بیژن مقانلو در گفت‌وگو با پانا

تکواندو ایران نباید همه مسابقات را فدای المپیک کند؛ باید به فکر بعد از المپیک هم باشیم

بهتر بود تکواندوکاران المپیکی در بلغارستان ارزیابی می‌شدند

تهران (پانا) - سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ایران معتقد است باید برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تکواندو ایران دقیق‌تر باشد تا بعد از المپیک این رشته ورزشی دچار مشکل نشود.

کد مطلب: ۱۱۹۴۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تکواندو ایران نباید همه مسابقات را فدای المپیک کند؛ باید به فکر بعد از المپیک هم باشیم

بیژن مقانلو در گفات‌وگو با پانا درباره عملکرد تیم ملی تکواندو مردان در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: « به کادر فنی تیم ملی تکواندو خسته نباشید می‌گویم آنها زحمت کشیدند، این مسابقات شرایط خاص خودش را داشت و بهترین فرصت برای کسب سکو و ارتقای رنکینگ بود اما به هر دلیلی این اتفاق صورت نگرفت. »

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیش رو بودن المپیک بهتر نبود تکواندوکاران المپیکی در این مسابقه حضور پیدا نمی‌کردند، اظهار کرد: « این تصمیم کادر فنی بود و من نمی‌توانم در مورد آن اظهار نظر کنم. اما نظر شخصی من این است که بهتر بود تکواندوکاران المپیکی در مسابقات بلغارستان مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. در حال حاضر میرهاشم حسینی در حال وزن کم کردن است و بهتر بود در مسابقات قهرمانی آسیا فرصت را در اختیار نسل آینده تکواندو قرار می‌دادند. به هر حال این المپیک هم تمام می‌شود و مهم این است که ما بعد از المپیک حرف برای گفتن داشته باشیم. »

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو کشورمان تاکید کرد: « من بارها گفتم و این بار هم تاکید می‌کنم المپیک هم مانند همه مسابقات دیگر است و تنها حساسیتش بالاست. ما مسابقات دیگر از جمله جهانی، گرندپری‌ها را هم پیش‌رو داریم که ملی‌پوشان باید در آن رقابت‌ها حرف برای گفتن داشته باشند.. نباید به خاطر المپیک مسابقات دیگر را فدا کنیم. به اعتقاد من بهتر بود به جای حضور المپیکی‌ها در مسابقات قهرمانی آسیا، در بلغارستان مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. از طرف دیگر در یک ماه مانده به المپیک بهتر بود تیم به لحاظ روحی و روانی در آرامش باشد تا فشار روانی به بازیکنان وارد نشود. »

وی در مورد آینده تکواندو ایران اظهار کرد: « به نظرم شرایط سخت است اما با توجه به پتانسیل و ظرفیت تکواندوی ایران کار شدنی است، ما در گذشته این تجربه را داشتیم که یک تیم پا به سن گذاشته اما مشهور را باید به تکواندوکاران جوان و جویای نام و چابک تبدیل می‌کردیم. برای این کار بیش از دو سال تلاش کردیم که ثمره آن تکواندوکارانی همچون فرزان عاشورزاده، ابوالفضل یعقوبی، مهدی خدابخشی، آرمین هادی‌پور و... شدند که همگی بهترین خود هستند. »

مقانلو افزود: « این نشان می‌دهد تکواندوی ایران همیشه پتانسل بالایی داشته و دارد. کار هم نشدنی نیست البته که سخت هست. اما نیاز است که تکواندو چشم‌انداز و هدف‌گذاری برای آینده داشته باشد. خوشبختانه تکواندوی ایران پتانسیل دارد اما نحوه و چگونگی استفاده از این ظرفیت خیلی مهم است. »

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو عنوان کرد: « در ورزش این یک اصل پذیرفته شده است که اگر برنامه و هدف نباشد شکست حتمی خواهد بود. ما از الان باید به فکر بعد از المپیک باشیم و برای تکواندو برنامه‌ریزی کنیم. گاهی اوقات یک تکواندوکار در مسابقات قاره‌ای موفق به کسب سهمیه المپیک می‌شود اما قبل از آن در مسابقات مختلف و از جمله گرندپری‌ها حضور پیدا کرده و با بزرگان تکواندو مبارزه کرده است و صاحب تجربه شده و در نهایت در مسابقات قاره‌ای کسب سهمیه می‌کند، حضور در چنین مسابقاتی به مراتب تجربه گران‌بهایی را به تکواندوکار می‌دهد. در این دوره با توجه به اینکه ما در مسابقات گرنداسلم هم شانس کسب سهمیه داشتیم فکر می‌کنم می‌توانستیم متفاوت‌تر عمل کنیم. »

مقانلو با اشاره به اینکه در مسابقات قهرمانی آسیا تکواندوکاران باتجربه حضور داشتند، خاطرنشان کرد: « تکواندوکارانی که در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کردند همگی از باتجربه‌ها بودند و انتظار می‌رفت این فرصت طلایی را از دست ندهند. ما باید در جریان علم روز تکواندو باشیم و در صورت تغییر تفکر و نگرش در تکواندو می‌توانیم متفاوت عمل کنیم. آگاهی به علم روز تکواندو و خلاقیت‌های فردی در راستای رسیدن به هدف و آن هم موفقیت تکواندو کمک‌کننده است. »

وی عنوان کرد: « امیدوارم هر اتفاقی در تکواندو رقم بخورد در وهله اول شادی این خانواده را به دنبال داشته باشد، در صورت همدلی، تلاش و امید می‌توان به اهداف مورد نظر رسید. تکواندو ایران نباید از کورس رقابت دور شود و باید در سال‌های آینده هم حرف برای گفتن داشته باشد. »

مقانلو همچنین به عملکرد بانوان و کسب نایب قهرمانی در آسیا اشاره کرد و گفت: « به کادر فنی بانوان و بازیکنان خسته نباشید می‌گویم، آنها از این فرصت طلایی استفاده کردند اما باید واقع‌بین باشیم، کسب سکو در آسیا کار بزرگی است اما حفظ آن مهم‌تر و باارزش‌تر است بنابراین بانوان ایران باید تلاش کنند روبه جلو حرکت کنند و این نتیجه به دست آمده را هم حفظ کنند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار