مهشید عبادی *

سایه تاریک بلای خانمان سوز بر سر جهان

معضل اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات جدی در زمینه های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی است که برخی از مردم جهان را درگیر کرده است. ١٧ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده که طی کنفرانس بین المللی در شهر وین، در رابطه با مبارزه با مواد مخدر برگزارشد که سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت کننده رسید.

کد مطلب: ۱۱۹۵۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
سایه تاریک بلای خانمان سوز بر سر جهان

بشر تاکنون در تلاش بوده تا جایی که می‌تواند معتادان و جوانان را از شر این بلای خانمان سوز خلاص کند، ولی متاسفانه تا به حال روند مصرف مواد مخدر و اعتیاد به این مواد در حال افزایش بوده است.

اعتیاد به مواد مخدر، مشکلات متعددی را به ارمغان آورده که می‌توان به درگیر شدن و اعتیاد افراد به این مواد اشاره کرد که مهم ترین آسیبی که می رساند اول به خود فرد معتاد و بعد هم برهم زدن بنیان خانواده است.

موضوعی که مدت هاست موجب نگرانی و ترس شده اعتیاد جوانان به انواع مواد مخدر است، زیرا با توجه به سن کمی که دارند باید از نزدیکی به این مواد اجتناب کنند اما مدام در معرض اعتیاد قرار می‌گیرند که این امر می‌تواند از افراد معتاد موجود در خانواده یا دوستان نامناسب تاثیر پذیرد.

به گفته امام خمینی (ره) : «نجات معتاد، نجات فرد نیست نجات جامعه است.»

بنابراین ما با پیشگیری از اعتیاد و یا نجات معتادان تنها آنها را از بند خانمان سوز اعتیاد رها نکردیم بلکه باعث پاکی و ثبات یک‌جامعه می‌شویم.

بنابراین فرهنگ سازی از طریق افراد و رسانه های مختلف می‌تواند در زمینه پیشگیری از این معضل ، موثر واقع شود.

نیروهای انتظامی و سازمان های مبارزه با مواد مخدر ، پای کار هستند تا روند خرید و فروش این مواد را کاهش دهند.

بدون شک خانواده نقش مهمی در بهبود فرد معتاد و یا پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر دارد ؛ زمانی که خانواده محیط امنی را در خانه برای یکدیگر به وجود بیاورند صددرصد در امان خواهند بود و والدین هم با نظارت درست بر فرزندانشان در این امر مفید واقع می‌شوند و کمک بزرگی به جامعه و خانواده خود کرده اند.

کشف اولیه مواد مخدر به ۴۰۰۰سال پیش از میلاد برمی‌گردد که توسط (پلین) فردی که شیره غلیظ خشخاش به نام (اپیوم) را ابداع کرد.

مبارزه با مواد مخدر در ایران ، با رهنمودهای امام خمینی (ره) و همت جوانان در قالب کمیته های انقلابی اسلامی آغاز شد.

تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران در سال 1367 تصویب قانون جدید که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 1368/05/19 بود، به تدریج شکل سازمان یافته به خود گرفت و هم اکنون این ستاد تحت نظر ریاست جمهوری هماهنگی های لازم را در زمینه ادامه این مبارزه انجام می‌دهد.

همه ما می‌توانیم در راه مبارزه با مواد مخدر سهیم باشیم و با فرهنگ سازی و اطلاعات درست به گفته امام خمینی(ره) یک جامعه را نجات دهیم.

خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار