ضرورت توجه به آسیب‌های فضای مجازی دررابطه با نوجوانان

رباط کریم( پانا )- این روزها آموزش‌ها به صورت مجازی شده است و مخاطبین فضای مجازی اکثرا" کودکان و نوجوانان هستند. بیشتر افراد به تلفن همراه وابسته هستند و عضو کانال‌ها و گروه‌های نامشخص هستند.

کد مطلب: ۱۱۹۳۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه به آسیب‌های فضای مجازی دررابطه با نوجوانان

زهره تراز کارشناس ارشد روانشناسی تربیت در گفت و گو با پانا درباره آسیب‌های فضای مجازی بیان کرد: استفاده بیش از حد تلفن همراه توسط افراد باعث دوری اعضای خانواده از یکدیگر شده است به همین دلیل کودکان و نوجوانان با کمبود فقر عاطفی بیش از همه مورد سوء استفاده در فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

او بیان کرد: افراد ناشناس با اطلاعات و هویت جعلی و غیرواقعی در ظاهر یک دوست با نوجوانان ارتباط برقرار کرده و از آنان درخواست اطلاعات شخصی مانند، عکس، شماره تلفن ، کدملی و شماره حساب و...... کرده و از آنان سرقت می‌کنند.

او اضافه کرد: افرادی که بیش از دو ساعت در در فضای مجازی هستند اعتیاد به فضای مجازی پیدا کرده و اغلب در معرض آسیب‌های جسمی نظیر احساس درد در چشم، کمر ، دست و...... و آسیب‌های روحی و روانی مانند افسردگی قرار گرفتند.

تراز خاطرنشان کرد: از جمله اختلالاتی در خواب روزانه در افراد وابسته به فضای مجازی دیده می‌شود که باعث آفت یادگیری و تحصیلی خواهدشد. از جمله مضرات فضای مجازی را می‌توان در کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس و عدم تمرکز و بی‌حوصلگی دانش‌آموزان دید.

کارشناس ارشد روانشناسی به خانواده‌ها توصیه کرد: رابطه درست و موثر با نوجوانان خود داشته باشید، پروفایل‌ها، گروه‌ها و کانال‌هایی که فرزندان شما عضو آنان هستند را بررسی کنید و همچنین جهت جایگزین استفاده از تلفن همراه فرزندان اوقات خود را با خانواده سرگرم گذرانده و خواب مفید شبانه داشته باشند.

خبرنگار دانش‌آموز: بهار افراسیابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار