نظر کیارستمی درباره مستندسازی در ایران

تهران (پانا) - کارگردان «یوما یعنی مادر» معتقد است تنوع مضمون می‌تواند خونی تازه دررگ سینمای مستند ایران باشد.

کد مطلب: ۱۱۹۷۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نظر کیارستمی درباره مستندسازی در ایران

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آزاده آریامنش با اشاره به اینکه برای آغاز ساخت فیلم در سینما، فیلمسازی مستند می‌تواند شروعی عالی باشد گفت: بسیاری از افرادی که وارد حیطه فیلمسازی مستند می‌شوند دلبسته این نوع سینما شده و کار را در همین رشته ادامه می‌دهند. برای ورود به سینمای داستانی اگر از فیلمسازی مستند آغاز کنیم، می‌توانیم تجارب گرانبهایی به دست آوریم که در ادامه مسیر قطعا برای‌مان راهگشا خواهند بود. ساخت مستند، محک بسیار خوبی برای فیلمسازان جوان است.

آریامنش گفت: کشور ما محل بسیار مناسبی برای ساخت فیلم‌های مستند است، به این خاطر که فیلمسازی در ایران ارزان است. حتی می‌توان با دیدگاه سرمایه‌گذاری و کلان به سینمای مستند نگاه کرد. به این معنا که می‌توان با تولید آثار مستند و حضور در رقابت‌های جهانی به دستاوردهای اقتصادی و معنوی رسید. من همکاران و دوستانی دارم که به راحتی می‌توانند وارد عرصه فیلمسازی داستانی شوند و هم توانایی و استعدادش را دارند و هم می‌توانند برای کارشان تهیه کننده پیدا کنند اما دلبسته سینمای مستند هستند و در این عرصه می‌درخشند. این استعدادها نیاز به حمایت بیشتری دارند.

او افزود: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد و با بالا بردن تولیدات و حضور در رقابت‌ها و بازارهای خارجی هم دستاوردهای مادی و معنوی داشته باشد و هم بستری مناسب برای حضور فیلمسازان مستعد فراهم کند.

آریامنش با بیان اینکه مشکل بزرگ سینمای مستند ما این است که به حدی که باید جدی گرفته نشده و به آن بها داده نمی‌شود، گفت: این موضوع هم از طرف مدیران دیده می‌شود و هم برخی از جوانان علاقه‌مند به فیلمسازی. این عرصه می‌تواند شروعی مناسب برای فیلمسازی و ورود به سینمای داستانی باشد.

کارگردان فیلم «یوما یعنی مادر» گفت: اگر مدیران و نهادهای هنری مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مورد سوژه‌هایی که برای فیلمسازی پیشنهاد می‌شود کمی انعطاف نشان دهند، قطعا آثار بسیار درخشانی در این گونه سینمایی تولید خواهد شد. تولید آثار متنوع و جذاب می‌تواند هم به فیلمسازان جوان از نظر مالی کمک کند و هم برای مرکز گسترش دستاوردهای اقتصادی و معنوی به همراه داشته باشد. امیدوارم مدیران با این دید به سینمای مستند نگاه کنند و دست فیلمسازان را برای انتخاب موضوع‌های متنوع باز بگذارند.

آریامنش گفت: در یکی از نشست‌های جشنواره سینما حقیقت آقای عباس کیارستمی حضور داشتند و گفتند من می‌توانم در همه جای دنیا فیلم بسازم اما انتخاب من ایران است، چرا که کشورمان پتانسیل‌های بسیاری برای فیلمسازی مستند دارد و فاصله رسیدن یک سوژه به فیلم بسیار کوتاه است.

آریامنش در مورد فعالیت‌های اخیرش در عرصه سینما گفت: آخرین کارم در زمینه مستند فیلم «یوما یعنی مادر» است که با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساختم. در دوران کرونا و با توجه به اینکه فرزندی کوچک دارم فقط توانسته‌ام یک تیزر تبلیغاتی بسازم.

این کارگردان جوان سینمای ایران در پایان گفت: تولید آثار مستند در دوران کرونا کمتر شده است و مانند همه عرصه‌ها این حیطه نیز از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده است. مستندسازان برای ساخت آثارشان با محدودیت‌ بسیاری روبرو بوده و تحت فشارهای مالی هستند. رعایت کردن اصول بهداشتی در نهایت می‌تواند به ضرر فیلم تمام شود و رعایت نکردنش هم برای همه خطر آفرین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار