لباس کاروان ورزشی ایران و فرصت صادرات فرهنگ از دریچه ورزش

تهران (پانا) - نه اینکه بخواهیم خود را اسیر اعتراض‌های تکراری به انتخاب لباس ورزشکاران ایرانی در عرصه‌های جهانی کنیم اما این توان را داریم بر این عقیده پای بفشاریم که لباس کاروان ورزش ایران در المپیک توکیو یک رسانه نیست درحالیکه می توانست فرصتی برای صادرات فرهنگ از دریچه ورزش باشد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
لباس کاروان ورزشی ایران و فرصت صادرات فرهنگ از دریچه ورزش

به گزارش هنرآنلاین، ایو سن لورن، طراح لباس مطرح فرانسوی معتقد بود «مد رفتنی است، آنچه می‌ماند استایل است.» در نتیجه هرگاه در مسیر طراحی بر این نکته متمرکز شویم که قرار است در پی آن مدی را رواج دهیم، مسیر را به بیراهه رفته و نتوانسته‌ایم آنگونه که باید و شاید از فرصت‌هایی که هنر طراحی در اختیارمان قرار می‌دهد به نحو شایسته بهره بریم.

در عین حال بعید می‌دانیم فرد یا افرادی بر این باور نباشند که عرصه‌های جهانی بهترین فرصت برای ارائه و بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند و لباس در مقام یک رسانه قوی و گویا، بستری مناسب برای نحوه ارائه و بیان رویکردهای فردی یا اجتماعی فراهم می‌آورد.

حال که بر اساس این مقدمه نه بنا داریم روی مدسازی تأکید کنیم و نه از هر فرصتی برای صدور فرهنگ غنی کشورمان دست بشوییم، این حق را داریم که از منظری نو به لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو نقدی جدی را وارد کنیم.

در نتیجه نه اینکه بخواهیم خود را اسیر اعتراضات تکراری به انتخاب لباس ورزشکاران ایرانی برای حضور در عرصه‌های جهانی کنیم اما این قابلیت را داریم که با نگاه و تحلیلی کلی و شاید هم جزئی، بر این عقیده پافشاری کنیم که لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو یک رسانه نیست!

این بدان معناست که لباس طراحی شده فارغ از ویژگی‌های بصری در انتخاب طرح و رنگ، فاقد هر گونه پیام و مشخصه‌ای مبتنی بر فرهنگ و هنر کشورمان بوده و از اینرو فرصت موجود را در امر صادرات فرهنگ از دریچه ورزش باید تا اندازه‌ای از دست رفته قلمداد کنیم.

بااین حال، کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک ابتدا در این باره توضیح داد: « طراحی لباس در تخصص ما نبود و برای همین کار را به گروه مد و لباس وزارت فرهنگ ارجاع دادیم. لباس کاروان ایران از بین ۲۳۰ طرح انتخاب شده و حتی در طراحی این لباس وزیر ورزش و جوانان هم نظر داده است. به دلیل گرمای بالایی که در توکیو وجود دارد ما نمی‌توانستیم از رنگ‌های تیره استفاده کنیم و مجبور بودیم برای انتخاب البسه روی رنگ روشن تأکید داشته باشیم. به هر حال انتخاب لباس سلیقه‌ای است و این بحث‌هایی هم که مطرح می‌شود در همه جا وجود دارد.»

حال آنکه کمی بعدتر از این سخنان، سعیدی از حذف لباس کاروان ایران از مراسم افتتاحیه المپیک خبر داد و گفت: «به دنبال هجمه‌های ایجاد شده نسبت به لباس رسمی طراحی شده برای اعضای کاروان ورزش ایران، حذف این لباس و استفاده از «ستِ ورزشی» توسط ورزشکاران‌ در مراسم افتتاحیه در دستور کار قرار گرفت. در راستای احترام به افکار عمومی چنین تصمیمی گرفته شده است.»

به هر روی در ارتباط با این موضوع باید تا روز نخست بازی‌های المپیک توکیو منتظر ماند؛ رقابتی المپیکی که قرار بود از ۲۴ جولای تا ۹ آگوست ۲۰۲۰ (۳ تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۹) و پارالمپیکی از ۲۵ آگوست تا ۶ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۰ مرداد تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۹) برگزار شود اما به دنبال شیوع سریع ویروس کرونا، توسط کمیته بین‌المللی المپیک و سازماندهندگان المپیک توکیو این تاریخ به تعویق افتاد و از ۲۳ جولای ۲۰۲۱ برابر با یکم مرداد سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار