هویت هر فرد در صنایع دستی پنهان است

جوادآباد(پانا)- بیستم خرداد ماه در تقویم جهانی به عنوان روز صنایع دستی نام‌گذاری شده، امری که سال‌های اخیر در کشور توجه زیادی را نسبت به خود جلب کرده است.

کد مطلب: ۱۱۹۱۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
هویت هر فرد در صنایع دستی پنهان است

صنایع دستی نوعی کار است که در آن برخی وسایل و لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود؛ استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است و چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند.

یونس رستمی تولید کننده انواع ظروف قلم زنی، در گفت‌ و گو با پانا اظهار کرد: من در یک خانواده کاملا" هنری و فرهنگی بدنیا آمدم و کودکی‌ام را با تحصیل همراه با کار هنری در رشته قلم زنی در کنار برادرم ایوب رستمی گذراندم.

او ادامه داد: علاقه بیش از حدم به هنر قلم زنی باعث شد که از سال ۱۳۸۵ به صورت جدی در این رشته فعال شوم و به دلیل توانایی و پیشرفت در این رابطه توسط صدا و سیمای استان اصفهان چندین مرتبه به عنوان، سفیران هنر، گفتگویی داشته و معرف این هنر در کشور باشم.

رستمی در خصوص صادرات صنایعش، عنوان کرد: همواره تمام ظروف شبه نقره ماننده میوه‌خوری، رولت‌خوری،کاسه، بشقاب و... تولید می‌کنم و نمونه کارهایم را برای بازاریابی به چندین کشور صادر کردم و به حمد و سپاس خداوند بزرگ صنایع دستی یونس رستمی پا در عرصه بین‌المللی گذاشت و صادرات محصولات خود را به شش کشور دنیا آغاز کرد.

او درباره فروش محصولات خود بیان کرد: قبل‌تر فروش صنایع به صورت حضوری و مجازی هر دو عالی بود، اما الان با شرایط فعلیِ اقتصادی، گرانی مواد اولیه کار، و شرایط بازار خرید فعلا" آنطور که باید نمی‌توان عرضه و تولید کالا داشت.

سپس مرضیه کشاورزی مدیر فروش این صنایع بیان کرد: درحال حاضر کارگاه ما کوچک است و نیاز به حمایت داریم که کارمان را گسترش بدهیم؛ راهبر شغلی هم شدیم ولی متأسفانه هنوز نیرویی برای ما نفرستادن‌ و با توجه به اینکه به تازگی تولید ظروف ملیله را هم به محصولاتمان اضافه کردیم به حمایت بیشتری احتیاج داریم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی در جهان است، انتظار حمایت بیشتری از طرف مسئولان و دیگر مدیران مربوطه داریم؛ با این حال آنطور که باید از استادان حرفه‌ای این کار ارزشمند حمایت نمی‌شود.

مدیر فروش کارگاه رستمی در خصوص علاقه مردم به صنایع دستی گفت: صنایع دستی نشانه‌هایی از فرهنگ مردم متمدن ایران است و من معتقدم که هویت هر فرد در صنایع دستی پنهان است، در دهه های اخیر مردم توانستند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف در این زمینه اطلاعات بیشتر به دست بیاورند و هویت خودشان را بشناسند و نسبت به آنها علاقه نشان دهند.

خبرنگار دانش‌آموز : زهراشرفی‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار