سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا:

انتقادهای مردمی از فروش واکسن کرونا در بازار آزاد؛ با متخلفان برخورد شود

تهران (پانا) - این روزها در نبود نهادهای نظارتی، بازار سیاه واکسن کرونا رونق گرفته و علاوه در بازار سیاه ناصرخسرو،‌ تبلیغات خرید و فروش واکسن کرونا در فضای مجازی نیز به چشم می‌خورد. مساله‌ای که سخنگوی کمیسیون بهداشت آن را چالش جدی نهادهای نظارتی عنوان می‌کند و معتقد است که دو سازمان غذا و دارو و تعزیرات حکومتی باید به طور جدی با خرید و فروش واکسن کرونا در بازار آزاد برخورد کنند.

کد مطلب: ۱۱۹۴۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
انتقادهای مردمی از فروش واکسن کرونا در بازار آزاد؛ با متخلفان برخورد شود

پنج ماه است که روند واکسیناسیون در کشور آغاز شده است و طبق اولویت‌بندی وزارت بهداشت اکنون سنین بالای 70 سال موفق به دریافت واکسن کرونا شده‌اند اما علی‌رغم اینکه تزریق گروه سالمندان در حال انجام است بارها هشدارهایی جدی درخصوص ورود واکسن کرونا به بازار سیاه مطرح شده است در عین حال اخیرا در فضای مجازی نیز تبلیغات فروش واکسن کرونا به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد نهادهای نظارتی آنگونه که باید از ابزار نظارتی خود برای برخورد با متخلفان استفاده نمی‌کنند.

طی چند وقت گذشته موضوع ورود واکسن کرونا به بازار سیاه، یکی از مباحثی بوده که روزانه تعداد زیادی از افراد را به بازار قاچاق داروی ناصرخسرو می‌کشاند اما هنوز مستنداتی در مورد نشتی این واکسن منتشر نشده است و وزارت بهداشت صریحا ورود واکسن کرونا به بازار آزاد را تکذیب کرده است. سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت در همین راستا تاکید کرد: «بعضی از جوسازی‌ها که گفته می‌شود واکسن در بازار آزاد فروخته می‌شود، صد درصد کذب است. زیرا، در سامانه‌ای که داریم همه مشخصات ثبت می‌شود و امکان ندارد واکسن به بازار آزاد برسد.» البته شواهد میدانی از بازار سیاه ناصرخسرو چیز دیگری می‌گوید که نشان دهنده نشت واکسن کرونا به بازار آزاد است. از طرفی همین چند هفته پیش بود که فیلمی از توزیع واکسن فایزر در ایران منتشر شد. انتشار این فیلم در شرایطی که خرید واکسن فایزر آمریکایی در ایران ممنوع است، باعث جنجال‌های بسیاری شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با آن گفت: «شاید محموله به یکی از کشور‌های همسایه ما پست شده و سپس وارد ایران شده است» همچنین محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «با فرض محال، اگر واکسن کنونی فایزر باشد، در جابه‌جایی قطعا اثربخشی خود را از دست داده است.»

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا با انتقاد از خرید و فروش واکسن کرونا در بازار سیاه با مبالغ هنگفت، اظهار کرد:‌ «یکی از پدیده‌های غیر اخلاقی و نادرست که در زمان برخی بحران‌ها از جمله بحران کرونا شکل می‌گیرد،‌ احتمال وجود باندهای قاچاق، احتکار دارو و واکسن و فروش خارج از شبکه است که متاسفانه در ایام توزیع واکسن کرونا نیز شاهد این پدیده هستیم.»

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پدیده شوم احتکار یا فروش غیر قانونی خارج از شبکه واکسن کرونا به برخورد با متخلفان نیاز دارد، گفت: «سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات حکومتی، تکالیف و وظایف قانونی بر عهده دارند اما این امر نافی صلاحیت نظارتی مجلس شورای اسلامی نیست و مجلس می‌تواند از طریق ابزار تحقیق و تفحص که در اصل هفتاد و ششم قانون اساسی مقرر شده است یا ابزارهای نظارتی دیگری همچون سوال از متولیان مربوطه، انجام وظیفه کند.»

این نماینده مجلس یادآور شد:‌ «درباره واکسن‌های کرونا که در بازار آزاد گزارش شده است وزارت بهداشت اعلام کرده که جعلی و تقلبی بودن آنها حتمی است و ممکن است از برخی کشورهای اطراف واکسن‌هایی از مجاری غیر رسمی وارد کشور شده باشد که قطعا زنجیره سرد(فرایند نگهداری محصولات حساس به دما) آن رعایت نشده است اما در هر صورت مساله ورود واکسن‌های تقلبی و قاچاق به بازار آزاد موضوعی است که مراجع نظامی باید با آن برخورد کنند و نهادهای نظاری باید در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.»

فرایند واکسیناسیون کرونا از بهمن ماه در کشور آغاز شده است. اجرای واکسیناسیون کرونا بر اساس جمعیت کشور سن، جنس و بیماری زمینه‌ای که افراد دارند تعیین‌ شده است و تزریق واکسیناسیون در چهار فاز انجام می‌شود.

بنا به اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۵۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹۱۹ هزار و ۵۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸ دُز رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار