خبر مهم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگو با امیر اسفندیاری

راز پیوستن و ماندگار شدن در فهرست «فیاپف»

تهران (پانا) - خبر پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف یکی از مهم‌ترین خبرهای سی‌وهشتمین دوره این جشنواره است؛ البته نه تنها این دوره که برگزارکنندگان این رویداد آن را یکی از اتفاقات مهم سینمای ایران می‌دانند.

کد مطلب: ۱۱۸۸۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
راز پیوستن و ماندگار شدن در فهرست «فیاپف»

به‌گزارش ایران، قرار گرفتن در فهرست ۱۵ جشنواره رقابتی درجه یک جهان«فیاپف» فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم است؛ سازمانی غیردولتی که با هدف نظارت و ارزش‌گذاری بر جشنواره‌های بین‌المللی سینمای جهان پایه‌گذاری شده است. پیوستن به فیاپف را رضا میرکریمی در دوره چهارساله دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر قول داده بود. وعده‌ای که منتقدانش آن را خیالپردازی عنوان می‌کردند که حالا در زمان دبیری محمد مهدی عسگرپور عملی شده است. امیر اسفندیاری معاون دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به «ایران» می‌گوید: «سه سال نمایندگان فیاپف در جشنواره حضور داشتند و بر اساس چک لیستی که داشتند همه اتفاقات جشنواره از نمایش فیلم گرفته تا کیفیت پخش تصویر و حضور میهمانان خارجی را بررسی می‌کردند. در این سه سال با تمام استانداردها مطابقت داشتیم. تنها مانع اختلاف زمانی بود که با توجه به جابه‌جایی زمان و برگزاری جشنواره در خردادماه این مشکل حل شد و جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست ۱۵ جشنواره رقابتی درجه یک جهان قرار گرفت.»

موفقیت ملی و ترغیب فیلمسازان خارجی
با پیوستن به «فیاپف» جشنواره جهانی فیلم فجر به جمع فهرست جشنواره‌های رقابتی مهم و معتبر دنیا افزوده شده و به زبان عمومی‌تر، جشنواره فجر رتبه «الف» گرفته است. ۱۶ جشنواره در این فهرست قرار دارد و به گفته رضا میرکریمی دبیر پیشین جشنواره جهانی فیلم فجر یک جشنواره باسابقه در امریکای شمالی به‌خاطر عملکرد ضعیفش در سال‌های اخیر در حال خارج شدن از این فهرست است. بر اساس آنچه کامیار محسنین مدیر روابط بین‌الملل این جشنواره گفته حالا جشنواره جهانی فیلم فجر در کنار جشنواره‌هایی مانند کن، ونیز، برلین، سن سباستین، لوکارنو، مسکو، کارلووی واری، ورشو، تالین، شانگهای، توکیو، گوآ، قاهره و ماردل پلاتا قرار دارد. اما حضور در این فهرست چه امتیازهایی برای جشنواره جهانی فیلم فجر دارد. اسفندیاری ترغیب فیلمسازان به حضور در جشنواره‌‌ای را که در رده الف قرار دارد مهم‌ترین امتیاز برای جشنواره می‌داند و در ادامه می‌افزاید: «همیشه جشنواره‌هایی که در این فهرست قرار داشتند در ایمیل‌های دعوتشان بر این نکته ترغیب‌کننده تأکید داشتند که مثلاً تالین جزو جشنواره A جهانی است. این نکته برای فیلمسازان مهم است که فیلم‌شان در جشنواره برتر و تراز اول جهانی رقابت داشته باشد. بنابراین مسلماً فیلمسازان تمایل بیشتری برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند داشت. اگر چه جشنواره جهانی فیلم فجر بواسطه برگزاری مداوم ۳۸ دوره، اعتبار جهانی کسب کرده بود اما تأیید آن از سوی یک سازمان بین‌المللی و قرار گرفتن اسم جشنواره در کنار کن، برلین و... نه تنها برای جشنواره جهانی فیلم فجر و برای سینما بلکه برای کشور آورده‌هایی خواهد داشت. به‌همین خاطر این اتفاق یک موفقیت ملی است و باید خشنود بود. من به سینمای ایران بابت کسب چنین موفقیتی در روزهای آغازین سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تبریک می‌گویم.»

مراقبت‌های ویژه برای استمرار
آنطور که برگزارکنندگان جشنواره می‌گویند جشنواره جهانی فیلم فجر طی چند سال از هفت‌ خان سخت سنجش گذشته تا به این نقطه و جایگاه برسد. قرار گرفتن در جمع ۱۵ جشنواره برتر رقابتی دنیا اتفاق فرخنده‌ای است اما همان‌طور که رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور در این روزها بارها تأکید کرده‌اند این اتفاق مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند. به گفته اسفندیاری برای نگه داشتن این استاندارد و استمرار آن باید تلاش کرد: «تمرکز جشنواره فیلم فجر همواره بر بهتر دیده شدن فیلم‌های ایرانی در جهان بوده است. شاید این یکی از ویژگی‌های جشنواره ما باشد که میهمانان خارجی اولویتشان دیدن فیلم‌های بیشتر از کشور خودمان است. باید تمام خصوصیاتی را که باعث شده جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست ۱۵ جشنواره برتر دنیا قرار بگیرد حفظ کنیم؛ همچنان در انتخاب فیلم‌ها، انتخاب داورها، حضور میهمانان خارجی و... دقت کنیم. در تمام این سال‌ها سینماگران شناخته شده‌ جهانی از مصطفی عقاد، فرانچسکو رزی، کوستا گاوراس، تئو آنجلوپولوس تا پل شریدر، الیور استون و... به جشنواره ما آمده‌اند. طبیعتاً باید برای حفظ استانداردها مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشیم.»

او درباره جدایی بخش بین‌الملل از بخش ملی و تأثیر هویت مستقل جشنواره جهانی در بهتر دیده شدن می‌گوید: «در دوره‌هایی که این دو جشنواره به‌صورت همزمان برگزار می‌شد، فعالیت‌های بخش بین‌الملل زیر سایه سینمای ایران و بخش ملی قرار داشت. آنقدر توجه به سینمای ملی زیاد بود که بخش بین‌الملل دیده نمی‌شد در حالی که جشنواره ما بازار درجه یکی دارد و فیلم‌های منطقه که در دیگر بازارهای جهانی فرصت حضور نداشتند، بازار جشنواره جهانی فیلم فجر را محل مناسبی برای عرضه می‌دانند. تفکیک این دو جشنواره باعث شد که ویژگی‌های بخش بین‌الملل بهتر دیده شود.»
در همین راستا رضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگویی با ایسنا بر ضرورت تأسیس دبیرخانه‌ای با هویت حقوقی مستقل، به شکل انجمن و بنیاد تأکید کرده تا این روند دستخوش تغییرات و سیاست‌های موسمی نشود و ردیف بودجه مستقلی برای آن تعریف شود. به‌گفته او باقی ماندن در فهرست فیاپف، نیازمند تعریف یک حوزه راهبردی برای جشنواره در منطقه است و باید رویکرد منطقه‌ای جشنواره و انتقال تجربیات فیلمسازان منطقه آسیا مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار