور و کوتاهی در حوزه های یادگیری، محتوا، مدرسه و خانه توجه داشت.
وی ضمن بیان اینکه برای هر آسیب، نگرانی و نارسایی باید برنامه داشت، گفت: هر فردی باید دارای برنامه‌ای باشد که به نیازهای آنان در هر مقطع سنی که هستند، پاسخ دهد. پس با برنامه ریزی می‌توان گره های پیدا و پنهان را باز کرد.
پاشایی تاکید کرد: راهنمای خوب نقش مهمی در رسیدن دانش‌آموز، نوجوان و جوان به افق‌های روشن داشته و نقش الگویی معلم، نقش محوری است.
وی در پایان گفت: خانواده، معلم و مدرسه، ابزارهای آموزشی و محتوا می‌توانند در تکوین و اوج شخصیت دانش‌آموزان و نیز جلوگیری از آسیبهای اجتماعی نقش آفرین باشند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه این مراسم ضمن تبریک پیشاپیش عید قربان گفت: با توجه به اینکه کشور ما ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان دارد، ولی با این حال ما نظارت شدید کشت خشخاش و مواد مخدر در کشور نداریم.
رضا استاد رحیمی افزود: این کشورها سالانه ۱۰ هزار تن مواد مخدر به جهان صادر می کنند که تریاک پایه اصلی و هروئین و مواد توهم زا و... از تولیدات این کشورهاست.
وی خاطر نشان کرد: ۸۰۳ نوع روان گردان توهم زا داریم که سیستم عصبی را متلاشی کرده و موجب ایجاد تمام آسیبهای اجتماعی با ذهن تخریب شده می شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: فرزندان نیروی انتظامی شبانه روز با این مافیا در حال مقابله هستند و ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار مجروح و جانباز در راه مقابله با این خلافکاران داریم.

وی گفت: میانگین اعتیاد در دنیا ۵.۹ درصد است ولی در ایران این مقدار به ۵ درصد می رسد. در این میان استان ما که پاکترین استان در کشور است آمار ۱.۲ درصدی را در کارنامه خود دارد. با این حال این مقدار زیاد به نظر می رسد.
مافیای مواد مخدر سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار ترول مالی دارد و این باعث می شود نتوانیم فقط با مقابله فیزیکی جلوی آنها بایستیم و آنها دست از کارشان نمی کشند.
رحیمی افزود: فقط با مقابله نمی شود جلوی این فاجعه را گرفت.دانش آموز اگر در مدارس و کانونها و... یاد بگیرد که نه بگوید هیچگاه گرفتار مواد مخدر نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: آگاهی، شناخت، خانواده و مربی اصلی ترین راههای مقابله جامعه با مواد مخدر هستند.اگر آگاهی نباشد، اشتیاق و ذوق فرزندان به سمت مواد مخدر بیشتر می شود.آگاهی را باید از پایه در فرزندانمان بیشتر کنیم تا جلوی این مافیا گرفته شود.باید نه گفتن به این موارد در ضمیر ناخود آگاه فرزندانمان جا شود. جامعه ناسالم اقتصاد و فرهنگ نا سالم ایجاد می کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در ادامه، ضمن تبریک عید قربان و روز عرفه که ظرفیت تربیتی دارد، گفت: طرح یاریگران زندگی در طی دو سال گذشته در برخی مدارس کشور و نیز استان ما اجرا شده است و امروز نتایج مرحله استانی اعلام می‌شود.
وی افزود: این طرح با مشارکت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده و نماینده تشکل های دانش‌آموزی، مدیران و معلمان مدارس و انجمن اولیا و مربیان در خصوص پیشگیری از رفتارهای پرخطر در ایجاد کانون، برنامه ریزی و مدیریت این طرح مشارکت کرده اند.
طاهر علمی در مورد یکی از برنامه‌های طرح یاریگران زندگی بیان کرد: جشنواره نوجوان سالم از مهمترین برنامه های این طرح است که در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه ای و استانی و کشوری برگزار می‌شود. این جشنواره از مهرماه آغاز و در پایان اردیبهشت ماه به اتمام می رسد.
وی به موضوعات جشنواره اشاره کرد و گفت: زمینه سازی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و خطرات، پرداختن به زندگی سالم و ارتقای سلامت روان از این موضوعات است.

علمی خاطرنشان کرد: به این موضوعات در سه بخش باید پرداخته شود که بخش اول مخصوص دانش آموزان و خلاقیت‌های آنان است. این خلاقیتها شامل ایده پردازی،مقاله نویسی، نقاشی،عکاسی و... است. امید است که خلاقیت های دانش آموزان روز به روز پیشرفت کرده و شکوفا شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی ‌اداره کل آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش‌ دوم، بخش ویژه فرهنگیان و ابتکارات مدرسه است، اظهار کرد: ما در پیشگیری از آسیب های اجتماعی به سه بخش نیاز داریم که سومین بخش ابتکارات جامعه است. این بخش باید به ما در تدوین راهکارها و طراحی پروژه های کوچک و بزرگ کمک کند.
وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی بیست نفر در جشنواره نوجوان سالم به مرحله کشوری راه پیدا کرده اند که این مرحله در مرداد ماه برگزارخواهد شد. سه هزار آثار هنری نیز از دانش‌آموزان،خانواده‌‌ها و فرهنگیان، موفق به راه یافتن به مرحله استانی شده بودند.
وی در مورد آثارهنری بیان کرد: 813 اثر از سه هزار آثار هنری مخصوص دانش آموزان ابتدایی و دویست اثر هم مختص همکاران فرهنگی بوده است؛ از آن سه هزار اثر هم که توسط داوران در استان بررسی شده است، 153 اثر حائز اهمیت بوده است.
علمی با اشاره به 86 اثر انتخابی برای ارسال به مرحله کشوری گفت: آذربایجان‌شرقی اولین استانی بود که در فضای مجازی و در بستر شبکه شاد این آثار را به مرحله کشوری ارسال کرد.
وی در پایان تاکید کرد: از مهمترین کارهایی که ما در این زمینه انجام داده‌ایم، همکاری اداره کل آموزش و پرورش با ستاد مبارزه مواد مخدر است و پیام مهم این جشنواره پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار