گفت‌وگو با ۳ داور بازنشسته درخصوص اشتباهاتی که صدای همه را درآورده است

VAR قطعاً تا 10 سال دیگر هم به ایران نمی‌آید

تهران (پانا) - مسابقات لیگ برتر فوتبال به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و در این بین اشتباهات داوری در برخی بازی‌ها باعث بالا رفتن صدای اعتراض تیم‌ها شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۷۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
VAR قطعاً تا 10 سال دیگر هم به ایران نمی‌آید

به‌گزارش ایران، بر همین اساس با رضا غیاثی، نوذر رودنیل و محمد فنایی 3پیشکسوت داوری گفت و گویی انجام داد و دلایل این اشتباهات و راهکارهای رفع آن را جویا شد.

غیاثی: کمیته‌ای جدا از کمیته داوران تشکیل شود
سیدرضا غیاثی، رئیس اسبق کمیته داوران در خصوص ادعای برخی‌ مبنی بر اشتباهات داوری به سود پرسپولیس و به ضرر استقلال گفت: «اینکه داوران و کمک داوران اشتباهای زیادی مرتکب می‌شوند، درست است اما این اشتباه‌ها به هیچ عنوان عمدی نیست. اشتباه‌های داوران دلایل مختلفی دارد که این دلایل عبارتند از: شرایط روحی نامناسب داوران، مشکلات مدیریتی در رأس فدراسیون، آموزش و سایر موارد که این موضوع منجر به شکل گیری اشتباهات می‌شود. می‌توان با آموزش بهتر به داوران شرایط داوری را هم بهبود بخشید.»

او با اشاره به این موضوع که بیش از 10 سال رئیس کمیته داوران بوده‌ام، اظهار داشت: «به جرأت می‌توانم بگویم که اشتباهات داوران به هیچ وجه سازماندهی شده نیست. اگر کسی هم مستنداتی در این رابطه دارد می‌تواند از راه قانونی وارد شود و دلایل و مدارک خود را به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ارائه و به آنجا شکایت کند.»غیاثی در ادامه راهکاری برای برون رفت از این حواشی دارد: «می‌توان برای کنترل وضعیت موجود کمیته‌ای جدا از کمیته داوران شامل 3 نفر از اساتید داوری تشکیل داد و این موضوعات توسط این 3 نفر بررسی شود. اشتباه‌های داوران زیاد است و من این را قبول دارم اما آنها شبیه به هم نیستند و اینگونه نیست که مثلاً یک صحنه برای استقلال پنالتی گرفته نشود و دقیقاً مثل همان صحنه برای پرسپولیس گرفته شود.»

رودنیل: داوران مشکل روحی دارند
نوذر رودنیل، کارشناس داوری در خصوص اشتباهات چنین نظری دارد: «داوران ما نارضایتی هایی دارند و این به دلیل مبالغ بسیار ناچیزی است که برای قضاوت در یک دیدار دریافت می‌کنند. علاوه بر این کمیته داوران باید داوران را براساس تجربه قضاوت در بازی‌های مهم چینش کند تا داوران براساس توانایی‌های شخصی خود بیایند و بازی‌ها را قضاوت کنند. متأسفانه نحوه آموزش داوران صحیح نیست و اکثر داوران براساس توانایی‌های شخصی خود رشد می‌کنند و کمیته داوران برای این موضوع برنامه جامعی ندارد. VAR نیاز به 33 دوربین دارد که قطعاً تا 10 سال دیگر هم ورزشگاه‌های ما چنین امکاناتی را پیدا نخواهند کرد.» او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «علاوه بر این داوران باید مطالعه داشته باشند و خودشان را از نظر علمی‌ به روز کنند. علم داوری می‌گوید که تمرکز و جایگیری خوب باعث می‌شود تا یک خطا به درستی گرفته شود. اولویت اول تمرکز است که متأسفانه این موضوع در داوران ما وجود ندارد. صحبت از تعمد در قضاوت‌ها است که این موضوع به هیچ وجه صحیح نیست چرا که یک داور هیچ گاه شخصیت خود را زیر سؤال نمی‌برد.»

رودنیل در ادامه در خصوص فرهنگ برخی هواداران این گونه گلایه کرد: «داوران اشتباه می‌کنند و اگر اشتباهات خود را بپذیرند و آن را بیان کنند؛ مورد هجوم هواداران قرار خواهند گرفت بنابراین جسارت بیان اشتباه خود را از دست می‌دهند. هر اعتراف مساوی است با فحاشی‌های بسیار در فضای مجازی و سایر فضایی که داوران در آن حاضر می‌شوند.»

فنایی: داوران ما به دلیل عدم حمایت فدراسیون شجاعت ندارند
محمد فنایی، داور باسابقه فوتبال کشورمان گفت:«هر زمان که بازی‌های لیگ برتر به مراحل حساس خود می‌رسد چنین ادعاهایی مطرح می‌شود. تیم‌ها از نظر اقتصادی هزینه می‌کنند و این اشتباهات باعث می‌شود که متضرر شوند به این دلیل نمی‌توان گفت که تیم‌ها نباید ادعایی داشته باشند. متأسفانه اخلاق در ورزش موضوع نخ نمایی است و برخی مربیان همانند یحیی گل محمدی که حساب ویژه ای روی او می‌شد، دیدید که چگونه در بازی با گل گهر به داوران اعتراض کرد و اخلاق را زیر پا گذاشت.»او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «شجاعت داوران ما کجا رفته!؟ البته این موضوع طبیعی است چرا که آنها حامی‌ندارند و فدراسیون فوتبال حامی‌آنها نیست. داور ما توپ پنالتی را خارج از محوطه می‌گذارد و این نشان می‌دهد که جسارت پنالتی گرفتن را ندارد و این موضوع به دلیل سیستم معیوب مدیریتی است. صحبت از VAR است اما بدانید که این سیستم 10 سال دیگر هم به فوتبال ایران نمی‌آید.»این داور باسابقه اظهار داشت: «در بعضی زمین‌های ما در لیگ برتر باید هویج بکاریم آن وقت چگونه می‌خواهیم سیستم VAR را به ایران بیاوریم؟ متأسفانه از نظر فرهنگی هم مشکلات مان تمامی‌ندارد و داوران همیشه و در همه جا مورد هجمه هواداران فوتبال هستند. تا زمانی که نخواهیم مدیریت واقعی کنیم مشکلات فوتبال ما از جمله مشکلات داوری که اهمیت زیادی دارد، برطرف نخواهد شد. آینده خوشی در انتظار داوری نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار