سوزنچی: جذابیت تولید محتوای الکترونیکی به ایده‌های معلمان بستگی دارد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری، دغدغه‌ها و انتظارات این دفتر را در خصوص تولید محتوای الکترونیکی توسط معلمان بیان کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
سوزنچی: جذابیت تولید محتوای الکترونیکی به ایده‌های معلمان بستگی دارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، وبینار آموزشی با موضوع انتظارات دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری و ارائه راهنمایی‌های لازم در زمینه تولید محتوای الکترونیکی با حضور رؤسای گروه‌های آموزش ابتدایی کشور؛ دهم خرداد در سالن جلسات دفتر انتشارات و فناوری آموزشی برگزار شد.

حسین سوزنچی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری در این وبینار آموزشی دغدغه‌ها و انتظارات این دفتر را در خصوص تولید محتوای الکترونیکی توسط معلمان بیان کرد.

وی با اشاره به تعبیه QR CODE در کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده گفت: در صورتی که محتواهای متعددی برای دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری ارسال شود، برنامه‌ این دفتر این است که QR CODE به جای اینکه یک محتوا را نشان بدهد، به صفحه‌ای دست پیدا کند که چند محتوا در آن قرار داده شده است. امید دارم اگر معلمان همکاری کنند ما می‌توانیم بسیاری از تولیدات معلمان را در آنجا قرار بدهیم و دانش‌آموزان از سراسر کشور به آن‌ها دسترسی خواهند داشت.

احترام به تنوع فرهنگی در کشور

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری در ادامه درباره محتواهای مورد نیاز این دفتر توضیح داد: در سال‌های گذشته کتاب‌های درسی در دفتر تألیف تهیه و در قالب آموزش‌هایی به معلمان ارائه می‌شدند که رویکردی از بالا به پایین بود. اما امروز فضای مجازی پتانسیل خوبی را برای ما ایجاد کرده که تا به حال وجود نداشته است. اول اینکه امکان تعامل را به نحوی جدی برای ما مهیا می‌کند. اقتضای فضای مجازی دو سویه بودن است و اگر نخواهیم تعامل داشته باشیم نمی‌توانیم در فضای مجازی حضور داشته باشیم.

نکته دوم اینکه ما کتاب‌های درسی یکسانی در کل کشور داریم. در صورتی که دانش‌آموزان ما دارای فرهنگ‌ها و جغرافیای مختلفی هستند و معلمان در نقاط مختلف کشور با اقتضائاتی مواجه هستند که به علت یکسان بودن کتاب‌های درسی امکان پاسخ‌گویی به این تنوع فرهنگی را نداشتیم. تا به حال کتاب‌های درسی به صورت استاندارد و یکسان منتشر و توزیع می‌شدند و معلمان که در آن بستر فرهنگی قرار داشتند و استان و مردم خودش را می‌شناختند، به صورت شخصی آموزش‌های فرهنگی را می‌دادند و بستر تغییرات خیلی محدود بود.

اما امروز اگر معلم‌ها در تولید محتوا ورود پیدا کنند با تنوع فرهنگی که خودشان در آن به سر می‌برند به نوعی در کتاب درسی حضور پیدا می‌کنند. با قراردادن دستاورد یک معلم در قالب QR CODE در اختیار عموم می‌توانیم به تنوع فرهنگی در کشور احترام بگذاریم.

معلمان ایده‌هایشان را جدی بگیرند

سوزنچی در ادامه این جلسه توصیه‌‌هایی درخصوص چگونگی تولید محتوای الکترونیکی برای معلمان ارائه داد: معلم‌هایی که وارد این کار شده‌اند در فن معلمی خودشان بسیار حرفه‌ای هستند، اما یک سال است که به فضای ساخت انیمیشن و محتوای تعاملی ورود پیدا کرده‌اند. چون این کار جدید است گاهی جذابیت‌هایی دارد که بر کار اصلی غلبه می‌کند. اگر قصد سازمان پژوهش این بود که صرفاً به ابعاد فنی و هنری بپردازد از شرکت‌هایی استفاده می‌کرد که در این زمینه فعالیت می‌کنند. اما معلم‌هایی که به این فضا ورود کرده‌اند، ایده‌های معلمی هم دارند.

وی ادامه داد: محتواهای که تولید شده یا به سطح شناخت دانش‌آموز کمک می‌کنند و یا ابعاد انگیزشی دارند که مطالبی را به زندگی دانش‌آموز گره می‌زنند. پیشنهاد می‌کنم معلمان عزیز این دو مورد را محور تولیداتشان قرار بدهند.

سوزنچی گفت: آنچه که من به عنوان نمونه کارهای انجام شده دیدم این بود که معلمان غالباً در فضای تدریس هستند. ما اینجا دنبال تدریس مستقیم نیستیم. محتوا باید به نحوی تولید شود که اگر آن مفهوم را منتقل می‌کند از قالب تدریس مستقیم درآمده باشد. در فضای مجازی جذابیت خیلی مهم است. جذابیت صرفاً در گرو تصاویر، حرکات و صداهای قشنگ نیست. جذابیت خیلی وقت‌ها در گرو ایده‌ای است که در ذهن معلم هست.

وی در خصوص این که این جذابیت چگونه نمود پیدا می‌کنند گفت: بسیاری از محتواهای تولید شده‌ فقط اطلاعات را انتقال می‌دهند. اما برخی از معلمان در تولید محتوا وارد کسب مهارت یادگیری هم شده‌اند.

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند محتواها را جذاب کند این است که معلمان سراغ دغدغه‌های انگیزشی ناظر بر کتاب بروند. منظور این است که یکی از راه‌هایی که تولیدات برای دانش‌آموزان جذاب می‌شود و در راستای کارهای آموزشی سازمان پژوهش خواهد بود این است که نشان بدهید کاربرد محتوای علمی که در کتاب درسی آمده است در زندگی چیست. محتوای تولید شده می‌تواند آموزش مستقیم نباشد.

سوزنچی در این وبینار از معلمان خواست به دنبال این باشند که محتوای تولید شده چگونه به زندگی دانش‌آموز مرتبط می‌شود و بتواند یک مسئله اجتماعی، فرهنگی و ارزشی را به زندگی او اضافه کند.

برای تولید محتوا از قالب‌های مختلف تعاملی استفاده کنید

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری در ادامه گفت: می‌توانید سراغ فضاهای انگیزشی بروید. فکر نکنید در فضای شناختی که وارد می‌شوید فقط قالب موشن گرافی دارید. اغلب موشن‌گرافی‌ها هنوز حالت تعاملی ندارند. برای یک مفهوم می‌توانید از انواع قالب‌های تعاملی استفاده کنید. ما از معلمان محترم انتظار داریم ایده‌هایی را که در کلاس‌های خودش باعث می‌شود بچه‌ها فعال شوند را به یک محتوای چندرسانه‌ای تبدیل کنند.

سوزنچی در پایان سخنانش از معلمان خواست در تولید محتوا از ایده‌های خلاقانه‌ خودشان یا همکارانتان در کلاس درس استفاده کنند و گفت: ارزش افزوده‌ شما در جامعه معلمان فقط توان گرافیکی شما نیست بلکه ایده‌های شما است. معلمان اکنون توان تولید ایده‌ها را در قالب چند رسانه‌ای پیدا کرده‌اند پس.ایده‌هاتان را جدی بگیرید.

دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری فهرستی از عناوین مورد نظر برای تولید محتوای الکترونیکی را ارائه کرده است اما اگر محتوایی در فهرست پیشنهادی ما نباشد ولی با خلاقیت معلمان تولید شده باشد و مربوط به درس‌های کتاب‌های درسی باشد حتماً در فرایند ارزیابی دفتر تألیف قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار