موافقتنامه ایران و اوراسیا به تجارت آزاد ارتقا یابد

تهران (پانا) - رئیس کل سازمان توسعه تجارت بر ضرورت ارتقای موافقتنامه ترجیحی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به موافقتنامه تجارت آزاد تا یک سال آینده تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
موافقتنامه ایران و اوراسیا به تجارت آزاد ارتقا یابد

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادیوم پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران در نشست مقامات کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضمن قدردانی از برگزاری این رویداد در شرایط پاندمی کرونا، بر اهمیت همکاری تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز خرسندی از امضای موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منظور کاهش تعرفه‌های تجاری به ضرورت ارتقای این موافقتنامه به موافقتنامه تجارت آزاد طی یک سال آینده اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و رفع تحریم‌های بانکی، همکاری‌های تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش توسعه پیدا کند.

در ادامه این نشست ایبرایف، رئیس شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ضمن تشکر از ابتکار ایران در برگزاری این رویداد بزرگ علی رغم شرایط کرونایی، با اشاره به وجود تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول و برخی مشکلات حمل و نقل و لجستیکی و عدم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بنادر دریای خزر و ضرورت حل این مشکلات، ابراز امیدواری کرد تا با تلاش مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی به ویژه در زمینه‌های کشاورزی و پتروشیمی و سدیگر زمینه‌ها توسعه یابد.

همچنین، اسکوف یوگنی، رئیس کمیته سیاست اقتصادی و توسعه استان ولگاگراد روسیه، که به صورت مجازی در جلسه حضور داشت با تشریح موقعیت بسیار خوب جغرافیایی و سیستم حمل ونقل این استان از آمادگی ولگاگراد در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه غلات خبر داد.

در ادامه، تکاچنکو، رئیس اتاق بازرگانی و دیگر نماینده استان ولگاگراد نیز با اشاره به ظرفیت‌های بندری ولگاگراد، گزارشی از سفرهای انجام شده هیأت‌های ایرانی به ویژه سفر هیأتی از استان مازندران به این شهر در سال‌های گذشته و امضای تفاهم نامه و تأسیس خانه بازرگانی استان مازندران در استان ولگاگراد ارائه داد.

جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، عبیدانف، رئیس شورای تجاری ایران و روسیه، منصوری، رئیس اداره همکاری‌های بین المللی وزارت امور خارجه، عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان و همچنین رایزنان بازرگانی سفارت خانه‌های بلاروس و قزاقستان در تهران نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند و با قدردانی از برگزاری این نمایشگاه بر اهمیت توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رفع تحریم‌ها و مشکلات زیر ساختی، تسهیل در صدور روادید و نیز استمرار برگزاری چنین رویدادهایی تاکید کردند.

یادآور می‌شود، بر اساس اعلام مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا، واردات ایران از اوراسیا در سال ۲۰۲۰ به حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ علی رغم شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم تجارت جهانی رشد داشته و این در حالی است که واردات ایران از جهان طی این مدت با کاهش ۱۴ درصدی روبرو بوده است.

همچنین صادرات ایران به اوراسیا در سال ۲۰۲۰ به رقم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۵۰ درصدی است و در مجموع حجم تجارت فیمابین در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده که رشد ۱۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. خاطرنشان می‌سازد، نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران، ۱۸ تیر ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد.

گفتنی است، این نمایشگاه که با حضور هیأت هایی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، و شرکتهای ایرانی در زمینه‌های مواد غذایی، حمل و نقل، پتروشیمی، مناطق آزاد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار شده است تا روز دوشنبه ۲۱ تیرماه برپا خواهد بود و نشست‌های تخصصی رو در رو بین تجار با فعالان اقتصادی روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان نیز در طول نمایشگاه برگزار می‌شود. لازم به ذکر است، تجار، بازرگانان و علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازدید کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار