پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

چرا باید به واکسن‌های کرونا اعتماد کنیم

کرونای دلتا ۷۵ درصد از سویه اصلی ویروس کووید۱۹ مسری‌تر است/ منفعت تزریق واکسن‌ کرونا بیش از ضرر آن است​​​​​​​

تهران (پانا) - کرونا برای بار پنجم و این بار با سویه دلتا در حال پیشتازی و گردش در نقاط مختلف کشور است و نقشه کشور بازهم به شکل قرمز درآمده و روند تصاعدی بیماران و البته قربانیان کرونا رو به افزایش است و در این میان تنها راه مقابله با آن واکسینه شدن جمعیت زیادی از افراد جامعه در برابر ویروس است.

کد مطلب: ۱۱۹۸۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
چرا باید به واکسن‌های کرونا اعتماد کنیم

طبق اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۳ بیمار کرونا مثبت در کشور شناسایی شده است که ۸۵ هزار و ۹۵ نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. از آنجا که واکسینه شدن در برابر این بیماری یکی از مهم‌ترین اقدامات است در کشور تاکنون ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دُز رسیده است اما چند روزی است که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده است، آن هم با ویروسی که قدرت سرایتش ۶۰ برابر بیشتر از ویروس انگلیسی در موج قبلی است و این سویه جدید قدرت شیوع بالایی دارد و می‌تواند در مدت کوتاهی افراد را درگیر کند.

قدرت بالای سرایت کرونای دلتا

دکتر رضا صالحی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا درباره کرونای دلتا اظهار کرد: «قدرت انتقال ویروس به حدی است که با قرارگیری در یک محیط بسته ظرف مدت نیم ساعت، ویروس از فرد آلوده به سایر افراد منتقل می‌شود. بنابراین پرهیز از ماندن در فضای بسته بدون ماسک و حضور در تجمعات ضروری است.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه سویه دلتا شباهت بسیاری به یک سرماخوردگی ساده دارد، گفت: «علایم این سویه به‌طور معمول با آبریزش بینی و بدن درد خفیف شروع می‌شود اما پس از دو تا سه روز می‌تواند منجر به علایم ریوی شود. در کنار علایم ریوی، علایم گوارشی از جمله دل‌درد،‌ اسهال،‌استفراغ و دل‌پیچه هم در صورت ابتلا به این نوع ویروس زیاد مشاهده می‌شود.»

کرونای دلتا ۷۵ درصد از سویه اصلی ویروس کووید۱۹ مسری‌تر است

وی با بیان اینکه در کرونای دلتا عمده افراد در صورت ابتلا علامت دار هستند، گفت: « سویه دلتا ۷۵ درصد از سویه اصلی ویروس کووید۱۹ مسری‌تر است. سویه اصلی کووید می‌تواند ۲.۵ نفر را آلوده کند در حالی که فرد مبتلا به نوع دلتا ۳.۵ تا ۴ نفر را آلوده خواهد کرد. بنابراین همه افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع از کرونا قرار دارند اما کودکان و نوجوانان به نسبت سویه‌های قبلی کرونا، بیشتر درگیر خواهند شد.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اهمیت واکسینه شدن جامعه در برابر کرونا تاکید کرد: «واکسن زدن می‌تواند از شیوع ویروس جلوگیری کند و خطر مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش دهد و ضرر واکسن کمتر از کرونا است.»

صالحی درباره هراس برخی افراد جامعه برای تزریق واکسن کرونا و اعتماد مردم به واکسن نیز گفت: «مردم به نظام سلامت اعتماد کنند و اگر واکسنی در اختیار آنها قرار می‌گیرد، حتما از این فرصت استفاده کرده و خود را ایمن کنند. ریسک ناشی از تزریق واکسن که از آن صحبت می‌شود، ریسک بسیار پایینی است و مانند ریسکی است که افراد در زندگی روزانه با آن مواجه هستند.»

منفعت تزریق واکسن‌ کرونا برای افراد بیش از ضرر آن است

وی با بیان اینکه منفعت تزریق واکسن‌ کرونا برای افراد بیش از ضرر آن است، گفت: «باید توجه کرد که موضوع عوارض دارویی یا واکسن، موضوع جدیدی نیست. درباره بسیاری از داروها و واکسن‌ها نیز از قبل وجود داشته است اما از آنجایی که در آن زمان واکسیناسیون جمعی انجام می‌شده، نگرانی عمومی و اطلاع‌رسانی عمومی مانند شرایط پاندمی کووید۱۹ نبوده و حساسیت اجتماعی نسبت به آن‌ها وجود نداشته است. باید توجه کرد که تنها راه پایان این پاندمی و نجات جان بسیاری از انسان‌ها تزریق واکسن است. گرچه که ممکن است که این واکسن ریسک هم داشته باشد، اما این ریسک بسیار بسیار کم است.»

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: «وظیفه عمومی است که به مردم اطلاع‌رسانی شود و به آنها اطمینان داده شود که ریسک واکسیناسیون کرونا بسیار پایین است. ضمن اینکه واکسن‌های کرونایی که در ایران ثبت شده‌اند در کشورهای زیادی تزریق شده‌اند. پیشنهاد من این است که مردم به نظام سلامت و وزارت بهداشت اعتماد کنند و اگر واکسنی در اختیار آنها قرار می‌گیرد به آن اعتماد کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار