سخنگوی دولت در نشست خبری؛
تمرکز دولت بر اتمام مذاکرات وین است
تصویب لوایح FATF ارتباطی به احیای برجام ندارد/آیا فرصتی به دولت برای پاسخ به اتهام زنیها در جریان مناظرات روز شنبه داده شده است؟/ آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی ظریف/ تصمیم نظام درباره مذاکرات و نتیجه آن از سوی دولت آینده نیز محترم شمرده خواهد شد
تهران (پانا) - سخنگوی دولت تاکید کرد صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، تلاشها، زندانها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لالهگون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.
علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم. فضای رقابتهای انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیمگیری مردم برای انتخاب رئیسجمهور آینده، گرم شده است. فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، تلاشها، زندانها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لالهگون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.
وی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گرهگشای همه مشکلات میدانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است. ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت را، این ثمره چند نسل از پیشینیانمان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و فارغ از هر فراز و نشیب و گلایهها، این میراث گرانبها را آنچنان قدر بداریم که هیچ تزلزلی به پیکره آن وارد نشود.
برای امروز ایران، برای فردای ایران، مشارکت، امری حیاتی است
ربیعی گفت: جمهوریت فقط در یک حالت به مخاطره میافتد و آن وقتی است که جمهورِ مردم، خودباوری خود را برای تعییر سرنوشت و تعیین صحنه، از دست بدهد که در آن صورت، عواقب آن برای نسلها باقی خواهد ماند. بنابراین به رغم دیدگاههای مختلف و برخی گلایهها که امروز مطرح میشود، باید در یک درک عمومی، بدانیم حفظ باشکوه صندقها با مشارکت حداکثری، ضرورت عبور موفق از بحرانهای امروز در جهان پرتلاطم ظالمانه در دوره پساتحریم است و متضمن آینده همراه با امید و تحول پیش برنده خواهد بود. معتقدیم شرایط پیچیده نظام جهانی و احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی و کسب جایگاه ایران در منطقه و جهان از یک سو، و از سوی دیگر، در دوران پساتحریم، آسیبدیدگیهای اقتصادی و روانی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم و احیای زندگی پساتحریم و کرونا، نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روزافزون شده بین جامعه، مردم و دولت هستیم.
سخنگوی دولت تاکید کرد: در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم تنیده داخلی و خارجی، دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، مشارکت، امری حیاتی است.
در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بستهاند
وی با اشاره به عملکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم، گفت: آنچه در این روزها در گفتگوهای سیاسی به چشم نمیخورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخیها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا میباشد. پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز، در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیدههای منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان تودههای در مرز استیصال میشود بطور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت را زیر سوال میبردند. در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بستهاند اما به نام حقیقت باید از مخوفترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.
برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفیانگاری و تخریب دولت را نیافتهاند
ربیعی تاکید کرد: این تحریف فقط ندیدن تلاشهای یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است. امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفیانگاری و تخریب دولت را نیافتهاند. برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد. ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم.
چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانهای دسترسی نداشتیم؟
سخنگوی دولت ادامه داد: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بیسابقه و انزوای مطلق در عرصه بینالمللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هستهای در جریان بود و هنوز توافق هستهای به سامان نهایی نرسیده بود. در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بیسابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. قیمت نفت که برای قریب به یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.
وی گفت: سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هستهای قرار داشت، سال بسیار سختی بود با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کردیم و عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد. در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیتها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سالهای ۹۳تا ۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد. متوسط صادرات نفتی به قیمت ثابت سال ۹۶ در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیون دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیون دلار بوده است. چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانهای دسترسی نداشتیم؟
چرا تحریف میکنید؟
ربیعی خاطرنشان کرد: متوسط صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت سال ۹۶در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیارد دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴سال بیش از زمان بیهیچ مساله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف میکنید؟
شما بر رنج مردم سوار شدهاید و در تشریح علت، آدرس غلط میدهید و حتی بعضیها، خود، علت ماجرا هستند
وی ادامه داد: سوال این است که چرا نمیگویند چرا از آن عدد به این عدد رسیدیم؟ چرا بیانصافها نمیگویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کردهام. شما بر رنج مردم سوار شدهاید و در تشریح علت، آدرس غلط میدهید و حتی بعضیها، خود، علت ماجرا هستند.
اگر تحریمها نبود متوسط رشد رو به بالای در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش میرفت؟
سخنگوی دولت گفت: سوال من این است اگر تحریمها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش میرفت؟ آیا وضع چنین میشد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولتهای نهم و دهم اساسا قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟ نگاه کنید به صادرات نفتی در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولتهای نهم و دهم نفت فروختهایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است. با ندیدن این عامل آیا قضاوت در مورد تورم کالا و نقدینگی قضاوت منصفانهای است. اتفاقا آنانی که دم از کمبود تولید و عدم نگاه به داخل داشتند این آمار گواهی میدهند که چگونه در دولت دهم ۱۴.۴۳۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ما داشتهایم و در دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ میلیون دلار و در دولت دوازدهم با وجود تحریم بیش از ۳۰.۰۱۸ میلیون دلار. آیا این شاخصی بر افزایش تولید داخلی نیست؟ از سال ۹۷ با شروع دولت ترامپ و خروج از برجام فروش نفت را به پایینترین سطح رساندن و از میلیاردها دلار خبری نبود. متاسفانه پیروی غیرقابل باورانه همه همسایهها تا کشورهایی از آسیا تا آفریقا، کشورهای قدرتمند اروپایی و حتی دوستان قدرتمند ما، باعث فشار بیاندازهای بر اقتصاد ایران شد.
برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیج گرفتند
وی گفت: امروز همگان به یاد بیاورند که مقامات آمریکایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و ۳ ماه دیگر در ایران رژیم تغییر خواهد کرد و برای آینده تصمیم خواهند گرفت اما در ۹۹ گفتند که شکست خوردیم. این پیروزی ایران به نحوی بود که در مبارزه انتخاباتی آمریکا کاندیدایی به نام بازگشت به برجام به کارزار انتخاباتی رفت و پیروز شد. در حالی خسارتهای ناشی از پاندمی کرونا باعث توقف رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان شد، ایران ناگزیر بود مقابله با پاندمی خسارت بار را توام با مقابله تحریم هاییکجانبه و فراگیر آمریکا ادامه دهد. به رغم این تلاشِ عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلیها دچار فراموشی به شکل حیرتآوری شدهاند و برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیج گرفتند.
ربیعی اضافه کرد: در مرحله پساترامپی با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیتها و بینظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند، تحریمها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب راندهایم. به چشمانداز لغو همه تحریمهای برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شدهایم. در کنار این تلاش دولت با استفاده از فضای تحریمشکنی اولیه و سرمایهگذاریهای صورت داده، زیرساختهای عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. قطعا آثار این سرمایهگذاریها در سالهای آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت. من میخواهم یک صفتی دیگری به دولت اضافه کنم: دولتی که سختیها و ناملایمات و دشواریهای سالهای آینده ایران را نیز از پیش تحمل کرد.
علی ربیعی در ادامه درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محتشمیپور و علی مرادخانی را تسلیت گفت و در پاسخ به این سوال که چه تضمینی در صورت احیای برجام از سوی دولت بعدی ایران وجود دارد گفت: ایران طی سالهای گذشته که دولت آمریکا از برجام بطور یکجانبه خارج شد و تحریمهای غیرقانونی و غیرانسانی تازهای را برخلاف مقررات و تعهدات خود علیه ایران وضع کرد، نشان داده است که تحت هر شرایطی به تعهدات بینالمللی خود پایبند است. برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات و توافقات بینالمللی خود دارد، ایران تاکنون از هیچ یک از توافقهای بینالمللی خارج نشده و تعهداتش را نقض نکرده است. تا زمانی که همه طرفهای برجام به تعهدات خود پایبند بمانند، میتوانند مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران هم از تعهدات خود عدول نخواهد کرد. پایبندی به تعهدات و احترام به حقوق و قوانین بینالمللی یکی از اصول ثابت سیاست خارجی ایران است که با تغییر دولتها دچار تغییر و دگرگونی نمیشود.
تصمیمی که با اجماع مجموعه نظام در خصوص مذاکرات و نتیجه آن گرفته میشود، از سوی دولت آینده نیز محترم شمرده خواهد شد
وی گفت: پرونده هستهای یک پرونده ملی است که با اجماع در جمهوری اسلامی ایران جلو میرود و به تحولات داخلی مرتبط نیست و دستگاههای حاکمیتی آن را پیگیری میکنند. در موضوعات ملی و کلان، مانند همیشه هر نتیجهای در چارچوب حاکمیت به دست آید، در همان چارچوب عمل خواهد شد. بنابرین قاعدتا تصمیمی که با اجماع مجموعه نظام در خصوص مذاکرات و نتیجه آن گرفته میشود، از سوی دولت آینده نیز محترم شمرده خواهد شد.
تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال که با توجه به شواهد موجود و اظهارات مسئولان روند مذاکرات وین مثبت بوده و به تحقق نتیجه نهایی نزدیک شده است. با توجه به اینکه چیزی در دنیای سیاست قطعی نیست. در صورتی که تیم مذاکره کننده تا روز انتخابات به نتیجه مورد نظر نرسد تا کی کار مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: ما امیدواریم که بزودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفتگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفتگوها را به نتیجه برسانیم. ما همانقدر که عجلهای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی شدن مذاکرات نیز به شدت مخالفیم. تمرکز ما بر اتمام مذاکرات در زمان باقیمانده است. در حال حاضر مایل نیستم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانهزنی کنم. درباره قسمت دوم سوال شما، تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیمگیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخبص مصلحت نظام است. اما تایید میکنم که امید به تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو در صورت احیای برجام تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
اگر برخی افراد، امروز درباره تحریم و فشار حداکثری صحبت کنند، دچار پارادوکس با کارنامه خودشان میشوند
سخنگوی دولت در پاسخ یه سوالی درباره پرداخته نشدن به موضوع کرونا و تحریم به عنوان دو عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور در مناظرات گفت: اگر خلاصه بخواهم جواب سوال شما را بدهم، باید بگویم اگر برخی افراد، امروز درباره تحریم و فشار حداکثری صحبت کنند، دچار پارادوکس با کارنامه خودشان میشوند. از ماهها قبل احساس میشد که عدهای نمیخواهند موضوع تحریم، چه از منظر حل مساله تحریم و چه از منظر نحوه مواجهه با آن، در منظر افکار عمومی مطرح شود. این عده در چند سال گذشته، در تحلیل و تبیین مسائل روز، همیشه نسبت به موضوع تحریم و همچنین کرونا، موضع نادیدهانگاری و انکار داشتهاند و از طرح اثرات فشار حداکثری و جنگ اقتصادی بر معیشت و زندگی مردم، چشم پوشی کردهاند. اما صدا و سیما به عنوان تهیه کننده سوالات مناظرهها، شایسته بود مطرح کنند که چرا تاثیر فشار حداکثری، کرونا و جنگ اقتصادی را ندیده گرفته است؟ گویی تحریم و کرونا از منظر طراحان سوالات، ارزشی برای طرحشدن و قضاوت مردم ندارد. برای همین معتقدم این سوال شما، یک پرسش بزرگ برای همگان است.
وی گفت: در سالهای اخیر، مخالفان دولت یک دوگانه جعلی ساختهاند و فکر میکنند اگر تاثیر تحریم و کرونا، به عنوان مشکلات اقتصادی کشور، نادیده گرفته شود، به آنان این فرصت جعلی را میدهد که ناکارآمدی دولت را به زعم خود اثبات کنند. اما مردم باید بدانند جریانهایی که به دولت میتازند و میگویند ما بهتر اداره میکنیم، چگونه کشور را در شرایط تحریم و در دورهای که ترامپ قصد فروپاشی ایران را داشت، اداره میکردند؟ باید به مردم توضیح بدهند در موقعیت همبسته و توامشدن تحریمها با پاندومی کرونا که اقتصاد جهان را دچار مشکل کرد، چگونه میتوانستند کشورداری کنند و طرحشان چه بود؟ متاسفانه آنچه من تاکنون در طول این ۸ سال دیدهام، حمله و تخریب دولت و بالارفتن منتقدان دولت از دیوارهای فرورریخته تحریم توسط دولت است. بنابراین با این حرفهای سلبی و تخریبی که بنا است کسانی بر آن فراز بیابند، اگر نقش تحریم و کرونا بیان بشود، قطعا این گونه تاختنها، بیمعنی خواهد بود؛ چرا که اگر تاثیر واقعی کرونا و تحریم بر اقتصاد کشور، به خوبی ارزیابی و تشریح شود همه متوجه خواهند شد که طرح ناکارآمدی دولت، نه تنها قضاوتی نادرست و تبلیغای غیرواقعی است بلکه از قضا، تلاشهای دولت را در مواجهه با کرونا و تحریم، نشان داده و ثابت میکند.
اگر درآمد قابل دسترس نفتی دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۵ میلیارد دلار رسید، برنامهشان برای اداره کشور چه خواهد بود؟
سخنگوی دولت تاکید کرد: چه خوب است از همه پرسیده شود که اگر درآمد قابل دسترس نفتی دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۵ میلیارد دلار رسید، برنامهشان برای اداره کشور چه خواهد بود؟ به مردم بگویند اگر همان درآمد اندک نفتی را هم نتوانند وارد کشور کنند، چطور میخواهند امور را تمشیت کنند؟ ایکاش سوال میشد اگر در شرایط عدم تعادل اقتصادی، کمبود ارز و هجوم نقدینگی به سمت خرید ارز قرار بگیرند، برای دفاع از زندگی و معاش مردم، به جز ارز ترجیحی چه کار دیگری میتوانند انجام بدهند؟
بگویند در آن شرایط و آنروزها چگونه میخواستند از تلاطم روزانه قیمتها و طرح ونزولایی کردن ایران پیشگیری کنند؟
ربیعی گفت: در اینجا مجددا تاکید میکنم در نظرگرفتن ارز ترجیحی، در آن شرایط درستترین تصمیمگیری بود. در تحریم با دیدن همه متغیرها و واقعیتها و قصد خارجی از سوی دولت ترامپ برای شوراندن مردم، کسی نمیتواهند تصمیمگیری سادهاندیشانه کند و ما هم میدانستیم که ارز ۴۲۰۰ مشکلاتی دارد اما منتقدین بگویند که اگر آنها جای این دولت بودند، چگونه میتوانستند در آن شرایط و آنروزها از تلاطم روزانه قیمتها و طرح ونزولایی کردن ایران پیشگیری کنند. اتفاقا در حفظ قیمت کنند؟ کاش پاسخ میدادند شما در زمان تحریم، فقدان سرمایه گذاری خارجی، بیثباتی سرمایهگذاری در داخل، عدم تعادل ارز، چگونه پروژههای اقتصادی بزرگ را طراحی کرده و ایجاد اشتغال میکردند؟ اتفاقا مردم فراموش نمیکنند، به خاطر اینکه مردم و دولت با مقاومتی که انجام دادند، دیوارهای تحریم در حال فروریختن است و دولت بعدی، قطعا مشکلات اقتصادی را که دولت تدبیر و امید با آن مواجه بود، نخواهد داشت.
آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا گفت: مثل هفته های گذشته واکسیناسیون در جریان است و البته تا رسیدن به نقطه هدف، یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسن، این روند ادامه خواهد یافت. برنامه دولت واکسیناسیون ۱۳ الی ۱۵ میلیون نفر از طریق واردات بوده که با این وصف میزان فوت های ناشی از کرونا به شدت کاهش خواهد یافت. با تمهیدات اندیشیده شده و اتخاذ استراتژی به موقع و به هنگام و آینده نگر مبنی بر توجه به تولید داخلی همراه با واردات، مطمئنیم که تولید واکسن داخلی با تایید سازمانهای مرتبط به چرخه واکسیناسیون وارد خواهد شد و ایران جزو کشورهای با واکسیناسیون بالا قرار خواهد گرفت و به امید خدا دو واکسن پاستور و برکت در آستانه ورود به نظام سلامت هستند. همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بود محمولهای شامل ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد که تصمیم گرفته شد به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال تکمیل شود تا این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند. در حال حاضر تامین و توزیع واکسن و روند واکسیناسیون
در روزهای اخیر و هفته های آتی معطوف به انجام دز دوم واکسیناسیون افراد است و فعلا واکسیناسیون سایر گروههای سنی به محض ورود واکسن مطابق برنامه انجام خواهد شد.
وی گفت: با توجه به تحقق پروژه های افتخارآمیز تولید واکسن ایرانی و ورود تدریجی این واکسن ها به چرخه تولید انبوه، از این فراز و فرودها کاسته شده و گام به گام ثبات بیشتری خواهد یافت. که وزارت بهداشت اطلاع رسانی های لازم را انجام خواهد داد. در این خصوص درخواست می شود افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. تاخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن ها حتی بیشتر، تاثیری در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت. البته در همین دوران وزارت خارجه ما تبدیل به دیپلماسی سلامت شد و رییس جمهور شخصا با روسای جمهوری کشورهای دارای واکسن مذاکره داشت و این بار نیز شاهد هستیم واردات واکسن برای دوز دومی با پیگیری های صورت گرفته انجام خواهد شد. سوال شما فرصتی را فراهم ساخت تا به یاد بیاوریم در همین ماههای گذشته چقدر فشار روانی بر دولت با دوگانه سازی واکسن داخلی و وارداتی درست کردند و برخی تا چه اندازه به واردات واکسن تاختند و از سوی مقابل برخی تولید داخلی را به سخره می گرفتند. دولت در دوران تحریم که حتی نتوانست
پول واکسن سبد کوواکس را به موقع پرداخت کند و حتی بهترین شرکتهای خارجی کشورهای دوستان ایران از نگرانی تحریم حاضر به دادن واکسن به ما نبودند. حتی ما برای انتقال پول خودمان از کشور عراق برای خرید واکسن با فشار تحریم روبرو بودیم.
هیچ منعی برای خرید و فروش تسلیحات توسط ایران وجود ندارد
سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی پنتاگون درباره ناوهای ایرانی گفت: مداخله در روابط دوجانبه ایران با سایر کشورها که مطابق با قوانین و هنجارهای بینالمللی و از جمله حقوق طبیعی دو ملت است، آزاردهنده و غیرقابل قبول است. جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای برخورداری از مناسبات تجاری مرسوم و در چارچوب حقوق و مقررات بینالمللی محفوظ میداند و هرگونه مداخله و نظارت بر این روابط را غیرقانونی و اهانتآمیز میداند و قویاً آن را محکوم میکند. همانطور که قبلاً هم متذکر شدهام، روابط دوستانه و عادی بین ایران و کشورهای دوست صرفاً در جهت تقویت منافع دو کشور بوده و علیه هیچ کشور سومی نیست. بنابراین نگرانیهای اعلام شده از طرف مقامهای آمریکایی فاقد موضوعیت بوده و ناموجه است. ما نسبت به هرگونه مداخله در مسیر این تجارت قانونی هشدار میدهیم و طیفی از واکنشهای ضروری و متناسب را در صورت ارتکاب چنین خطایی در نظر خواهیم گرفت. ضمنا باید توجه داشت آمریکا سالهاست با فروش میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به کشورهای منطقه خلیج فارس امنیت و ثبات منطقه را با خطر جدی مواجه کرده و جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به
این اقدامات ثباتزدا و تشنجآفرین آمریکا در منطقه، هشدار داده است.
همچنین فارغ از اینکه این کشتیها حامل چه چیزی باشند هیچ منعی برای خرید و فروش تسلیحات توسط ایران وجود ندارد و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تایید میکند. آمریکا منتهای تلاش خود را سال گذشته برای ادامه تحریم در این زمینه انجام داد که با عدم همراهی سایر کشورها با شکست مفتضحی رو به رو شد.
آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی ظریف
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی ظریف گفت: در پی پاسخ مشابه به خبر دانشجو در هفته گذشته، همانگونه که اظهار کردم بنابر اظهارات مقام قضایی شعبه ای در دادستانی تهران مشخص و علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه جزو ضابطین پرونده می باشند. امیدواریم نتایج تحقیقات هر چه سریعتر مشخص و منتشر شود.در انجام امور تحقیق هرگونه همکاری که لازم بوده است. از اول من معتقد بودم این یک توطئه علیه نظام و دولت بوده و آثار این سرقت حمله به سیاست خارجی دولت و از میدان به در کردن کنشگران عرصه سیاست خارجی و خادمان ملت بوده است.
آیا فرصتی به دولت برای پاسخ به اتهام زنیها در جریان مناظرات روز شنبه داده شده است؟
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا فرصتی به دولت برای پاسخ به اتهام زنیها در جریان مناظرات روز شنبه داده شده گفت: بله. براساس قانون علاوه بر سازمان صداوسیما و کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی انتخابات موظف هستند فرصت مقتضی برای هر شخصی از جمله دولت تمهید کنند. اینجانب هفته گذشته از سازمان صداوسیما درخواست کردم و پس از مناظرات نیز این نامه را تکرار کردم. دیروز هم طی نامهای به صداوسیما و وزارت کشور موارد اتهامی را ارسال کردم. امیدواریم شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین از سازمان صدا و سیما باشیم. چنانچه فرصتی برای پاسخ دولت تعیین نشود سنجش بسیاری از گفتار و ادعاها برای مردم روشن نخواهد شد. این درخواست ما از صدا و سیما از این جهت است که اگر این موارد پخش نشود هم اتهامات بیپایه و اساس در تاریخ خواهد ماند و هم مخاطبان ما از شرایط کشور مطلع نخواهند شد. عدم وقت مقتضی توسط صدا و سیما برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزشهای اخلاقی ما و هم با لزوم شفافیت به لحاظ تقویت در مشارکت حداکثری منافات دارد. بنده نتایج این اقدامات و واکنشها را متعاقبا اطلاعرسانی خواهم کرد. متاسفانه در این مناظرات مطالبی بیان شد که کارآمدی کل نظام و تمام تلاشهای حاکمیت و ملت را زیرسوال بردند.
وی گفت: از جمله واژگانی از این قبیل که همه جا را فساد گرفته است، هیچ کس منکر وجود فساد نیست اما این تعبیر تعبیری قطعا نادرست است و متاسفانه همه این تخریبها و حملهها را به نحوی بیان کردند که گویی در این کشور نه تحریمی بوده و نه کرونایی بوده و ظاهرا پدیدهای به نام ترامپ و فشار حداکثری و یک حادثه بزرگ به نام جنگ اقتصادی از تاریخ سیاسی ایران حذف شده است. انگار از ویرانههای خرمشهر و کشور دوران دفاع مقدس گفته شود ولی از صدام و جنگ تحمیلی سخنی به میان نیاید. مثل اینکه صدای شکست خوردن فشار حداکثری به ایران هنوز به گوش طراحان سوال نرسیده بود و نه به گوش برخی دیگر. وقتی بایدن با شعار برگشت به برجام به میدان آمد و آمریکاییها ادعا کردند فشار حداکثری شکست خورده گویی این امر در خلا رخ داده و نه درد و رنج مردم و نه مقاومت ملی و نه دپیلماسی پرافتخار و مسلط و نه مدیریت عدم فروپاشی ایران همه اینها به فراموشی سپردند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: در حالیکه هنوز در تحریم به سر میبریم و هنوز تحریم گلوی ملت را دارد میفشارد، وقایع تاریخی کشور توسط عدهای نادیده گرفته شده است. درست در همین نقطه است که مشاهده میکنیم تحریم و تحریف به نقطه تلاقی رسیدهاند. فشار مادی ناشی از محدودیتهای فیزیکی تحریم از جمله محدودیت در واردات و صادرات و جا به جایی پول و انکار وجود تحریم در ماشین تبلیغاتی ضد دولتی، موجب شد مردم به اندازه کافی نسبت به حقیقت و ماهیت تحریم و تلاشهای دولت در مورد آثار تحریم مطلع نشوند و در نتیجه تحریم عبارت است از ایجاد ابهام و پمپاژ ناامیدی بین مردم. مگر میشود مسائلی همچون علت افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، عدم تعادل در بازار قیمتها، کاهش سطح زندگی مردم و فساد را بدون تاثیر تحریم بررسی و تحلیل کرد. معلوم است با انکار اثر تحریم، تحلیل نادرست به دست میآید.
تحریم یعنی چه؟
وی گفت: استفاده میکنم از نوشته یکی از تحلیلگران ایرانی، تحریم و لیست سیاه FATF یعنی بازار سیاه؛ یعنی صرافی به جای بانک؛ یعنی پول نقد به جای تراکنش رسمی و ثبت شده؛ یعنی کمبود کالای اساسی، یعنی تشکیل باند قاچاق، یعنی انحصار؛ تحریم یعنی واردات به چند برابر قیمت، یعنی دلال، یعنی واسطه، یعنی پورسانت؛ یعنی ارائه خدمات اساسی به چند برابر قیمت؛ تحریم یعنی اضطراب در اذهان عمومی، یعنی احتکار؛ یعنی اولویتبندی کالا، یعنی ارز دولتی برای کالای اساسی، یعنی ثبتِ سفارش صوری؛ یعنی کاهش چشمگیر درآمدهای دولت، یعنی حقوق معوقه؛ تحریم یعنی فرسایش، یعنی تحلیل تدریجی دیوانسالاری؛ تحریم یعنی سیر در فضای اضطراب و اسثتنا؛ یعنی خوره به جان و تار و پود بوروکراسی؛ تحریم یعنی سهمیهبندی، یعنی سهمخواهی، یعنی سهمفروشی؛ یعنی رخنه کردن کاسبان تحریم در بافت قدرت، یعنی تخطئه کسانی که با تحریم مبارزه میکنند، یعنی لابیگری برای حفظ رقیب در لیست سیاه وزارت دارایی آمریکا، یعنی کارشکنی، یعنی مبارزه با شفافیت؛ تحریم یعنی فساد ناگزیر؛یعنی فساد سیستمیک. چگونه میشود از مبارزه با فساد سخن گفت به تحریم و FATF نپرداخت.
ارسال دیدگاه