حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا*

تحقق شعار «ما می توانیم» از درس های زندگی حضرت امام(ره) بود

قم(پانا)- ایجاد هویت و باور حقیقی در مردم و جامعه و اعتماد به تحقق شعار ما می توانیم از درس های آموختنی زندگی حضرت امام(ره) بود.

کد مطلب: ۱۱۹۰۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد

سخن امام، راه امام، برای همیشه ماندگار است. پیروان و عاشقان و مریدان مکتب امام باید نهایت خدمتگزاری بی منت به مردم را با روحیه و مدیریت جهادی همت خود بدانند چرا که آن امام عزیز در وصیت نامه سیاسی الهی اش خود را خدمتگزار می دانست.
صراط مستقیم انقلاب اسلامی امام خمینی برگرفته از آیات نورانی قرآن کریم واهل بیت علیهم السلام بوده و گرامیداشت یاد و نام ایشان از شعائر و ارزش های الهی است. قلب، گوش، چشم، زبان، قدم، رفتار و قیام بنیانگذار جمهوری اسلامی برای خدا و پیاده کردن احکام الهی بود.
حضرت امام خمینی(ره) به حبل الهی تمسک و اعتقاد داشت و عبد خدا بود، چون باور داشت که خداوند متعال بهترین مولا و بهترین یا و یاور است. امام عظیم الشأن ما از زمره صالحین و مصلحین و مومنین و صابرین و از مخبتین درگاه الهی و مهاجرین فی سبیل الله بود و رسیدن به محبوب، رزق نیکو و پاداشی شایسته او است.
امام خمینی حقیقتاً از مظاهر اولواالالباب و مصداق آیه 41 سوره طه بود. خداوند متعال فرمود: من تو را برای خودم ساختم. و چون برای او بود و تهذیب نفس داشت در همه دلها و قلوب حضور و نفوذ کرد و از مرزهای جغرافیایی و همه رنگ ها و زبان ها عبور کرد.
بنیانگذار جمهوری اسلامی رسیدن به محبوب حقیقی و فلاح و فوز عظیم و کبیر خداوند را خواستار بود و با دلی آرام و روحی شاد و ضمیری امیدوار از این عالم رخت بربست.
در زمانی که عده و عُده ای نداشت با توکل و ایمان راسخ و اخلاص کامل و امید به امدادهای غیبی برای خداوند و یاری دین الهی قیام کرد و همان شد که میلیون ها دل و جان را همراه خود کرد چون معتقد به نصرت خداوند متعال بود.
مردم داری و مردم باوری با رنگ الهی و امید به نیروها و سرمایه های درون کشور به ویژه جوانان و پابرهنگان و محرومان و مستضعفان مرام و مشی صادقانه امام بود.
ایجاد هویت و باور حقیقی در مردم و جامعه و اعتماد به تحقق شعار ما می توانیم، ساده زیستی و صداقت و دوری از اسراف و تجملات و اشرافی گری و پرهیز از بیت المال در زندگی شخصی و همراهی با طبقه محروم جامعه، از درس های آموختنی زندگی بی آلایش امام دل هاست که سیره ساده زیستی ایشان در دوران حضور در قم و نجف اشرف و زندگی در جماران شاهد بر این گفتار است.
یاری رسانی و امداد به مظلومان و ستمدیدگان و مستضعفان جهان و امت های مسلمان و منادی وحدت و همبستگی و همدلی از اصول انسانی و اساسی و حیاتی امام خمینی است.
احیای اصل ولایت مطلقه فقیه، تشکیل بسیج و سپاه پاسداران، جهادسازندگی، کمیته امداد، نهضت سوادآموزی و نهادهای فرهنگی، علمی، امدادی و خدماتی دیگر از ابتکارات امام خمینی کبیر می باشد که هرکدام منشأ اثرات وبرکات ماندگار هستند.
مدیریت و رهبری امام خمینی چه در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و پیش از آن و چه در زمان هشت سال دفاع مقدس تا آخرین لحظه حیاتشان برای تمام ما و آیندگان درس است.
رهبر عزیز و حکیم انقلاب اسلامی در اهمیت عمل به درس های بی شمار از رفتار حضرت امام خمینی کبیر می فرمایند: جسم امام از میان ما رفته است اما، راه امام زنده است. علاوه بر این که اصول امام تمام نشدنی و کهنه نشدنی است، اینها وجود دارد. بنابراین شعار عدالت اجتماعی و اقتصادی، شعار استقلال، شعار آزادی، شعار مردم سالاری، شعار جدا شدن از چنبره و جاذبه قدرت آمریکا و قدرتهای جهانی، امروز هم برای مردم ما و جوان های ما جذاب است.
بزرگترین درسی که امام بزرگوار به ما داد، روحیه و ذهن و عمل انقلابی است؛ این را باید فراموش نکنیم. امام میراث فرهنگی نیست؛ بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه می کنند. امام، پیشوای ما است، امام، در مقابل ما است. جسم امام نیست، اما سخن امام و راه امام و فکر امام زنده است؛ با این چشم به امام نگاه کنید و از او بیاموزید .
همه ما امروز به روحیه انقلابی، به مشی انقلابی، به شعار انقلابی، به اصول و مبانی انقلاب امام بزرگوارمان نیازمندیم؛ انقلابی گری را با عنوان افراطی گری و مانند این حرفها، نفی نکنیم؛ انقلابیگری، نیاز امروز کشور است.این همان درسی است که امام بزرگوار به ما داد و از این درس باید استفاده کنیم.
ان شاءالله از راه و سخنان سعادت بخش حضرت امام خمینی(ره) و منظومه فکری و اعتقادی و رفتاری ایشان درتمام مراحل و ابعاد زندگی که زمینه ساز ظهور دولت کریمه حضرت ولیعصر امام زمان(عج) است بیاموزیم و زنده نگه داریم و با پیروی و اطاعت از ولایت فقیه و دستورات و فرامین رهبر حکیم انقلاب اسلامی، در صراط مستقیم و راه روشن انقلاب اسلامی که همان راه و سخن و هدف امام خمینی است، بمانیم.
ان شاءالله مردم و مسئولان بتوانند برای تغییر و تحول فردی و اجتماعی و قوی ساختن ایران عزیز و بقای انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن و مجاهدت شهیدان عزیز مانند حاج قاسم سلیمانی و فداکاری ایثارگران از اندیشه های ماندگار و ناب امام خمینی(ره) در ابعاد اخلاقی، اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، سیاسی، دفاعی و جهادی، اصولی، فقهی، فلسفی، عرفانی، قرآنی و تفسیری و حدیث بهره ببرند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار