عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با پانا مطرح کرد؛
دولت آتی آمایش کشاورزی را در کشور اجرایی کند
تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی میگوید یکی از وظایف مهی که دولت آتی در بحث کشاورزی باید پیگیری کند آن است که آمایش کشاورزی را در کشور عملی کند و بازار و تجارت محصولات کشاورزی را مورد حمایت قرارداده و با حذف واسطهها و دلالان از بخش کشاورزی حمایت کند.
سیدجواد ساداتینژاد، نماینده مردم کاشان در مجلس به پانا گفت:« الگوی کشت در کشور مطالعه و تعریف شده است، البته ایراداتی نیز از نظر تخصصی به آن وارد است، اما فرض کنید در برخی از استانها الگوی کشت تعریف شده است، نکته مهم اجرای است. متولی اجرای الگوی کشت سازمانهای وزارت جهاد کشاورزی و ادرات آن در تمامی استانهای کشور هستند.»
ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: «کشاورزی بخش خصوصی است و نمیتوان کشاورز را وادار به کشت محصولی کرد بنابراین الگوی کشت باید اقتصادی باشد تا کشاورز با خیال آسوده آن را انجام دهد و در نهایت در تمام کشور الگوی کشت هم نیاز داخلی را تامین کند و هم زمینه صادرات به بازارهای هدف را فراهم کند.»
وی ادامه داد: «باید با ابزارهای لازم و با آموزشهای ترویجی به کشاورزان زمینه اجرای الگوی کشت را در کشور فراهم کرد. طبیعی است که الگوی کشت در صورتی اجرایی میشود که اجرای آن برای کشاورز اقتصادی باشد و با اجبار نمیتوان کشاورزان را ملزم به پایبندی به طرح الگوی کشت کرد.»
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد:« الگوی کشت زمانی موفق است که از زمانی که کشاورز تصمیم دارد بذر را درزمین بکارد و اولین هزینهها را برای کارکشاورزی انجام دهد، بداند که این محصول قرار است در داخل کشور مصرف شود یا در خارج از کشور و مصرف صادراتی دارد یا داخلی.»
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد: «درمورد تولیداتی که قرار است مصرف صادراتی داشته باشد باید مطابق با سلیقه و استانداردهای بازار هدف تولید شود، بنابراین الگوی کشتی موفق است که اقتصاد و بازار نیز برای آن تعریف شده باشد.»
ساداتینژاد خاطرنشان کرد: «الگوی کشت طراحی شده بر روی کاغذ به خروجی منجر نمیشود و به نظر میرسد توسعه صنایع تبدیلی در قطبهای کشاورزی امری بسیاری ضروری است.اکنون تولید کشاورزی براساس نیاز داخلی صورت میگیرد و هدف بازار صادراتی در آن وجود ندارد. باید از حداکثر توان برای تولید در بخش کشاورزی استفاده کرد.»
شرکتهای حرفهای صادراتی در حوزه کشاورزی انگشت شمار هستند
وی خاطرنشان کرد: «محصولات تولیدی باید درصنایع تبدیلی ارزش افزوده ایجاد کنند و به این منظور صادرات باید تقویت شود اما درحال حاضر شرکتهای حرفهای صادراتی در حوزه کشاورزی انگشت شمار هستند.»
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: «صادرات محصولات کشاورزی یک تصمیم یک شبه نیست. بازارهای جهانی براساس قراردادها فعال میشوند و به طور معمول برنامه صادرات باید از زمان کشت باشد اما اکنون شرکتهای صادراتی بزرگ و فعال که با سیستم توزیع گسترده در کشور قابلیت جمعاوری و صادرات محصولات مازاد در کشور را برعهده داشته باشند، وجود ندارد.»
وی با تاکید بر اینکه شناسایی بازارهای هدف در صادرات یک امر ضروری است، تصریح کرد: «یکی دیگر از مشکلات کشور موضوع همسایگان ایران است.حدود ۸۰۰ میلیون نفردر همسایگی ایران زندگی میکنند و ایران نیز کشوری با ظرفیتهای بسیار است که باید بتوان از آن استفاده کرد.»
ساداتینژاد تاکید: «بحث مهم دیگر در تولید تقویت کشاورزی قراردادی است باید از روز اول کشت برنامه برای فروش وجود داشته باشد که به عنوان مثال کارخانجات آرد با کشاورزان قرارداد داشته باشند و کشاورز بداند که محصول کشاورزی را باید به کارخانه تحویل دهد.»
وی ادامه داد: «با توجه به اینکه کشاورزی در ایران خرد است با سیستم کشت قراردادی حق کشاورز تضییع نمیشود و اقتصاد در حوزه کشاورزی شکل می گیرد. یکی از وظایف مهی که دولت آتی در بحث کشاورزی باید پیگیری کند آن است که آمایش کشاورزی را در کشور عملی کند و بازار و تجارت محصولات کشاورزی را مورد حمایت قرارداده و با حذف واسطهها و دلالان از بخش کشاورزی حمایت کند.»
ارسال دیدگاه