رییسی: سند تحول هر استان را به طور جدی دنبال می‌کنم

تهران (پانا) - رییسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردبنده با برنامه به میدان آمده ام و با شناختی که از مشکلات و تنگناهای موجود دارم نیز برنامه سند تحول در همه استان های کشور را به طور جدی دنبال خواهم کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
رییسی: سند تحول هر استان را به طور جدی دنبال می‌کنم

سیدابراهیم رییسی عصر جمعه در برنامه گفتگوی تلویزیونی با مردم خراسان رضوی افزود: مسئله حاشیه نشینی در مشهد بیش از مناطق دیگر است و افراد حاشیه نشین پیش از این در روستاها به تولید مشغول بوده اند که به دلیل عدم توجه به وضعیت اقتصادی و کشاورزی و قابل پیش بینی نبودن تولید محصولات خود مجبور به زندگی در حاشیه شهرها شده اند.

وی ادامه داد: دولت باید محصولات آنها را به صورت تضمین بخرد در غیر این صورت مجبور به خرید محصول از خارج هستیم لذا باید کشاورز بتواند محصولات کشاورزی را پس از برداشت با اطمینان بفروشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر به کشاورزی رونق دهیم از حاشیه نشینی در شهرها کاسته خواهد شد و باید به حاشیه نشینها نیز رسیدگی کرد، این خانواده ها که اهل کار هستند در وضعیت خوبی زندگی نمی‌کنند و رسیدگی به وضعیت آنان بسیار جدی است، در زمان فعالیت در آستان قدس رضوی نیز توجه خاصی به حاشیه شهر مشهد داشته و معتقدم باید به حاشیه شهرهای دیگر کشور نیز توجه نمود.

وی افزود: مسوولان اغلب از حاشیه نشینی مطابق آمار یاد می کنند اما در عمل برخی مسائل مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهوری هم به علل حاشیه نشینی و همچنین به رفع مشکلات حاشیه نشینی توجه خواهم کرد.

رییسی ادامه داد: اولین مسئله در خراسان رضوی موضوع زیارت و تسهیل امور زائر است، در سال هایی که توفیق خادمی در آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) را داشتم اول به تسهیل امر زیارت توجه کردم، سالانه ۲۷ تا ۳۰ میلیون زائر در مشهد داریم لذا تسهیل امر زیارت در مشهد و همچنین شهرهایی که در مسیر زیارت قرار دارند بسیار مهم است.

وی به میهمان نوازی مردم مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این مردم آرامش خود را برای زیارت زائران هزینه می کنند، پیشتر نیز از دغدغه های من این بود که علاوه بر تامین اسکان برای خانواده متوسط زائر، برای خانواده های محروم نیز محل اسکان فراهم کنم که نتیجه آن ساخت زائرسراها در دوره خادمی من در آستان قدس رضوی بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقدم آستان قدس رضوی نباید در برخی اقدامات مانند ساخت پاساژ شرکت کند، این نوع رفتارها هزینه اجتماعی به آستان قدس رضوی تحمیل می کند از سوی دیگر مشهد نیازی به توسعه مغازه ندارد. در راستای تغییر این اقدامات تصمیم گرفتم با هماهنگی دولت برخی پروژه های آستان قدس رضوی را تبدیل به احداث بیمارستان هزار تختخوابی کنم که همکاری نکردند و این امر به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی محل بسیاری از برکات خداوند متعال است و این استان اکنون قطب کشاورزی کشور شده و لازم است کارهای بسیار از جمله در حوزه آب انجام شود.

رییسی گفت: در کشور ما کمبود آب به خاطر کاهش نزولات آسمانی وجود دارد اما مشکل اصلی در کشور مدیریت آب است، با اصلاح مدیریت می‌توان مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی را مدیریت نمود.

وی به ظرفیتهای بازرگانی و تجاری خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: می توانیم با کشورهای همجوار در آسیای مرکزی به خوبی تجارت کنیم، اکنون سهم ما از تجارت هزار میلیارد دلاری منطقه ۲ درصد و بسیار اندک است. می توان سهم ۲۰ میلیارد دلاری تجارت ایران در منطقه را به ۴۰ میلیارد دلار افزایش داد و خراسان رضوی می‌تواند در کنار استانهای همجوار نقش مهمی در این رونق ملی داشته باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وزارت امور خارجه در ارتباط با دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی برای کالاهای داخلی می تواند نقش مهمی ایفا کند و علاوه بر این بازارچه های مرزی استان نیز باید به صورت فعال وارد عمل شوند چرا که برخی از آنها فعال نیستند.

وی معادن را یکی از ذخایر خدادادی کشور دانست و گفت: یک مشکل عمده در این صنعت این است که تعداد زیادی پروانه بهره برداری معدن در کشور صادر شده اما نیمی از آنها فعال نیست می توان با رفع این مشکل بر مساله بیکاری فائق آمد.

رییسی افزود: نباید در استانی مثل خراسان رضوی که در حوزه های کشاورزی، صنعت و خدمات فعال است شاهد بیکاری باشیم، می توان این استان را در کاهش بیکاری پیشگام کشور نمود از طرفی فعال شدن حوزه کارهای دانش بنیان در این زمینه در توسعه نقش مهمی خواهند داشت.

وی ادامه داد: اگر زمینه اشتغال و مسکن در کشور فراهم شود ازدواج جوانان دیگر نیاز به تبلیغ ندارد، می توان با ظرفیت عظیم خراسان رضوی و با وجود فرهیختگان استان و بهره گیری از صنایع عظیم آن به رفع مشکلات و دغدغه مردم امیدوار بود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید تلاش کنیم مردم حضور بسیار فعال در انتخابات داشته باشند و بعد از انتخابات نیز در رفع دغدغه ها و اجرای عدالت در تقسیم ظرفیتهای کشور باید ما را همراهی کنند.

وی افزود: جوانان خراسانی به هر دلیلی اگر سرخورده و ناامید شده‌اند امیدوارم در صحنه حضور پیدا کنند تا شرایط را تغییر دهند، تغییر شرایط و وضعیت امروز که از آن ناراحت و نگران هستیم امکان پذیر است و این تغییر در دست جوانان است.

رییسی ادامه داد: برخی امید به تغییر در وضعیت دستگاه قضایی نداشتند اما در همین دوره کوتاه تصدی اینجانب بر این مجموعه تغییرات رخ داد و نگاه مردم در این خصوص تغییر کرد.

سیدابراهیم رییسی همچنین در گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم خطه فارس تاکید کرد: این استان امروزه در زمینه تولیدات کشاورزی در کشور سرآمد است، رتبه نخست تولید گندم را دارد، اما با این وجود در حوزه زیرساخت ها، صنایع تبدیلی و فرآوری و زنجیره ارزش تولید ضعف های اساسی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از بحث های جدی و اولویت های مهم مهم در زمینه کشاورزی استان فارس توجه و تمرکز روی موضوع زنجیره ارزش از تولید تا مصرف است که البته این یک راهکار و برنامه راهبردی و جدی در همه جای کشور است که در استان فارس به طور ویژه دنبال خواهد شد.

رییسی اظهار داشت: همچنین توسعه روستایی و توجه به عشایر و تولیدات این قشر پرتلاش و مولد از دیگر برنامه‌های کاری است که در صورت اعتماد مردم این خطه و پیروزی در انتخابات به طور جدی در دستور کار قرار خواهم داد.

وی تصریح کرد: امروزه هم کشاورز هم تولید کننده و هم سرمایه گذار و همچنین مصرف کننده همه ناراضی هستند و تنها واسطه گران و دلالان هستند که سود می برند.

وی گفت: این واسطه گری ها در همه جای کشور و در استان فارس، در بدنه تولید نفوذ کرده و به عنوان یک آسیب جدی فراروی رونق تولید شده است؛ بدون شک از برنامه های جدی و اساسی ام قطع دست دلالان در بخش های مختلف اقتصادی از جمله حوزه کشاورزی است.

رییسی همچنین از شناخت کامل خود از فارس و منابع و ظرفیت ها و همچنین مشکلات زیرساختی آن سخن گفت و تاکید کرد: امروزه هر کدام از روستاهای این استان خود می تواند یک کارخانه تولیدی باشند.

وی یادآور شد: جلوگیری از مهاجرت روستاییان البته نه با دستور و بخشنامه بلکه با انجام کارهای عمرانی ، خدماتی وآبادانی در روستاها از جمله برنامه های جدی دولت اقدام و تحول است که در صورت اعتماد مردم این مهم را نیز به طور جدی دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اگر جاذبه در روستا ایجاد شود، تولید و عمران و رفاه را برای افراد و ساکنان ان روستا تامین کردیم بدون شک هیچ فرد روستایی و یا آن کشاورز و زارع، دل از یار و دیار خود بر نخواهد تافت و لحظه ای از زندگی شیرین خود را به زندگی در سراب کاذب شهرها عوض نخواهد کرد.

رییسی گفت: با توجه به نشستی که با برخی سرمایه گذاران و تولید کنندگان در استان فارس داشتتم و شناختی که از حوزه تولید و صنعت این استان دارم می توان با ایجاد کارهای زیربنایی و با حمایت ها و ارایه تسهیلات ویژه و طرح زنجیره ارزش کارهای بزرگ و تحول آفرینی در این حوزه در استان فارس انجام داد.

وی ادامه داد: تجمیع صنایع کوچک و زودبازده و حمایت های ویژه از کشاورز به ویژه عشایر و روستاییان ، قطع دست دلالان و کاهش دخالت های بی جا از سوی بخش دولتی از جمله برنامه های اساسی برای رونق تولید و توسعه صنعتی در این استان است.

وی همچنین توسعه طرح های مرتع داری، آبخیزداری و آبخوان داری را جزو برنامه های راهبردی و اولویت دار خود برای توسعه همه جانبه در استان فارس به ویژه رفع برخی چالش های موجود آن همچون مشکل کم آبی دانست .

وی همچنن به موضوع امنیت و توسعه فعالیت های قضایی اشاره کرد و گفت: استان پهناور فارس با ۳۶ شهرستان دارای یکی از وسیع ترین شبکه های اداری و قضایی در کشور است که باید روی این موضوع نیز برنامه ریزی مدون داشت.

رییسی همچنین به موضوع درمان و سلامت در فارس اشاره کرد و گفت: این استان در حوزه درمان و گردشگری سلامت می تواند یک قطب نه در کشور که درسطح منطقه و حتی دنیا باشد.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: موضوع پزشکی و درمانی در استان فارس سرآمد است کارهای ابتکاری و خلاقانه و پیشرفت های خیره کننده عمل های جراحی پزشکی با وجود جراحان و پزشکان و کادر مجرب درمان در این استان امروزه زبانزد عام و خاص است و بدون شک یکی از برنامه های تحولی در این خطه باید در حوزه درمان و سلامت صورت گیرد.

وی همچنین گفت: موضوع گردشگری و وجود آثار و بناهای تاریخی، راه های ارتباطی و خطوط ریلی و هوایی و همچنین فرودگاهی از جمله مزیت ها و ظرفیت های مهم توسعه ای در استان فارس است که می تواند این منطقه را به عنوان شاهراه حیاتی و ارتباطی از مرکز و جنوب کشور قلمداد کرد.

او گفت: با وجود همه این مزیت ها و توانمندی ها و بسترهای توسعه ای می توان به آینده درخشان و پر امید این استان مهم و زرخیز کشور در آینده بسیار امیدوار بود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی یادآور شد: بنده با برنامه به میدان آمده ام و با شناختی که از مشکلات و تنگناهای موجود دارم نیز برنامه سند تحول در همه استان های کشور را به طور جدی دنبال خواهم کرد.

وی استان فارس را جلوه ای ناب از تمدن ایرانی و اسلامی و علم و دانش و فرهیختگی دانست و همچنین از بزرگان و ادبا و فرهیختگان و ۱۴ هزار شهید گلگون کفن این خطه نیز به نیکی یاد کرد.

وی شیراز را مهد ادب و فرهنگ و ادبیات فارسی قلمداد کرد و گفت: مساله فرهنگ و هنر و ادبیات که جلوه ای از هنر ایرانیان و مدنیت است به طور جدی در دستور کار و برنامه های تحولی ما قرار دارد که بدون شک نقطه آغازین آن از شیراز و استان فارس خواهد بود..

وی حضور مردم در صحنه انتخابات و پای صندوق های رای را به عنوان یکی از مولفه های اساسی قدرت و عزت کشور در عرصه های داخلی و بین المللی و پشتونه ای عظیم برای دولت آینده دانست و از مردم متدین و قدرشناس و با فرهنگ استان فارس خواست که در این عرصه مهم حضور و ظهوری حماسی بیافرینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار