روش پخت یک غذای محلی سامانی

سامان(پانا) - گردو پلو از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهارمحال و بختیاری به خصوص سامان تهیه می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۱۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
روش پخت یک غذای محلی سامانی

این شهرستان به دلیل دارا بودن تولیدات باغی به خصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است.برنج، مغز گردو، گوشت گوسفندی، پیاز، زرشک، زعفران مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه هستند. این غذا به واسطه وجود گردو و زعفران و گوشت جزو غذاهای مجلسی محلی به حساب می آید.

گردو یکی از مهمترین تولیدات و سوغات سامان در استان چهارمحال وبختیاری است؛ پس عجیب نیست که در غذای محبوب این دیار هم گردو به کار رفته باشد. این غذای متفاوت می‌تواند سفره‌ای رنگین را برای شما مهیا کند و میهمانان شما پس از چشیدن مزه‌ این غذا، سرخوش از طعم متفاوت آن، لب به تحسین باز کنند.

حکیمه رحیمی‌ یکی از بانوان خوش سلیقه این شهر درباره طرز تهیه گردو پلو سامانی توضیحاتی داده است.

او می گوید: جهت تهیه گردو پلو مجلسی ابتدا گوشت را به صورت نگینی خرد کنید. گوشت خردشده را با نمک و فلفل و مقداری زردچوبه در ماهیتابه ریخته و تفت دهید. پیاز را رنده کرده و به گوشت بیافزایید.

گوشت و پیاز را تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند تفت دهید. سپس دو لیوان آب اضافه و درب ماهیتابه را بگذارید تا گوشت بپزد.

وی در ادامه افزود: پیاز دیگر را ریز خرد کرده و در روغن فراوان سرخ کنید. پیاز طلایی شده را کنار گذاشته و گردو و زرشک را جداگانه در مقداری روغن تفت دهید. بهتر است گردو را ۱ ساعت در آب خیس کنید .

گوشت پخته شده را با گردو و زرشک مخلوط کرده و در نهایت پیاز و زعفران دم کشیده را اضافه کنید .

رحیمی ادامه داد : برنج را مثل همیشه آبکش کرده و دم بگذارید. وقتی که برنج دم کشید در دیس بکشید.

یک لایه گردو و یک لایه گوشت و پیاز داغ بریزید و روی برنج را با برنج زعفرانی و کمی زرشک تزیین کرده، نوش جان کنید.

خبرنگار دانش آموز نگین رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار