نگاهی به سیدبندی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا؛ ایران به غول شرقی برخورد نمی‌کند

تهران (پانا) - با پایان مرحله اول انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا، 12 تیم به مرحله نهایی انتخابی این رقابت‌ها راه یافته‌اند و قرار است پایان هفته آینده این تیم‌ها در دو گروه 6 تیمی تقسیم شوند.

کد مطلب: ۱۱۹۲۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به سیدبندی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا؛ ایران به غول شرقی برخورد نمی‌کند

سرانجام شب گذشته مرحله طولانی و سخت اول انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا به پایان رسید تا تکلیف 12 تیم صعود کننده به مرحله نهایی مشخص شده و رقابت‌ها از شهریور 1400 برای کسب جواز حضور در جام جهانی 2022 آغاز شود.

براساس سیستمی که فیفا پیش از این طرح آنرا اعلام کرده بود، تیم‌های راه یافته به مرحله نهایی در دو گروه 6 تیمی گروه‌بندی خواهند شد و بازی‌‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد تا در نهایت تیم‌های اول و دوم هر گروه به جام جهانی 2022 راه یافته و تیم سوم هم به پلی‌آف برود و در این مرحله شانس خود را برای رسیدن به جام جهانی قطر امتحان کند.

سیدبندی مرحله نهایی

اما در سیستم اعلام شده توسط فدراسیون جهانی فوتبال، 12 تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی براساس رنکنیگ فیفا در 6 سید تقسیم‌بندی خواهند شد. سیدبندی قاره کهن به صورت زیر است:

سید یک: ایران و ژاپن

سید 2 : استرالیا و کره‌جنوبی

سید 3: عراق و عربستان

سید 4: امارات و چین

سید 5: سوریه و عمان

سید 6: ویتنام و لبنان

بدین ترتیب و در حالی که قرار است قرعه‌کشی مرحله نهایی رقابت‌ها پنجشنبه 3 تیر در کوالالامپور مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت آنلاین برگزار شود، تیم‌های ملی ایران و ژاپن در انتخابی جام جهانی با هم برخورد نخواهند کرد اما قطعا یکی از تیم‌های مطرح و بزرگ استرالیا یا کره جنوبی در مرحله بعد رقیب تیم ملی ایران خواهد بود.

با این سیدبندی اگر قرار به تشکیل گروه مرگ با سرگروهی ایران باشد، سخت‌ترین قرعه‌ای که در انتظار دراگان اسکووچیچ است، این قرعه خواهد بود:«ایران، کره جنوبی، عربستان، امارات، عمان، لبنان »

اما در سمت مقابل امکان تشکیل گروهی آسان‌تر هم برای تیم ملی ایران فراهم است. آسان‌ترین گروهی که برای تیم ملی فوتبال ایران قابل تصور خواهد بود با این تیم‌های تشکیل می‌شود: « ایران، استرالیا، عراق، چین، سوریه، ویتنام»

سیستم برگزاری مرحله نهایی تغییر می‌‍کند؟

نکته دیگر که قابل توجه است به سیستم برگزار مرحله نهایی انتخابی برمی‌گردد. براساس اعلام فیفا این مرحله به صورت عادی و رفت و برگشت با میزبانی تیم‌ها برگزار خواهد شد اما طی روزهای گذشته اخباری در رسانه‌های عربی منتشر شده مبنی بر اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال ادامه روند شیوع کرونا ویروس در قاره آسیا در تلاش است تا فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را قانع کند تا سیستم برگزاری مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 قطر را تغییر دهد و خبری از بازی‌های رفت و برگشت نباشد.

در سیستمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا طراحی کرده و در حال رایزنی با فیفا برای پذیرش این طرح است، بازی‌های مرحله نهایی هم به صورت متمرکز اما با سیستمی جدیدتر برگزار خواهد شد. با توجه به این رقابت‌های مرحله نهایی در 10 هفته برگزار می‌شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد داده است که بازی‌ها در سه مقطع و به میزبانی سه کشور به صورت متمرکز برگزار شود تا در مجموع تنها 6 کشور میزبانی از دور نهایی را بر عهده بگیرند. البته فعلا فیفا پاسخ درخواست AFC را نداده است اما تلاش‌های این نهاد برای قانع کردن فدراسیون جهانی فوتبال ادامه دارد، تلاش‌هایی که به نظر می‌‎رسد در راستای سیاست‌های پنهان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای کمک به کشورهای عربی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار