صفر تا صد محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات پیش‌رو

تهران (پانا) - بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت 18 روز گذشته تا ساعت 7 صبح دوشنبه چهارم مردادماه، دو استان تهران و البرز تعطیل است و علاوه بر آن همه ورودی و خروجی شهرها و استان‌های مختلف کنترل می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۱۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات پیش‌رو

طی 17 ماه گذشته که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، چندین بار ممنوعیت و محدودیت‌های کرونایی برای سفرهای جاده‌ای اعمال شده است و در برخی مقاطع کنترل‌های شدید در ورودی و خروجی شهرها و استان‌ها سبب کاهش ملموس سفرهای جاده‌ای و تردد وسایل نقلیه مختلف در ایام مورد نظر شده است اما آمارهای تردد در ماه‌ها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد به غیر از هفته قبل (یعنی در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه)، متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف به ویژه ماشین‌های سبک و وسایل نقلیه شخصی مردم در محورهای مواصلاتی کشور روند افزایشی در سال جاری داشته است و تعداد پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در استان‌های مختلف به ویژه شمال کشور نشان از بی‌توجهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و سفر دارد.

این در حالی است که موج پنجم کرونا در کشور شکل گرفته است و ویروس غالب در این مرحله، ویروس دلتا است که قدرت سرایت آن چندین برابر از انواع دیگر ویروس کرونا است اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش چشمگیر داشته و به ۴٨ درصد در بازه زمانی ١۶ تا ٢٣ تیر ماه جاری تنزل پیدا کرده است.

کشور در آستانه عید قربان قرار دارد و همزمان با تعطیلات آخر هفته، به پیشنهاد قرارگاه ستاد مقابله با کرونا، سه روز دیگر به این تعطیلات در دو استان البرز و تهران افزوده شده است و قرارگاه مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای جزئیات تعطیلی یکپارچه تمامی دستگاه‌‌های دولتی، بانک‌ها و گروه‌های پر خطر اصناف و مشاغل در استان های تهران و البرز و سایر استان‌های کشور را اعلام کرد.

بر این اساس محدودیت‌ها از ساعت 18 روز گذشته 28 تیرماه شروع و تا ساعت 7 صبح چهارم مرداد ماه ادامه دارد.

*خروج خودروهای شخصی، با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های دیگر شهرها به تهران و البرز ممنوع است.

*سفر از/ به کلیه شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسر کشور، مطلقاً ممنوع است.

* خودروهای شخصی دارای پلاک این دواستان، چنانچه برای خروج مراجعه کردند، عودت و در صورت عدم تمکین، علاوه بر اعمال قانون، عودت می‌شوند.

بر این اساس، عوامل نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی رانندگی، به منظور جلوگیری از تردد خودروها به صورت محسوس و نامحسوس، نسبت به تشدید کنترل‌ها در مبادی اصلی و فرعی ورودی و خروجی به مقاصد دو استان اقدامات لازم را معمول می‌کنند.

نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها در فاصله زمانی یاد شده از صدور مجوز تردد غیر اضطراری تعریف شده قبلی، مطلقاً خودداری می‌کنند و تمامی مجوزهای صادره قبل از این مصوبه، غیرقابل استفاده و باطل است .

طبق اطلاعیه قرارگاه مبارزه با کرونا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز سریعاً به کلیه بانک‌های عامل در استان‌های البرز و تهران ابلاغ می‌کند تا ضمن افزایش حداکثری خدمات غیر حضوری بانکی، نسبت به تعطیل کردن تمامی شعبه‌های بانک‌ها در این دو استان، در بازه زمانی اعلامی، اقدام شود.

محدودیت تردد بین تهران و کرج اعمال نمی‌شود

همچنین بر اساس اعلام استانداری تهران، استان‌های تهران و البرز به صورت یکپارچه دیده شده و بین استان البرز و تهران محدودیتی برای تردد اعمال نمی‌شود. حمیدرضا گودرزی، معاون استاندار تهران در این‌باره گفت: به سبب افزایش تعداد بیماران کرونایی تصمیماتی در ستاد ملی و کمیته امنیت و اجتماعی گرفته شد و برای تعطیلی تهران و البرز به ۱۶ فرمانداری استان دستور داده شده که مجوزی برای خروج از استان داده نشود.

گودرزی سپس گفت: تعطیلی شامل اصناف، بانک‌ها، بخش‌های خصوصی و دولتی می‌شود و تیم‌های نظارتی نیز بر نحوه اعمال محدودیت‌ها نظارت می‌کنند.

محدودیت‌های تردد در تهران

همچنین پلیس راهور تهران، محدودیت‌های تردد بین شهری در تعطیلات پیش رو را اعلام کرد و بر اساس اعلام سرهنگ نور الله خادم، رئیس پلیس راه پایتخت، در تعطیلات اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز با توجه به وضعیت قرمز تهران در سه نقطه محدودیت تردد اجرا می‌شود.

به گفته وی، در ابتدای آزادراه تهران - شمال، کیلومتر 65 آزاد راه تهران - قم در گردنه نعلبندان و جاده قدیم قم گردنه نعلبندان از 12 ظهر امروز سه‌شنبه 29 تیرماه سال جاری تا ساعت 7 صبح روز دوشنبه چهارم مرداد ماه از خروج خودروهای پلاک تهران و ورود خودروهای پلاک‌های شهرستان به پایتخت جلوگیری خواهد شد.

اعمال محدودیت در ۷ شغل

اتاق اصناف ایران نیز در پی مصوبه ستاد کرونا در تعطیلات 6 روزه تهران و البرز محدودیت فعالیت مشاغل را اعلام کرد که به شرح زیر است:

*رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته (ولی به‌صورت بیرون بر می‌توانند فعالیت کنند)

*تالارهای پذیرائی

*سالن‌های سینما و تئاتر

*پاساژها و بازارهای سربسته ( به استثناء پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر)

*استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن‌سازی

*شهربازی و باغ وحش‌ها

*نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

طبق اعلام اتاق اصناف ایران، فعالیت سایر مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۸۷ هزار و ۳۷۴ بیمار جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون سه میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار