ارزیابی برنامههای سال گذشته حوزه معاونت تشخیص، پیشگیری، پرورشی و تربیتبدنی
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی نشست شورای برنامهریزی سازمان با محوریت ارزیابی برنامههای سال گذشته حوزه معاونت تشخیص، پیشگیری، پرورشی و تربیتبدنی برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست ضمن تقدیر از فعالیتهای خوب حوزه معاونت تشخیص، پیشگیری، پرورشی و تربیتبدنی سازمان گفت: حضور ۴۰۰ دانشآموز دختر و پسر در مسابقات قرآن، عترت و نماز و حضور ۱۲۸ همکار فرهنگی حوزه استثنایی در مسابقات قرآن عترت نشانگر از توجه ویژه این معاونت به مباحث پرورشی است.
وی افزود: در تابستان سال گذشته ۳۶۵ پایگاه اوقات فراغت تابستانی تشکیل شد و ۸ هزار ۶۱۴ دانشآموز با نیازهای ویژه در سراسر کشور از برنامههای این پایگاهها استفاده کردند. سال گذشته ۴ هزار ۵۷۵ دانشآموز دختر و پسر پایه ششم مدارس استثنایی آموزش وضو و نماز را بهصورت عملی فراگرفتند.
معاون یکی از چالشهای بزرگ را انتقال از دوران کودکی به بزرگسالی دانست و گفت: دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول مهمترین دوران برای انتقال برای بزرگسالی است و بهترین راه برای انتقال، نقش دادن، تشکل دادن و آموزش زندگی گروهی به دانشآموزان است. سال گذشته در طرح هر مدرسه یک سرود ۵۱۳ مدرسه با اجرای یک صورت اختصاصی شرکت کردند و در راستای طرح هر دانشآموز حداقل یک نقش نیز بیش از ۱۹ هزار نفر دانشآموزان با نیازهای ویژه عضو حداقل یک تشکل شدهاند.
حسینی تصریح کرد: از ایام تابستان و اوقات فراغت تابستانی باید برای آمادهسازی دانشآموزان جهت شرکت در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن دانشآموزان عادی و شانزدهمین دوره مسابقات قرآن و مسابقات هنرهای آوایی و نمایشی دانشآموزان با نیازهای ویژه نهایت استفاده را برد.
معاون وزیر مسابقات ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی را گامی برای خودباوری و هویتبخشی این دانشآموزان دانست و گفت: یکی از چالشهای جدی جامعه گسستها و تعارضات نسلی است که موجب بحران هویت، بیاعتمادی و کاهش سرمایه و سلامت اجتماعی میشود و فعالیتهای ورزشی، علمی و هنری از جمله فعالیتهای انسجام بخش و هویت آفرین است.
حسینی خواستار گسترش پویشهای فرهنگی ورزشی شد و گفت: پویش کتابخوانی خانوادگی که از جمله برنامههای سال جاری حوزه پرورشی و تربیتبدنی سازمان است، یک برنامه انسجام بخش و هویت آفرین است که موجب انسجام بیشتر خانوادهها و ارتباطات بیشتر میشود.
وی افزود: پویش عاشورایان، جشنواره بازیهای بومی محلی و برگزاری جشنوارههای نشاط از جمله برنامههای هویت آفرین سال جاری سازمان آموزشوپرورش استثنایی است.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستان گفت: در سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی پوشش ۹۸.۸ درصدی برنامه سنجش و سلامت جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان محقق شد که باید از تمامی دستاندرکاران این برنامه تقدیر کرد.
وی افزود: بازنگری و هنجاریابی مجدد آزمون ADOS، گسترش کمی و کیفی بانک جامع آزمونها، تشکیل شورای سیاستگذاری آزمونها، انطباق و هنجاریابی آزمون توانمندیهای شناختی و پیشرفت تحصیلی "وودکاک جانسون" ، ترجمه مجدد و هنجاریابی آزمون آمادگی تحصیلی، هنجاریابی آزمون آمادگی تحصیلی مایلر و تدوین سند جامع ارزیابی تشخیص زودهنگام از جمله فعالیتهای قابلتقدیر حوزه سنجش در سال گذشته است.
حسینی با اشاره به ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان با نیازهای و ویژه اظهار کرد: سال گذشته ۶۰ میلیارد ریال بابت خدمات حمایتی به دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت شده است.
ارسال دیدگاه