قنات روستای تولا منتظر نگاه مسئولان

مشهد (پانا)- قنات تولا واقع در روستای تولا از توابع بخش کوهسرخ، شهرستان کاشمر و در استان خراسان رضوی قرار دارد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
قنات روستای تولا منتظر نگاه مسئولان

حسن غریب پرست عضو شواری اسلامی این روستا گفت: قدمت این قنات حدود ۶۰۰ سال و بیشترین عمق آن ۷۰ متر است.

غریب پرست گفت: سیلی که در سال ۱۳۹۵ رخ داد موجب مسدود شدن چاه های این قنات شد و با کمک مردم روستا توانستیم حدود ۱۸ حلقه چاه را لایروبی کنیم اما به علت کمبود بودجه طرح لایروبی نیمه تمام مانده است.

وی گفت: میزان آب دهی قنات تولا قبل از سیل ۱۳۹۵ حدود ۹ لیتر بر ثانیه بوده و در گذشته ۳۰ لیتر بر ثانیه آب دهی داشته است. آب قنات ۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی مردم را پوشش می‌داده است که به علت خشک شدن قنات به کشاورزان خسارت قابل توجهی وارد شده است.

وی افزود: خشک شدن قنات دامداران را مجبور کرده تا دام های خود را برای آب خوردن به روستا منتقل کنند که این امر موجب مشکلات بهداشتی نیز شده است.

مصطفی حسینی، دهیار روستای تولا گفت: سال ۱۳۹۵ مسئولان مربوطه آمدند و قرار براین شد که جهاد کشاورزی بودجه ای به ما بدهد تا لایروبی قنات ادامه پیدا کند اما با بودجه ای که در اختیار ما قرار گرفت فقط توانستیم ۱۸ حلقه چاه را لایروبی کنیم و بقیه چاه ها همانطور مسدود مانده اند. بنابراین تقاضا دارم از مسئولان مربوطه که جهت لایروبی چاه های باقی مانده با توجه به مشکلات اقتصادی مردم و خشکسالی کمکی به احیای دوباره این قنات بکنند.

خبرنگار پانا: سمیه سعادتمند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار