در آیین الحاق ناوشکن دنا و ناو مین شکار شاهین به نداجا؛

وزیر دفاع: پیام ایران به همسایگان صلح، دوستی و امنیت است

در برد موشک‌های کروز دریایی به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دست یافته‌ایم/ عمق دفاع راهبردی کشور با الحاق ناوشکن دنا به نیروی دریایی راهبردی ارتش افزایش یافت

تهران (پانا) - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت دریا فرصت‌های بی‌نظیری برای کشور در حوزه‌های مختلف فراهم کرده و با الحاق ناوشکن دنا به نداجا عمق راهبردی ایران اسلامی در دفاع از منافع خود در عرصه دریا افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۱۹۲۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر دفاع: پیام ایران به همسایگان صلح، دوستی و امنیت است

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، سرتیپ امیر حاتمی روز دوشنبه در مراسم پیوست ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو مین شکار شاهین ایران در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش که با حضور ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری همراه بود، اظهار داشت: بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی کشورمان به ویژه در جنوب کشور فرصت‌های فراوانی را برای توسعه دریامحور ایجاد کرده است.

وی افزود: این فرصت‌ها شامل فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و دفاعی است و از عوامل مهم عمق راهبردی کشور است که قابلیت دفاع راهبردی برای ما فراهم می‌کند.

وزیر دفاع با بیان اینکه تردیدی نیست که در سده‌های گذشته از این نعمت بزرگ الهی در کشور غفلت شده است افزود: در دو دهه گذشته سیاست‌ها و برنامه‌های خوب و ارزشمندی برای دستیابی به اهداف بزرگ و الهی ملت ایران از طریق دریا تدوین شده و یک محیط راهبردی نوین برای کشور در حال شکل گیری است.

وزیر دفاع تاکید کرد: دستیابی به این اهداف علاوه بر اراده سیاسی و برخوردای از سیاست‌های راهبردی مستلزم یک قدرت دریایی فزاینده است که دو مولفه و الزام اصلی آن برخورداری از صنعت دریایی پیشرفته و مشارکت فعال در تامین امنیت خطوط دریایی و کشتیرانی است.

امیر حاتمی گفت: وزارت دفاع و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هر دو حوزه ورودی قدرتمندی را انجام داده‌اند، امروز به حول و قوه الهی و در نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های جهادی، جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به قدرت دریایی در شان ملت بزرگ ایران، گام‌های موثری برداشته و ناوگان‌های تجاری و نظامی ایران در اقصی نقاط جهان حضور گسترده و موثری دارد.

وی یادآور شد: از زمان ورود ناوگروه نیروی دریایی ارتش به دریای مدیترانه که مورد توجه وسیع در سطح جهانی قرار گرفت، مدت زیادی نمی‌گذرد، در حالی که امروز در آب‌های دوردست و در اقیانوس‌ها حضور مقتدرانه‌ای دارند بدون اینکه نیاز به پهلوگیری در این مسیرهای طولانی داشته باشند و این افتخار بزرگی است که نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است.

وزیر دفاع ادامه داد: وزارت دفاع با سازماندهی یک صنعت بزرگ و مستقل برای حوزه دریا توانسته به موفقیت‌های بزرگی در این صنعت همانند سایر حوزه‌های صنعت دفاعی دست یافته و موفق شده نیازمندی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در حوزه شناوری و تجهیز تسلیح آنها به سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته و به روز را تأمین کند.

امیر حاتمی گفت: در مجموع در چهار سال گذشته بیش از ۱۱۰ فروند شناور تندرو، سطحی و زیرسطحی تحویل نیروها شده است که تجهیز ناجا به عنوان حافظ مرزهای کشور به انواع شناورها از اولویت‌های این دوره بوده به طوری که در طول دوره فوق تعداد 12 فروند شناور 60 فوتی حیدر به ناجا تحویل شده که بیش از دو برابر تعداد تحویلی در دوره مشابه قبل بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه تسلیح و تجهیز نیز، شناورها به تسلیحات و تجهیزات پیشرفته در حوزه موشک‌های کروز و اژدر، پدافند هوایی و به ویژه سونارهای پیشرفته، گامهای بلندی برداشته شده و در برد موشک‌های کروز دریایی به بیش از 1000 کیلومتر دست یافته‌ایم.

وزیر دفاع تاکید کرد: آنچه امروز با دستور رییس جمهوری به نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلایم ایران الحاق می‌شود،‌ ناوشکن دنا از کلاس موج و همچنین اولین ناو مین شکار به نام شاهین با تلاش است.

امیر حاتمی گفت: ساخت ناوشکن دنا مبتنی بر بازطراحی ناوشکنهای کلاس موج و ارتقای آنها به طور کامل در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و با همکاری نزدیک نیروی دریایی و راهبردی ارتش جمهوری اسلایم ایران انجام شده است. با الحاق این ناوشکن توانمندی ناوگان دریایی در چابکی، سرعت عمل و واکنش سریع بودن، مقابله با اهداف آفندی و پدافندی، عمق دادن به دفاع، توان درگیری با انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی، افزایش یافته و امکان بهره گیری از سامانه‌های جنگ الکترونیک و نهایتا توان همراهی و حفاظت از انواع یگان‌های شناور در مسافت‌های بیشتر فراهم می‌شود.

وی گفت: تهدید آب‌های مجاور به وسیله مین‌های دریایی که می‌تواند توسط نیروهای متجاوز و حتی گروه‌های تروریستی مورد استفاده قرار گیرد و ضرورت آمادگی برای مقابله با آنها، انگیزه‌ای برای نیروی دریایی و صنایع دریایی شد تا به سمت طراحی و ساخت اولین ناو مین شکار حرکت کنند و با برخورداری از این ناو نقش ایران در ایجاد امنیت آبهای منطقه و خطوط کشتیرانی بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

وزیر دفاع یادآور شد: این رویداد هنوز آغاز مسیر تبدیل شدن ایران به قدرت بزرگ دریایی درحد شان ملت ایران و در مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی است. دانشمندان، متخصصان، تکنسین‌ها و کارکنان خدوم حوزه صنعت دریایی این عهد را با شما ملت ایران می‌بندند که در این مسیر پرتلاطم اما شیرین از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و به عهد خود برای دفاع از ملت ایران و ارزش‌های والهی آن و ایفای نقش فعال در مسیر رشد و بالندگی کشور پرهمت و پرتلاش خواهیم ماند.

وی تاکید کرد: پیام ما به همه دوستان و همسایگان پیام صلح، دوستی و امنیت است. جمهوری اسلامی ایران خود را شریکی مطمئن و دوستی شفیق برای همسایگان می‌داند و آمادگی خود را برای تقویت پیوندهای دوستی و همسایگی و هم چنین اقدامات مشترک برای بهره گیری بیشتر از خدمات متقابل را اعلام می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار