مهرعلیزاده: تعدد بیش از اندازه بانک‌های خصوصی موجب دلالی‌شدن کار بانکداری شده است

تهران (پانا) - مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت بیش از ۷۴-۷۵ درصد و نزدیک به ۸۰ درصد پول‌های جمع شده مردم در بانک‌ها، در دلالی زمین، مسکن و بعضا دلالی سکه صرف می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۱۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
مهرعلیزاده: تعدد بیش از اندازه بانک‌های خصوصی موجب دلالی‌شدن کار بانکداری شده است

محسن مهرعلیزاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که «برنامه شما برای اصلاح نظام بانکی چیست؟ به ویژه در بحث ناتراز بودن بانک‌ها، خلق نقدینگی، اعطای تسهیلات بدون ضمانت و افزایش معوقات چه برنامه‌ای دارید؟» افزود: در واقع، پول جمع شده در بانک‌ها تبدیل به قدرت تخریب بالا شده است.

وی با تاکید بر اینکه این قضیه نیز بدون تردید به دلیل کوتاهی بانک مرکزی اتفاق افتاده است گفت: اگر بانک مرکزی تاکنون با قاطعیت عمل می‌کرد، می‌توانست بانک‌ها را بدون بگیر و ببند، مکلف به عمل در چارچوب بانکداری و هدایت صحیح پول به سمت تولید کند.

مهرعلیزاده افزود: فعالیت در این وضعیت اگر برای بانکی صرف می‌کرد، می‌ماند و اگر نمی‌کرد، قطعا کم کم شروع به محدود شدن می‌کرد.

وی بیان کرد: به دلیل شناخت دقیق من از بانک و اینکه بنده موسس بانک دی بودم، می‌توانم بگویم متاسفانه تعدد بیش از اندازه بانک‌های خصوصی موجب تجارت یا دلالی شدن کار بانکداری یا ورود به بازار‌های مسکن و زمین شده است که از دلایل بروز گرانی، کمبود‌ها و تخریب در بازار‌ها است.

مهرعلیزاده گفت: به نظر من باید بانک‌ها را به صورت جدی و قطعی محدود به دریافت پول‌های مردم به صورت امانت و پس‌انداز کرده و آن را برای تولید استفاده کنیم و منظور از تولید، نه لزوما حضور در بورس است بلکه به صورت وام در اختیار تولید قرار گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کمتر از ۲۳ درصد از پس‌انداز‌های مردم در بانک‌ها با وثیقه‌های سنگین و غیرقابل عمل و نرخ بهره بسیار بالا در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، تولیدکنندگان رغبتی برای پول گرفتن از بانک‌ها ندارند و در تولید دچار کسری می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از بانک‌های خصوصی از نظر حجم و اندازه محدود است و کار بسیار حرفه‌ای بانکداری انجام می‌دهد، اما اکثر بانک‌های خصوصی، کارشان را در بحث دلالی توسعه می‌دهند.

مهرعلیزاده گفت: اگر بانک مرکزی با قاطعیت این کار را انجام می‌داد، پول کم زوری که از مردم جمع می‌شود، در بانک‌ها تبدیل به پول پر زور شده و وارد تولید می‌شود تا اگر مشکل و مانعی برای تولید است از جمله مسائل مالی، برطرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار