گرداب شهرستان بن، جاذبه‌ای جاودان

بن(پانا) - گرداب بن، جاذبه‌ای گردشگری در ۲۰ کیلومتری شمال شهرکرد، در استان چهارمحال بختیاری است که دل گردشگران را در فصول مختلف سال می‌رباید.

کد مطلب: ۱۱۹۶۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
گرداب شهرستان بن، جاذبه‌ای جاودان

شهر بن به عنوان مرکز شهرستان بن در ۲۰ کیلومتری شمال شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری قرار دارد.
در غرب شهر بن، یک جاذبه گردشگری زیبا به نام گرداب بن وجود دارد که هم اکنون در اطراف آن مجتمع تفریحی با امکانات متفاوتی از جمله قایقرانی، پارک و فضای سبز ایجاد شده است و از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری و مکان های دیدنی شهرکرد به شمار می‌رود.
چشمه گرداب بن، چشمه ای زیبا با آبی زلال از دل کوه است که این چشمه در شرق کوه افغان و در محلی قرار دارد که به کوه گرداب بن مشهور است.
این چشمه در واقع فقط بخشی از زیبایی های طبیعی کوه افغان است، زیرا کوه افغان از گونه های جانوری متنوع و گیاهان دارویی ارزشمندی برخوردار است که اگر در فصل بهار به این مکان سفر کنید، لاله های واژگونی به رنگ های قرمز، نارنجی و زرد وجود دارد که از زیبایی های منحصر به‌فردی برخوردار است. همچنین پوشش گیاهی متنوع این ناحیه شامل آویشن،سیرکوهی و علف تمشکی است که طرفداران خاص خود را از نقاط دور و نزدیک دارد.
چشمه گرداب بن که از شکاف سنگ ها و از زیر کوه می جوشد، یکی از تغذیه کنندگان رودخانه زاینده رود و سیراب کننده دشت اصفهان بوده است.
در زمان های قدیم با کم شدن آب چشمه، زمین های مجاور آن به چمنزار و باتلاق تبدیل می شد و کشاورزان با خرد کردن خرمن های خود روی چمنزار و جداکردن دانه از کاه خرمن های تمیزی را تهیه می کردند. همچنین از این منطقه برای چرای دام ها نیز استقاده می‌شد.
شهرداری بن در یک مرحله، اقدام به گودبرداری در پایین دست این چشمه کرد که باعث شد آب چشمه در این آبگیر جمع شود و به صورت فعلی درآید.
چندین سال بعد، آبگیر دوم نیز احداث شد تا سرریز آبگیر اول به این آبگیر بریزد تا از آن برای آبیاری فضای سبز مجموعه تفریحی گرداب بن استفاده شود.
این مجتمع تفریحی، قبل از محدودیت های کرونایی به دلیل وجود فضای سبز، هوای خنک و امنیت، پذیرای مهمانان زیادی بود.
بعضی از گونه های پرندگان مهاجر در این آبگیر دیده شده است. با وجود دارا بودن شرایط مناسب گرداب بن برای محیط توریستی و گردشگری، متأسفانه با بی توجهی و نامهربانی مسئولان مربوطه این مجتمع به حال خود رها شده که این موضوع تا حدی باعث ناراحتی مردم این شهرستان شده است.

خبرنگار دانش آموز:فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار