واکنش شورای نگهبان به اظهارات مصلحی
تهران (پانا) - آیتالله مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان به اظهارات حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم درباره احرازنشدن صلاحیت مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲ واکنش نشان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیتالله مدرسی یزدی درباره اظهارات مصلحی تاکید کرد صحبتهای آقای مصلحی در این شرایط خاص آنهم با این روش بسیار تعجب برانگیز بود، هرچند ممکن است بالاخره مطالب جزئی از آن جلسه به دلیل گذشت سالها از ذهن رفته باشد اما کلیت آن خیر.
مهمترین اظهارات این عضو شورای نگهبان در پاسخ به اظهارات حیدر مصلحی به شرح زیر است:
*روایتی که ایشان (مصلحی-وزیر اطلاعات وقت) از آن جلسه گفته را من به یاد نمیآورم بلکه (براساس آنچه که به یاد میآورم) این صحبتها صرفا برداشتهای فردی ایشان از آن جلسه است.
*بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار داشته و یا آنکه آنچه را دوست میداشته واقعیت داشته باشد، آن را تصویر کرده است
*شورای نگهبان با نهادهایی که به صورت مکتوب در ارتباط است بر سر "ان قلت"و "قلت" بحث نمیکند.
*این روشی که آقای مصلحی گفته (روش هزینه و فایده که در این کلیپ آمده) کاملا با روش تصمیمگیری در شورای نگهبان بیگانه است
*نهادهای رسمی همیشه حرفهای خود را مکتوب و در موارد بسیار محدودی به صورت شفاهی بیان میکنند
* در این دست جلسات، بنای شورا این است که فقط حرفها را گوش کند و احیانا اگر ابهامی وجود داشت آن را بشنود و هرگز به مناقشه نمیپردازند.
*شورای نگهبان اصلا به تحلیلهای افراد یا نهادها کاری ندارد، ممکن است البته در جلسات این افراد توضیحاتی بدهند و اعضای شورای نگهبان هم این توضیحات را بشنوند اما اصولا بنای شورای نگهبان این نیست که با این افراد بحث کند
*تصمیمگیری شورای نگهبان هیچگاه براساس تحلیل و یا گزارشی که معتبر نباشد نیست، افراد میآیند و نظارت خود را میگویند، بررسیها بعد از خروج افراد و میهمانها از جلسه انجام میشود
*کسی نمیتواند بگوید اعضا براساس کدام معیار نظر دادهاند، در ریاستجمهوری ۱۱ تا ۱۳معیار وجود دارد و هر کسی از اعضا ممکن است بنابر یکی از این عوامل یا مجموعهای از آنها اظهار نظر کند
*خود اعضای شورای نگهبان که در جلسه حضور دارند نمیتوانند بگویند عضو دیگر چه نظری داشته و بر چه اساسی به آن نظر رسیده است
*بنای شورای نگهبان مناقشه با افرادی که گزارش میدهند نیست
*بهترین تعبیر این است که ایشان در شرایطی قرار گرفته که آنچه را که مایل بوده واقعیت داشته باشد به عنوان واقعیت بیان کرده است
*به هر حال آنچه را که ذکر شده انعکاس دهنده واقعیت نیست
ارسال دیدگاه