معاون سازمان امور اراضی اعلام کرد

قرارگیری یک چهارم از اراضی شالی در طرح‌های هادی

تهران (پانا) - معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی می‌گوید کل اراضی شالی در کشور ۴۰۰هزارهکتار است که ۱۰۰هزارهکتار آن در طرح‌های هادی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۱۹۲۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
قرارگیری یک چهارم از اراضی شالی در طرح‌های هادی

صفدر نیازی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد با بیان اینکه درسال ١٣٩٩، ۱۲ هزار و ۵۷۰ مجوز تغییر کاربری صادر شده است، گفت: از این تعداد مجوز صادر شده ۶۳۹۴مورد آن تغییر کاربری در بخش کشاورزی، ۵۵۶۹ مورد آن تغییر کاربری اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی مشمول عوارض و ۶۰۷مورد آن تغییر کاربری اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی معافیت از عوارض(طرح های عمومی مانند پمپ بنزین، اقامتگاه، ...) بود.

وی ادامه داد:در سال ١٣٩٩، ۶۰ هزار و ۳۰۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی کردیم که ۲۷ هزار مورد آن در حین اجرای این تغییر با آنها برخورد شد و زمین به کاربری اول بازگشت و ۱۹۰۰ مورد هم احکام قضایی گرفت.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: در حفظ اراضی کشاورزی با چالش های بسیاری مواجه هستیم. از جمله این چالش‌ها می‌توان به خرد شدن اراضی و کاهش راندمان تولید، استفاده از شیوه های غیر رسمی معاملات در کشور، نبود پشتوانه مالی مناسب جهت اجرای قانون حفظ اراضی، تعارض منافع، مغایرت برخی آرا با قانون، توسعه بی رویه شهرها، قرارگیری اراضی در طرح های هادی وخارج بودن اراضی مناطق آزاد از دسترس سازمان امور اراضی کشور اشاره کرد.

وی در تشریح قرارگیری اراضی در طرح های عمرانی گفت: برای مثال کل اراضی شالی در کشور ۴۰۰ هزار هکتار است ولی ۱۰۰ هزار هکتار از آن در طرح‌های هادی قرار گرفته که همین موضوع چالش های بسیاری را ایجاد کرده است.

نیازی همچنین به محدودیت منابع و نیروی انسانی در حوزه حفظ اراضی اشاره کرد و گفت: اعتبار سال گذشته حفظ کاربری اراضی ۵۵ میلیارد تومان بود که ۴۰ میلیارد تومان هزینه پرسنل شد و تنها ۱۰ میلیارد تومان برای دیگر امور باقی ماند که این رقم قطعاً جوابگوی کار بزرگ حفظ اراضی نیست.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی در بخش دیگری از صحبت هایش به گسترش بی رویه شهرها که از چالش های پیش و روی حفظ اراضی است اشاره کرد و گفت: ۵۷ درصد شهرها زیر ۱۰ هزار نفر هستند و تبدیل روستا به شهر برای بخش کشاورزی بار دارد. همچنین۱۲۵۰ شهر درکشور داریم و چهار میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار حریم شهرها و توسعه آتی آنهاست که عدد کمی نیست.

وزارت نیرو به ۸۰۰هزار واحد غیرمجاز انشعاب آب داده

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به اختصاص بخشی از آب کشاورزی به شرب اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو به ۸۰۰ هزار واحد غیرمجاز انشعاب داده است. اگر با مشکل آب مواجه هستیم چرا به این تعداد واحدهایی که به صورت غیرمجاز کاربری کشاورزی را تغییر داده اند انشعاب آب داده شده است؟

بنیاد مسکن محدوده طرح ها را مشخص و اعلام کند

نیازی با بیان با ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم شفافیت در این بخش مشکل داریم، گفت: بنیاد مسکن اجازه دسترسی به محدوده های طرح هادی را نمی‌دهد. اگر محدوده مجاز و غیرمجاز مشخص شود ۵۰ درصد ساخت و سازها کم می‌شود. بنابراین این محدوده‌ها باید در اختیار سازمان امور اراضی و مردم قرار گیرد.

در ادامه این نشست حسین میررجبی _ معاون ساماندهی و توسعه اراضی سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را بررسی کردیم و این اراضی دارای اختلاف با سایر اقدامات موازی بود، گفت: امیدواریم بتوانیم ۱۲ میلیون هکتار از اراضی را مورد بررسی قرار داده و موجبات اطمینان خاطر بخش کشاورزی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اولویت ما در سازمان امور اراضی تعیین و تکلیف اراضی واگذار شده است، زیرا ممکن است برخی از اراضی واگذار شده به هدفی که مدنظر بوده نرسیده باشند. بنابراین وظیفه ما در سال های اخیر و همچنین سال‌های آتی تعیین و تکلیف و نظارت جامع بر این اراضی است.

میررجبی استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی را در این زمینه حائز اهمیت دانست و گفت: می توانیم با برون سپاری فعالیتها به بخش خصوصی از ظرفیت آنها در رفع تداخلات، نظارت بر واگذاری و... استفاده کنیم. اگر دولت می‌خواهد در اقدامات خود موفق باشد باید برون سپاری را در اولویت اول خود قرار دهد.

معاون ساماندهی و توسعه اراضی به الکترونیکی کردن فعالیت ها اشاره کرد و گفت: حدود ۵ سال است سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع واگذاری اراضی طراحی کرده‌ایم و کلیه مراحل از واگذاری تا انتقال در داخل آن انجام می شود.

وی در پایان همچنین به اهمیت آمایش سرزمین نیز اشاره کرد و گفت: درخواست اول ما در حوزه واگذاری زمین آمایش سرزمین است و سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا آمایش سرزمین به درستی انجام شده و اگر کار درست و اساسی است چرا که ملاک عمل دستگاه اجرایی قرار نمی‌گیرد؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار