وزیر ارتباطات: ایران برای کسب بازارهای منطقه‌ای در بخش ارتباطات برنامه دارد

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد استقرار شرکت‌های بین‌المللی در «منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات» باعث می‌شود که فارغ از مقررات سرزمین اصلی، شبکه خود را میزبانی (هاست) کنند که این اقدام، گام رو به جلویی برای کسب بازار منطقه‌ای است.

کد مطلب: ۱۱۹۳۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارتباطات: ایران برای کسب بازارهای منطقه‌ای در بخش ارتباطات برنامه دارد

به گزارش ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» در مراسم رونمایی از مرکز تبادل داده بین‌الملل شهید «محسن فخری‌زاده» در منطقه ویژه اقتصادی پیام، افزود: یکی از گلایه های رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود که برخی از اجزای شبکه ملی اطلاعات از کل کار عقب است. مرکز شهید فخری‌زاده امروز برای کامل‌تر شدن اجزای شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد.

وزیر ارتباطات افزود: در گذشته منطقه ویژه اقتصادی پیام یک قطب پستی برای ماموریت‌های پستی بود. پس از شروع به کارمان این منطقه را با نگاه جدید به عرصه اقتصاد دیجیتال و اجرای شبکه ملی اطلاعات با تسهیلات ویژه برای شرکت‌ها بازآفرینی کردیم.

جهرمی گفت: از مزایای منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌توان به نزدیکی به پایتخت و دسترسی سهل و آسان به هاب ارتباطی سراسر کشور اشاره کرد. حداقل مزیت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در منطقه ویژه پیام، معاف شدن از پرداخت ۲۴ درصد گمرکی تجهیزات است که ارائه خدمت به سرزمین اصلی را برای آن‌ها مقرون به صرفه می‌کند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: از مدتی قبل چهار مجموعه کار ساخت دیتاسنتر را آغاز کردند. اولین مرکز توسط بخش خصوصی ایجاد شد که اکنون ظرفیت آن به پایان رسیده است. دومین مرکز توسط شرکت ارتباطات زیرساخت رونمایی شد، اپراتورهای شاتل و همراه اول نیز در حال بنا کردن دیتاسنترهای خود هستند.

جهرمی با بیان این که در آینده با بناشدن دیتاسنترها شاهد تحولی شگرف در حوزه فناوری خواهیم بود، خاطرنشان کرد:‌ منطقه ویژه اقتصادی پیام به لحاظ ساختار شبکه‌ای، قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خواهد شد و این مهم نتیجه سیاست‌گذاری شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات است.

جهرمی گفت: اکنون قطب مرکز داده کشور به شرکت ارتباطات زیرساخت نیاز دارد. زیرساخت باید فیبر و شبکه‌ای که در اختیار دارد را بیاورد تا مجموعه‌های دیگر بتوانند از آن استفاده کنند.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: ضرورت دیگری که در کشور احساس می‌شد این بود که ما علاقمند بودیم بسیاری از محتواهای بین‌المللی و داخلی از طریق ایران برای سایر کشورها میزبانی شود چرا که به دنبال کسب بازار از منطقه و ارتباط مستقیم با آن‌ها هستیم. اگر با عراق همسایه هستیم بسته تبادل داده ما نباید به فرانکفورت آلمان برود و از آن‌جا به داخل برگردد. ما باید در فضای سایبر نیز با کشورهای دیگر همسایه باشیم و بسته داده را به شکل مستقیم تبادل کنیم.

وی افزود: ارتباط مجازی ما در این سال‌ها با کشورهای زیادی مانند ترکیه، قطر، عمان، افغانستان، عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برقرار و به افزایش کیفیت سرویس‌ها منجر شد. استقرار شرکت‌های بین‌المللی در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث می شود که فارغ از مقررات سرزمین اصلی، شبکه خود را میزبانی (هاست) کنند. این اقدام گام رو به جلویی برای کسب بازار منطقه‌ای است.

جهرمی تاکید کرد: از سال ۹۶ گام‌هایی برای رفع انحصار از شرکت ارتباطات برداشتیم و قول دادیم انحصار حاکمیتی که در این مجموعه وجود دارد از بین برود. گام‌های زیادی تا الان برداشته شده و رونمایی از این مرکز نیز گام دیگری برای خاتمه دادن به این انحصار است.

وی تاکید کرد: مساله مهمی که باقی مانده رفع انحصار در حوزه خرید و فروش اینترنت است و مرکز شهید فخری زاده زیرساخت آن به حساب می‌آید.

وزیر ارتباطات در پایان مراسم از پوشش ۱۰۰ درصدی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان البرز خبر داد.

به گزارش ایرنا، «مرکز تبادل داده بین‌الملل»، علاوه بر فراهم‌ آوردن زمینه صادرات خدمات محتوایی تولیدکنندگان محتوا، گام مهمی در رفع انحصار واردات پهنای باند بین‌الملل است.

یکی از اجزای زیرساختی سند مصوب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، مرکزی به نام تبادل داده بین‌الملل (IXP International) است که امروز به‌عنوان منطقه ویژه فناوری اطلاعات افتتاح شد.

خدمات این مرکز به حوزه فناوری مانند خدماتی است که مناطق ویژه اقتصادی کشور به صنایع اختصاص می‌دهند. همان‌طور که در مناطق ویژه اقتصادی، برخی ترجیحات و معافیت‌ها برای بخش‌های مختلف فراهم است، اعضای شورای عالی فضای مجازی و کارشناسانی که روی این سند کار کردند به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌اندازی چنین فضایی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات جزو موارد ضروری است.

از طریق راه‌اندازی این مرکز، تولیدکننده داخلی می‌تواند محتوایی که تولید کرده را برای مشتری خارج از کشور نیز دسترس‌پذیر کند. محتوای تولید شده در داخل می‌تواند با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت از طریق این مرکز دیتا به دست مشتریان بین المللی برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار