تصویب کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی

طرح به صورت دو شوری بررسی می‌شود

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به صورت دو شوری موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۹۶۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تصویب کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 8 تیرماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورش غیردولتی با 166 رأی موافق، 41 رأی مخالف و 10 رأی مخالف از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که بر این اساس، طرح به صورت دو شوری بوده و برای بررسی جزئیات به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع خواهد شد.

علیرضا سلیمی نماینده محلات و مخالف کلیات این طرح در سخنانی اظهار داشت: تغییر قوانین با سرعت و به صورت پیاپی بی‌ثباتی در اجرا را برای مسئولین به دنبال دارد.

وی افزود: ما سال 98 یک مصوبه در این حوزه داشتیم، همچنین سال 89 برای همین حوزه و سال 96 نیز اساسنامه صندوق توسعه مدارس غیردولتی را تصویب کردیم و یک بار نیز سال 95 قانون تأسیس مدارس غیردولتی را تنظیم و به تصویب رساندیم و الان نیز بار دیگر در این باره قانونی در مجلس در حال بررسی است.

نماینده محلات ادامه داد: مشکل دیگری که در این طرح وجود دارد مغایرت آن با ماده 138 آیین‌نامه است، چرا که بر اساس آیین‌نامه یک طرح نمی‌تواند بیش از یک موضوع را در خود داشته باشد اما این طرح هم بحث مدارس غیرانتفاعی را در محتوا دارد و هم بحث پیش دبستانی و مهدکودک‌ها را. همچنین در بخشی از این طرح آمده که مسئولینی نمی‌توانند مدرسه غیرانتفاعی را در زمان مسئولیت خود تأسیس کنند اما حالا تکلیف مسئولینی که پیشتر با سوء استفاده از قدرت این کار را کرده‌اند و چندین مدرسه را تأسیس کرده‌اند، چیست؟

سیدغنی نظری خانقاه به عنوان آخرین مخالف کلیات طرح پیشنهادی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی امروز مجلس طی سخنانی اظهار کرد: در این طرح دغدغه اصلی مردم در مدارس غیرانتفاعی مورد توجه قرار نگرفته است، آیا اینکه عنوان سازمانی را تغییر دهیم اصلاحی در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود.

وی افزود: در اصلاح قوانین جلب منفعت و دفع ضرر از ذینفعان را باید مورد توجه قرار دهیم اما در این طرح به مطالبات معلمان توجه نشده، همچنین اینکه حوزه‌های علمیه نباید مدرسه عنوان شوند، جای تعجب است و گفته شده مدرسه باید از آموزش و پرورش مجوز داشته باشد در حالی که سال‌هاست مدارس علمی با این عنوان شناخته می‌شود، چه مفهومی دارد؟.

سیدمحمد مولوی نماینده آبادان در مجلس و موافق کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی تأکید کرد: 200 هزار نفر در مدارس غیرانتفاعی مشغول هستند و اسناد بالادستی و شاخص‌های آموزشی در تدوین این طرح مورد توجه قرار گرفته است و همین طور مطالبات این کادر آموزشی نیز یکی از نکات مثبت این طرح است.

محمدمهدی زاهدی به عنوان موافق کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با اشاره به اظهارات مخالفان گفت: به نظر می‌رسد مخالفان بزرگوار توجه کافی به محتوا نداشته‌اند چرا که این طرح 4 محور اصلی دارد و دو محور آن کاملا مطابق با مطالبات رهبری تدوین شده است. آنجا که رهبری تأکید داشتند متولی امر مهدکودک‌ها باید آموزش و پرورش باشد و به صراحت اعلام کردند این موضوع را و همین طور تأکید کردند که نباید از نام مدرسه سوء استفاده شود، ما در این طرح به آن توجه کردیم.

حسین محمدصالحی دارانی در موافقت با کلیات طرح پیشنهادی کمیسیون آموزش گفت: این طرح ناقض قوانین قبلی نیست بلکه مکمل آنها است و به دنبال ساماندهی مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی است.

وی ادامه داد: زمانی که مدارس کم بود، این مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی بودند که به کمک نظام آموزش و پرورش آمدند و حالا باید از آنها حمایت شود. اگر ماده 5 این طرح را مطالعه کنید و این ماده به درستی اجرا شود، اتفاق خوبی در نظام آموزش و پرورش می‌افتد.

نماینده فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس تأکید کرد: مدارس غیرانتفاعی تنها به مدارس شهرهای بزرگ و کلانشهرها خلاصه نمی‌شود و مدارسی در شهرهای کوچک با حداقل هزینه و شهریه به آموزش و پرورش کمک می‌کند و باید از آنها حمایت کرد در حالی که در بعضی از شهرها مدارس مخروبه داریم، مدارس غیرانتفاعی برای تأسیس هزاران مشکل و ایراد و سختی را تحمل می‌کنند.

دکتر قالیباف رئیس مجلس گفت: تاسیس و اداره مدارس غیرانتفاعی به قانون تبدیل شده و شورای نگهبان آن را تائید کرده است، همچنین در این مدارس افراد به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند یا آموزش می بینند لذا مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

رئیس مجلس افزود: علاوه بر این در طرح فوق الذکر اعطای مجوزها را محدودتر کرده هرچند همان طور که رئیس کمیسیون آموزش گفت اشکالاتی حتما به طرح وارد است از همین جهت این طرح در صورتی که رأی بیاورد چون دو شوری است مجددا در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار