زاکانی: نظام آموزشی ما مختل است و ادامه این مسیراز بین بردن سرمایه‌هاست

تهران (پانا) - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هدف خود را مبارزه با مدرک گرایی در حوزه‌ آموزش عنوان کرد و گفت نظام آموزشی ما مختل است و اگر این مسیر را ادامه دهیم سرمایه‌های بزرگ کشور را به فنا خواهیم داد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
زاکانی: نظام آموزشی ما مختل است و ادامه این مسیراز بین بردن سرمایه‌هاست

به گزارش ایرنا، «علیرضا زاکانی» امروز چهارشنبه در گفت و گویی تحت عنوان "انتخاب و فرهنگ" درباره برنامه‌های خود برای مهارت آموزی گفت: برای اشتغال مانع بزرگی وجود دارد و آن بالا رفتن سن ازدواج است که در زنان این سن به صورت میانگین ۲۴ سالگی و در مردان در ۳۰ سالگی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: میانگین اشتغال مردان ۳۳ سالگی است و کسانی که ازدواج می‌کنند از زمینه اشتغال خوب بهره‌مند نیستند. این در حالی است که بر اساس اصل ۲۸ قانون اساسی هر ایرانی باید از یک شغل خوب بهره‌مند باشد. اما زمینه این موضوع مهیا نیست بر همین اساس برنامه ما تغییر در نظام آموزشی و تحول در تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه در مدرسه نباید به افراد مانند خط تولید یک ماشین نگاه کرد، اظهار داشت: دانش آموزان که تولیدات مدرسه هستند در بسیاری از موارد مانند خلاقیت و نحوه آموزش یکسان نیستند و باید به صورت گلخانه‌ای پرورش داده شوند و هر کسی با خودش سنجیده و ارزیابی شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: نظام آموزشی ما مختل است و اگر این مسیر را ادامه دهیم سرمایه‌های بزرگ کشور را به فنا خواهیم داد.

زاکانی با تاکید بر اینکه این روش غلط در نظام آموزش عالی نیز وجود دارد، گفت: این شرایط اسفبار در آموزش عالی نیز وجود دارد و نمونه این روش غلط در ازدواج، فضای مجازی و رسانه نیز همچنان پابرجاست. در حالی که بایستی تمام این موارد بر اساس مسئولیت‌پذیری، تحول جامعه و تعلیم و تربیت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در حالی که ۷۰ درصد اقتصاد برپایه علم و دانش و افزایش شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است و ما این موضوع را در دل فرهنگ می‌بینیم که با بهبود آموزش در هر مقطعی و همچنین آموزش عالی، سبب تحول در ازدواج، اشتغال مسکن دار شدن جوانان و امید به آینده خواهیم شد.

وی درباره راه کارهای خود برای احیای و ترویج فرهنگ کار و تلاش گفت: فرهنگ کار و تلاش از آموزه های آیین اسلام است. وقتی مسئولین کار و تلاش را فراموش می‌کنند که امانت بزرگ مردم در دست آنهاست، در این زمان ما دچار فرهنگ غلط خمودگی و خواب آلودگی می شویم در حالی که کشورهایی که قله‌های افتخار را طی کردند با جهاد و کوشش به موفقیت رسیدند.

زاکانی ادامه داد: امروز بعضی از مسئولین دچار خمودگی و اشرافی‌گری افراطی شدند. اگر روزی در ابتدای انقلاب یک موی کوخ نشینی به کاخ نشینی می‌ارزید امروز مسئولان تلاش می کنند که حداقل زحمت و عرق ریختن را انجام دهند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عملکرد بعضی مسئولین سبب شده است فرهنگ کار و تلاش را از دست بدهیم، گفت: باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود بازگردیم و ببینیم که چه مسئولیت هایی در قبال جامعه داریم و برای ساختن ایران اسلامی چه برنامه ای در نظر گرفتیم. به عبارتی ما باید ساخت جهان اسلامی را بر اساس این معیارها در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد:‌ اگر فرهنگ بی‌حالی و سستی قالب شود، در این زمان مواجهه و برخورد با مفاسد آنها در اولویت قرار نمی‌گیرد و دچار سرخوردگی و کشتن امید در دل جامعه جوان کشور خواهیم شد. این سبب می‌شود همه سرمایه‌های کشور بر باد برود. به عبارتی اگر مسئولین خود را اصلاح کنند مردم نیز در ادامه راه مسئولین حرکت خواهند کرد.

زاکانی تصریح کرد: مطالبه ما قیام برابر ثروت اندوزی، قدرت خواهی، مقام پرستی و دوری از همراهی با بیگانگان است. ما می‌توانیم جوان‌های خودباور را پرورش دهیم و شعار ما می‌توانیم را در هر مرحله‌ای به منصه ظهور برسانیم.

هدف ما مبارزه با رشد مدرک‌گرایی صرف است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای رشد دانشگاه‌هایی که معیارهای لازم را ندارند دولت شما چه برنامه ای دارد، گفت: برای پیشرفت نیازمند استراتژی‌های مدونی هستیم. کره جنوبی نمونه این پیشرفت است که پیشران‌های صنعتی را به نحوی انتخاب کرده که از نظر صنعتی به نقطه مطلوب برسد و امروز جزو ۷ کشور برتر در درآمد سرانه بالا محسوب شود.

وی با بیان اینکه امروز در کشور دچار یک مدرک‌گرایی مفرط هستیم، اظهار داشت: در گذشته نداشتن مدرک آزاردهنده بود ولی امروز اسیر بیکاران مدرک‌گرایی هستیم که علاوه بر داشتن مدرک دچار سرخوردگی هستند که عمر خود را برای کسب مدرک کسب کردند. ولی نظام آموزشی برای اشتغال آنها کاری را انجام نداده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال ۸۶ خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که داریم با دست خودمان نسل جوان کشور را از دست می‌دهیم. علاوه بر این مدرک گرایی مفرط و حرکت‌های قبیله سالارانه جمعی نیز در محیط‌های آموزشی به عنوان مکان کاسبی سبب شده تا موسسات کنکور با هدف کسب مالی رشد کنند.

وی ادامه داد:‌ وزیر آموزش و پرورش در سال ۹۷ اعلام کرد که ۱۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی موسسات مالی در حوزه کنکور است اما واقعیت این موضوع ۴۲ هزار میلیارد تومان است که با توجه به تورم‌هایی که وجود دارد این رقم به ۸۰ میلیارد هزار میلیارد تومان رسیده است.

زاکانی با بیان اینکه مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها نیز گسترش یافته و نیروهای جوان خلاق و نخبه کشور را نیز از بین می‌برد، افزود: سال ۸۳ در همان زمان نیز خبرهایی مبنی بر فروش آزمون‌های تخصصی وجود داشت و وقتی از وزیر بهداشت و درمان این موضوع را جویا شدیم، مشخص شد این فروش سوالات کنکور پزشکی تا سال ۸۲ ادامه داشته و حتی ۲۱ نفر در این موضوع معرفی و اخراج شدند.

وی یادآورشد: ما آمدیم به فضل الهی این کشور را بر مدار اندیشمندان و جوانان و با نقشه راه درست در مسیر اعتلا قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار