اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از ورشکستگی آبی در کشور تا گم شدن 3 تُن پانسمان بیماران ای‌بی

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور، آغاز فاز دوم واکسن فخرا، سرنوشت نامعلوم 3 تُن از پانسمان‌های اهدایی یونیسف، مرگ «ساسان نیک نفس» در زندان و ورشکستگی آبی در ایران گزیده‌ای از رویدادهای مهم حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
از ورشکستگی آبی در کشور تا گم شدن 3 تُن پانسمان بیماران ای‌بی

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد دو میلیون و ۹۹۰ هزار و ۷۱۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد دو میلیون ۵۹۰ هزار و ۶۸۲ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۸۱ هزار و ۵۱۹ بیمار نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند. این در حالی است که سه هزار و ۵۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار واکسن کرونا

تاکنون ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۶۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷۰۶ هزار و ۶۹۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۹۶۳ دُز رسید.

فاز دوم تزریق واکسن «فخرا»

فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا در اسفندماه سال گذشته با تزریق واکسن به فرزند شهید فخری‌زاده با حضور وزرای دفاع و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد. فاز یک مطالعات این واکسن به اتمام رسیده است که به گفته مدیران این پروژه،‌واکسن فخرا در فاز اولیه تزریق مشکلی نداشته است و سلامت و امنیت واکسن در ۲۰ نفر تزریق اول مورد تایید و قابل قبول بوده است ولی باید فاز یک تکمیل شود. فاز دوم تولید واکسن کرونا در هفته‌ای که گذشت کلید خورد. رضا اله‌ورن، سخنگوی این پروژه اظهار کرد: فاز اول تست انسانی واکسن فخرا، با تزریق به 135 نفر به پایان رسید و حال عمومی داوطلبان خوب است و عوارض جدی مشاهده نشده و این عوارض شامل درد محل تزریق و عوارض معمول واکسن بوده است، در فاز دوم تست انسانی این واکسن به 500 نفر داوطلب 18 تا 70 ساله تزریق خواهد شد. به گفته او، فاز دوم در تهران انجام می‌شود اما برنامه‌ریزی ما برای فاز سوم این است که این مرحله را در شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم تا مردم سایر شهرها نیز بتوانند در این مطالعه شرکت کنند.

سرنوشت نامعلوم 3 تُن از پانسمان‌های اهدایی یونیسف

بر منبای آمار جهانی بین هزار تا 1200 نفر بیمار ای‌بی باید در ایران شناسایی شود. برآورد می‌شود از هر 50 هزار تولد زنده، یک نفر می‌تواند به بیماری ای‌بی مبتلا باشد. انجمن ای‌بی از دی ماه ۱۳۹۶ که به ثبت رسید با مجوز وزارت کشور و وزات بهداشت، انجمنی در سطح ملی را تشکیل داد و تا امروز 850 نفر از بیماران شناسایی شده‌اند و برای آنها پرونده تشکیل شده است و خدمات دریافتت می‌کنند. نگرانی از کمبود پانسمان برای بیماران ای‌بی(پروانه‌ای) بازهم به یکی از چالش‌های بیماری ای‌بی تبدیل شده است که به گفته حجت‌الاسلام هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل خانه ای‌بی علی رغم اینکه 5 تُن و 800 کیلو پانسمان از سوی یونسکو به وزارت بهداشت تحویل داده شده اما فقط دو تُن به خانه ای‌بی تحویل داده شده است و سرنوشت 3 تُن از پانسمان‌های اهدایی نامعلوم است و وزارت بهداشت باید در این زمینه شفاف‌سازی کند. او همچنین تاکید کرده است که این پانسمان‌ها سر از بازار آزاد درآورده‌اند.

مرگ «ساسان نیک نفس» در زندان

ساسان نیک نفس یکی از زندانیان در استان تهران، هفته‌ای که سپری شد جان خود را از دست داد. در پی مرگ این زندانی، اداره کل زندان‌های استان تهران در توضیح فوت این زندانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که زندانی ساسان نیک نفس فرزند محمد با محکومیت ۵ سال حبس از سوی دادسرای عمومی تهران وارد زندان شده و در اندرزگاه ۶ زندان اسکان داشته است. در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: نامبرده در بدو ورود و درفرآیند تکمیل پرسشنامه‌های شخصیت اعلام داشته سابقه یک نوبت اقدام به خودکشی از طریق مصرف قرص داشته است. بر اساس اعلام بهداری ندامتگاه زندانی فوق الذکر روزانه داروهای مراقبت تحت نظری از سوی بهداری زندان دریافت و انسولین قلمی که توسط خانواده تهیه می گردید در داخل اندرزگاه تزریق می کرده است. نامبرده در مورخ 15 خرداد ساعت ۷:۴۰ به علت خروج ترشحات خونی از دهان و بینی به بهداری واحد ۲ اعزام و تشخیص پزشک وقت به علت کاهش سطح هوشیاری در ساعت ۰۸:۰۰ به بهداری مرکز اعزام می گردد و اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص طب اورژانس انجام می‌گیرد و بنا به اظهارات پزشک معالج نامبرده پس از سیر انجام اقدامات درمانی حال عمومی وی مساعد و اقدام به مصرف آب و دو قاشق غذا به دلیل عدم افت قند می کند و شرایط جسمانی رو به بهبودی بوده است که طی مکالمه‌ای که با پزشک داشته است اعلام می دارد از احدی زندانیان چند عدد قرص گرفته و مصرف کرده و پس از مصرف شرایط وی نرمال نبوده است که نامبرده مجدداً تشنج کرده و بنا به تشخیص پزشک سریعا در ساعت ۱۷:۲۰ به صورت اورژانسی به بیمارستان فیروزآبادی منتقل می‌شود و در نهایت این زندانی در بیمارستان فوت می‌شود.

جنجال حصارکشی در اطراف پارک شوش

در هفته‌ای که سپری شد موضوع حصارکشی در اطراف پارک شوش، مورد انتقاد کارشناسان و برخی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. حجت نظری، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از حصارکشی اطراف پارک شوش،‌ تفکیک فضاها و جداسازی شهروندان از همدیگر را به نفع روح شهر ندانست و گفت: این اقدام باعث تشدید شکاف بین شهروندان خواهد شد. وی تاکید کرد: وقتی اطراف یک فضا حصارکشی می‌شود و منحصر به تردد افراد خاص می‌شود، خانواده‌ها رغبت نمی‌کنند به همراه فرزندانشان در آن محل حضور داشته باشند، بنابراین محیط را با این کار نابخردانه برای حضور معتادان و فروشندگان ایمن کرده‌ایم و به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه در طول چهار سال همواره مدیریت شهری بر ممانعت از اقدامات ضربتی و کارهای پادگانی ممانعت می‌کرده است اما به نظر می‌رسد این فرهنگ هنوز در بخش‌های مختلف شهرداری جاری است و خیلی مواقع رفتارهای غیرانسان محور و اقدامات بر خلاف اراده و سیاست کلی شورای شهر رقم می‌خورد.

ورشکستگی آبی در ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هفته‌ای که گذشت در نشستی با حضور خبرنگاران، عملکرد دولت دوازدهم در حوره محیط زیست را تشریح و مهم‌ترین چالش‌های فعلی زیست محیطی را بیان کرد. توضیح درباره جابجایی مرکز دفع زباله آرادکوه، نگاه فانتزی مسئولان به موضوع محیط زیست، اقدامات برای مهار گرد و غبار، افزایش ۳۰۰ درصدی حقوق محیط‌بانان، واگذاری ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مجهز به پاسگاه‌های محیط‌بانی، ورشکستگی آبی، توضیح درباره جاسوس نبودن کاوه مدنی بخش‌هایی از مهم‌ترین موارد مطرح شده از زبان عیسی کلانتری بود.

زلزله در 2 استان

در هفته‌ای که سپری شد، دو زمین‌لرزه بزرگ شهرهای تبریز و ایلام را لرزاند. زمین‌لرزه‌ تبریز به بزرگی 4.2 ریشتر بود که مختصات آن در طول جغرافیایی 46.2، عرض جغرافیایی 38.22 و عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسید. همچنین در هفته‌ای که گذشت زلزله ٥.٢ ریشتری مرز عراق و استان‌های ایلام و کرمانشاه را لرزاند که مختصات این زمین‌‌لرزه در طول جغرافیایی 45.98، عرض جغرافیایی 33.44 و عمق 9 کیلومتری زمین ثبت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار