برگزاری کارگاه مبارزه با استعمال دخانیات ویژه آموزش دهنگان سوادآموزی قم

قم(پانا)- کارگاه مبارزه با استعمال دخانیات ویژه آموزش دهنگان سوادآموزی قم به همت جمعیت مبارزه با دخانیات ایران- نمایندگی استان قم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه مبارزه با استعمال دخانیات ویژه آموزش دهنگان سوادآموزی قم

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با دخانیات ایران- نمایندگی استان قم، سومین سری از سلسه کارگاه های آموزشی ویژه آموزش دهندگان سواد آموزشی همزمان با هفته ملی بدون دخانیات در سالن دکتر قریب مرکز بهداشت شهرستان قم برگزار شد.
در این جلسه باقر محمودی، ریاست مرکز بهداشت شهرستان قم، موضوع پیشگیری از دخانیات را از ارکان مهم مبارزه با دخانیات دانست و با اشاره به فعالیت های ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، آموزش و پرورش را یکی از اعضای مهم آن دانست و افزود: بالطبع نهضت سوادآموزی خود یکی از ارکان آموزش و پرورش است با این تفاوت که گروه هدف آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و گروه هدف سوادآموزی، بزرگسالان هستند.
وی افزود: با عنایت به همین مسئله و با توجه به اینکه بزرگسالان دارای تجربیات بیشتری بوده و از نظر آگاهی نیز در سطح بالاتری هستند، باید آموزش دهندگان سطح آگاهی و دانش خود را در این زمینه بالاتر ببرند تا بتوانند در مواجهه با سوالات و چالش هایی که در این زمینه ایجاد می شود از نظر علمی پاسخگو باشند.
محمودی تاکید کرد: معضل مصرف دخانیات یک مشکل اجتماعی است که تبعات و تاثیرات سوئی در همه زمینه ها چه بر فرد چه خانواده و چه بر نظام درمان و بهداشت ایجاد کرده است.
وی از آموزش دهندگان خواست تا در انتقال این آگاهی ها به خانواده، سوادآموزان و دیگران کوشا باشند.
در ادامه، حجت الاسلام «محمدرضا قاسمی نیا» معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه بین جمعیت مبارزه با دخانیات ایران، شعبه قم و معاونت سواد آموزی استان در سالهای قبل، ابراز کرد: هدف از تداوم برگزاری این سلسه کارگاه ها این است که ما بتوانیم سطح آگاهی و حساسیت زایی 5 گروه هدف را به طور مستقیم و غیر مستقیم نسبت به معضلات و مضرات دخانیات بالا برده و شیوه های تدریس و انتقال این مباحث را به آموزش دهندگان بیاموزیم.
وی در خصوص این پنج گروه هدف اظهار کرد: پس از آموزشِ آموزش دهندگان، این مسئولیت بر عهده آنها است تا آموزه ها را به خانواده هایشان و اطرافیان و سواد آموزان منتقل کنند و سواد آموزان نیز پس از آموزش، آن را به خانوادهایشان منتقل کنند.
قاسمی نیا تصریح کرد: یکی از اهداف عالی سوادآموزی، آموزش زیستن بهتر برای افراد است که این کارگاه ها ما را به این اهداف نزدیک تر می کند.
وی با بیان اینکه سالانه هشت میلیون نفر در جهان بر اثر پیامدهای مصرف سیگار می میرند، خاطرنشان کرد: هر نخ سیگار به منزله کوبیدن میخی بر آینه سلامتی است و هر پوک سیگار و قلیان دانسته یا نادانسته، تیری است به قلب خود و شیشه عمر و انسان را یک گام به سوی مرگ می کشاند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: آمار بالای فوت سیگاری ها در حالی است که کرونا از ابتدای شیوع تاکنون در حدود سه و نیم میلیون نفر را در جهان به کام مرگ برده است و در مقام قیاس، این دو موضوع بسیار جای تأمل دارد که چرا تاکنون برای مرگ هشت میلیون نفر آن هم در یک سال به دلیل مصرف دخانیات، اقدام ارزنده ای صورت نگرفته است؟
وی افزود: طبق آمار جهانی پنج عامل بر اقتصاد جهانی ضرر وارد می کنند که مصرف سیگار در رتبه اول قرار دارد و این مباحث ما را بر آن داشته تا دور هم جمع شویم و هرکدام به هر منوال جهت پیشگیری از دخانیات گامی برداریم.
قاسمی نیا تاکید کرد: در این خصوص علاوه بر کتابهای درسی، کتابهای مختلفی از جمله پیشگیری از اعتیاد و... هم به سوادآموزان آموزش داده می شود و معاونت سوادآموزی آمادگی دارد تا هر محتوای آموزشی ساده نویسی شده را به سوادآموزان آموزش دهد تا بتوانیم علاوه بر نه گفتن به بی سوادی، به دخانیات هم نه بگوییم.

در ادامه، محمدعلی گل، مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، نمایندگی قم، در سخنانی به بیان اهمیت پیشگیری از دخانیات در جامعه پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار