آمار انفجاری کرونا در سیستان و بلوچستان

روزانه حدود هزار و ۲۰۰ نفر به این ویروس مبتلا می شوند/میزان استفاده از ماسک در سیستان و بلوچستان کمتر از ۵۰ درصد است

زاهدان (پانا) - با گذشت بیش از 20 روز از شروع شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان، همچنان روزانه بیش از هزار نفر در این استان به این ویروس مبتلا می‌شوند و بیش از 15 نفر نیز جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند.

کد مطلب: ۱۱۹۷۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
آمار انفجاری کرونا در سیستان و بلوچستان

17 ماه از گسترش ویروس کرونا در جهان می گذرد، ویروسی بی‌سابقه که تاکنون 183 میلیون و 849 هزار و 133 نفر در جهان را مبتلا کرده و جان 3 میلیون و 979 هزار و 872 هزار نفر را گرفته است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به ۳ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۹۶ نفر رسیده و ۸۴ هزار و ۵۱۶ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

هم اینک 91 شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند که در این میان با ورود دلتای هندی از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور پررنگ‌ترین رنگ‌ها متعلق به استان‌های جنوبی بوده و سیستان و بلوچستان در این زمینه رکورددار است.

در تمام مدت دوران کرونا، سیستان و بلوچستان از کم سروصداترین استان‌های کشور در زمینه درگیری با ویروس کرونا بود، اما در 20 روز گذشته وضعیت این استان رو به وخامت رفت و هم اینک روزانه حدود هزار و 200 نفر به این ویروس مبتلا می شوند و تعداد زیادی از این افراد نیز نیازمند بستری و مراقبت‌های ویژه هستند.

تصمیمی ضروری، اما دیرهنگام

وضعیتی که به موقع از سوی مردم و مسئولان جدی گرفته نشد و با حداقل رعایت از سوی مردم و حداقل نظارت از سوی مسئولان ادامه یافت تا اینکه پس از گذشت 20 روز بالاخره ستاد مدیریت کرونای سیستان و بلوچستان در سه‌شنبه شب هفته گذشته جلسه فوق العاده تشکیل داد و تصمیم به تعطیلی ادارات، نهادها و بانک‌ها گرفتند تا شاید کمی مردم را مجبور به ماندن در خانه‌ها کند.

از طرفی تعطیلی اصناف و بازاریان که در این روزها جدی گرفته نمی شد، هم اکنون با اجبار پلیس و بستن خیابان ها اجرایی شده است. تعطیلی ادارات و نهادها در این استان نیز اواخر وقت شب گذشته مجدد تمدید و امروز نیز تعطیل اعلام شد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در 24 ساعت گذشته با افزوده شدن یک‌هزار و۱۷۶ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۸ هزار و ۳۸۶ نفر رسید. همچنین با فوت۱۶مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در این استان به یک‌هزار و ۶۲۵ نفر افزایش یافت.

انجام روزانه 2300 تست کرونا در سیستان و بلوچستان

به گفته سید محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روزانه افزون‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است.

این شرایط بحرانی سبب شد تا ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به زاهدان سفر و از مراکز درمانی بازدید کنند.

به دنبال این سفر، تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز در مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان مستقر شد چرا که مرزهای جنوب شرقی در معرض خطر ورود واریانت هندی (دلتا) و آفریقایی (بتا) قرار گرفته و باید کنترل‌های بهداشتی‌ و مراقبتی افزایش یابد و خدمات مناسب غربالگری و بیماریابی توسط نظام بهداشت و درمان در پایانه های رسمی ارائه شود.

همچنین قرار است هفته آینده وزیر بهداشت شخصا در این استان حضور یابد و در سفری سه روزه از وضعیت حوزه دانشگاه های علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر بازدید کند.

میزان استفاده از ماسک در سیستان و بلوچستان کمتر از 50 درصد است

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سفر میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سیستان‌ و بلوچستان را حتی در شرایط اوج گیری کنونی، حداقل ۴۰ درصد کمتر نسبت به متوسط کشوری عنوان کرد و گفت: میزان متوسط استفاده از ماسک در اماکن عمومی در کشور ۷۸ درصد و در استان ۴۸ درصد بوده و میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کشور به ۷۵ درصد رسیده که در این استان ۴۹ درصد است.

به هر حال سیستان و بلوچستان با داشتن پایین‌ترین شاخص ها در زمیته تجهیزات و امکانات درمانی و همچنین مردمی با توان اقتصادی پایین که بسیاری از آنان توان خرید ماسک و یا لوازم ضدعفونی کننده را ندارند هم اینک با شرایطی سخت دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، این استان به دلیل داشتن مرز گسترده با کشورهای همسایه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد، بنابراین باید بهترین امکانات، تجهیزات و فرماندهان را برای کنترل این ویروس منحوس داشته باشد اما این در حالی است که مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا هستند.

حریرچی نیز در این سفر با اعلام اینکه میزان بستری در سیستان‌وبلوچستان به متوسط کشوری رسیده است، گفت: امکانات فعلی استان کفاف نیازهای دو تا سه هفته‌ای را می‌دهد اما اگر این وضع ادامه پیدا کند ممکن است دچار مشکل شویم.

به گفته احمدعلی موهبتی در جلسه ستاد مدیریت کرونای سیستان و بلوچستان که با حضور حریرچی برگزار شد، تصریح کرد: «هم‌اینک ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بُعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه کنند.»

وی تاکید کرد:«در جنوب سیستان و بلوچستان از جاسک تا راسک با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان با حداقل امکانات داریم که اگر بخواهیم وارد آمار و ارقام شویم به لحاظ تخت بیمارستان سه دهم درصد هم نمی‌شود.»

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد:«اگرچه در سیستان و بلوچستان تعداد تخت‌ها در چندسال گذشته رشد خوبی داشت، اما در موقعی که صدای ما برای تجهیز بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی و دیگر بیمارستان‌ها باید شنیده می‌شد، شنیده نشد.

واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان و تمایل کم جمعیت هدف

با این شرایط نخستین راه چاره در سیستان و بلوچستان ادامه تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت‌ها همراه با تشدید نظارت است تا زنجیره انتشار ویروس قطع شود، اما راه دوم برای جلوگیری از تکرار این شرایط واکسیناسیون جمعیت فعال استان است که با توجه به وضعیت اقتصادی خاصی که دارند نمی توان از آنان انتظار داشت کار و فعالیت اقتصادی خود را در بلند مدت تعطیل کنند.

هر چند هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان میزان استقبال جمعیت‌های هدف در این استان نسبت به واکسیناسیون را پایین توصیف کرده، اما بنابر گفته استاندار سیستان و بلوچستان قرار است تا افراد بالای 50 سال در این استان علیه کووید 19 واکسینه شوند، از طرفی اگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن درخواست شده از رییس جمهور به این استان برسد، می توان جمعیت بالای ۱۸ سال را واکسینه کرد.

به هر حال در شرایط فعلی جلوگیری از هر گونه جابه‌جایی و تردد و تجمع غیرضروری جمعیت نخستین و مهمترین اقدامی است که باید با خواست و اراده مردم و نظارت مسئولان انجام شود تا سیستان و بلوچستان نیز این موج کرونا را با حداقل تلفات و خسارات پشت سر بگذارد.

همراهمی علمای دینی و بزرگان طوائف نیز در بازداشتن مردم از برگزاری مراسم عزاداری و عروسی و همچنین توصیه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این شرایط بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار