بحران برق؛ وزیر نیرو عذرخواهی کرد

تهران (پانا) - تیتر «از مردم عذرخواهی می‌کنم» وزیر نیرو، به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد. رضا اردکانیان این جمله را به خاطر قطع برق طی روزهای اخیر گفت و تأکید کرد که تلاش می‌کنیم که قطع برق کم و کمتر شود. او در مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب در سه استان کشور که به صورت ویدیوکنفرانس در وزارت نیرو انجام شد، گفت: به عنوان وزیر نیرو وظیفه دارم از بابت همه مضیقه‌های پیش‌آمده برای مردم در بخش خانگی و تجاری عذرخواهی کنم.

کد مطلب: ۱۱۸۷۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
بحران برق؛ وزیر نیرو عذرخواهی کرد

به‌گزارش ایران، آن طور که وزیر نیرو گفته است به دلیل کاهش بارش‌ها امسال تولید برق نیروگاه‌های برق آبی به طور متوسط 30 درصد کاهش داشته و نتوانسته اند 12 هزار مگاوات برق تولید کنند. وزیر نیرو ظرفیت نصب شده نیروگاهی در حال حاضر را ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات اعلام و خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ هزار مگاوات از این میزان ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی کشور است.۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفیت بقیه نیروگاه‌ها شامل حرارتی، تجدیدپذیر، اتمی، تولید پراکنده و سایر نیروگاه است و با توجه به عمری که نیروگاه‌های حرارتی دارند تولید برق در آنها تابع افزایش دما و منطقه جغرافیایی و ارتفاع است.

کاهش بارش پیش‌بینی‌ها را برهم زد
او افزود: نیروگاه‌های حرارتی به ازای هر یک هزار متر ارتفاع یک درجه از توان خود را از دست می‌دهند و در هر درجه افزایش دمای بالای ۱۵ درجه، هفت دهم درصد از توان خروجی خود را از دست می‌دهند که سبب کاهش تولید آنها می‌شود. وزیر نیرو گفت: در تابستان حدود ۵۰ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌ها به غیر از برق‌آبی‌ها را در دسترس داریم که در بهترین شرایط، مجموع تولید برق کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات خواهد بود. برای تابستان امسال با توجه به واحدهای جدیدی که به بهره‌برداری رسیده بود و نیز آمادگی نیروگاه‌های موجود در شرایط طبیعی می‌توانستیم روی این میزان حساب کرده و برق تولید و استفاده شود. او افزود: اما کاهش بارش‌ها به میزان حدود ۵۵ درصد سبب شد سه هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش عملی تولید رخ دهد که این امر مشکلاتی را ایجاد کرد. اردکانیان ادامه داد: از طرف دیگر کشورمان کشوری درحال توسعه است و نیاز روز افزون به تأمین برق برای رونق تولید دارد. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود یک میلیون مشترک جدید چه در بخش خانگی و چه در بخش تجاری به مشترکان صنعت برق کشور افزوده شد که بر همین اساس باید افزایش تولیدی به میزان حدود ۲ هزار مگاوات توسط نیروگاه جدید اتفاق می‌افتاد که پارسال در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ واحد جدید وارد مدار شد که همان ۲ هزار مگاوات مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

گرمای زودرس بی‌برقی را آورد
او گفت: برنامه‌ریزی‌ها بر‌اساس این پیش‌بینی‌ها صورت گرفته بود اما کمبودی که در روزهای اخیر اتفاق افتاد دلایلی دارد که یکی از آنها گرمای زودرس است، به گونه‌ای که در فروردین‌ماه افزایش دمای ۵ درجه‌ای و در اردیبهشت رشد ۳ درجه‌ای سبب اثرگذاری روی دو موضوع توان خروجی نیروگاه‌های حرارتی و زودتر روشن شدن سیستم‌های گرمایشی شد.

رشد استخراج رمز ارز
اردکانیان دلیل دیگر افزایش مصرف برق را رشد فزاینده فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارزها دانست و ادامه داد: دولت مصوبه‌ای را درباره سامان‌دهی رمزارزها داشته و ترتیباتی را برای سامان دادن آنها و اخذ مجوز دیده شده است. وزیر نیرواز همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شناسایی استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی خبر داد و در عین حال به گزارش‌های جهانی که از مصرف برق توسط ماینرها ارائه شده اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش‌ها حدود ۲ هزار مگاوات مصرف برق سهم کشورمان است.

ماینرها در پیک مصرف خاموش می‌شوند
او ادامه داد: حدود ۳۲۱ مگاوات از این میزان دارای مجوز هستند که در زمان پیک با هماهنگی نسبت به خاموش کردن دستگاه‌های خود اقدام کردند. اردکانیان گفت: براساس گزارش‌های رسیده اکنون در اماکن مختلفی اقدام به استخراج غیرمجاز رمز ارز می‌کند که البته وزارت نیرو دنبال آن است که این فعالیت به صورت قانونی انجام و قاعده‌مند شود. وزیر نیرو درباره مقابله با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز گفت: پذیرفته نیست که فعالیت غیرمجازعده‌ای سبب آسیب دیدن دیگران شود و بر این اساس با این فعالان غیرمجاز برخورد می‌شود. او افزود: تصمیم‌های خوبی در مراجع مسئول در این باره گرفته شده و امید است مجموع فعالیت‌ها سبب شود این مشکل هرچه زودتر رفع شود.

همه دستگاه‌های مسئول پای کار هستند
او فعالیت تعداد زیادی از استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارزها را تعجب‌آور دانست و خاطرنشان کرد: اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد این مقداری که تاکنون کشف شده درصد کمی از آن چیزی است که احتمال داده می‌شود فعال باشد. اردکانیان گفت: این اطمینان را می‌دهم که همه دستگاه‌های مسئول پای کار هستند و اکنون همکاری خوبی با وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های مسئول برقرار است و در زمان کوتاهی محل‌های استخراج، شناسایی خواهند شد. مجوزهای لازم داده شده تا فقط به موضوع جریمه و برخورد اکتفا نشود و در هر کجا که انشعاب غیرمجازی استفاده می‌شود مراجع قانونی اجازه می‌یابند که انشعاب را قطع کنند.

جریمه خاموشی را همسایه می‌دهد
او اظهار داشت: واقعاً قابل پذیرش نیست که فردی در واحد مسکونی استفاده غیرمجاز از برق کند و موجب کاهش تولید شود و همسایه این فرد جریمه این کار خلاف را با تحمل خاموشی پس دهد.
وزیر نیرو درباره میزان استفاده غیرمجاز استخراج‌کنندگان رمرزارز از برق اظهار داشت: میزان مصرف استخراج رمزارز در ایران دو هزار مگاوات است و هر بیت‌کوین ۳۰۰ مگاوات ساعت انرژی مصرف می‌کند که بیش از الگوی مصرف خانوار است و به عبارتی دیگر معادل یک هزار و ۲۰۰ ماه برق مصرفی خانوار می‌شود. اردکانیان گفت: اگر برآورد هزینه و فایده انجام شود، با این میزان مصرف برق توسط رمزارزها متوجه خواهیم شد که چقدر برنده و یا بازنده هستیم. او با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲۱ مگاوات به صورت مجاز از برق استفاده می‌کنند، گفت: طبق اطلاع قبلی، انشعاب‌های مجاز نیز قطع شده تا بتوان این ایام را پشت سرگذاشت.

شناسایی مزارع رو به افزایش است
وزیر نیرو اضافه کرد: شناسایی مزارع استخراج رمزارزهای غیرمجاز رو به افزایش است و باید این موضوع هرچه سریعتر سامان داده شود.

کاهش زمان خاموشی‌ها
وزیر نیرو با اشاره به قطعی‌های پیش آمده برق گفت: جلسه‌های متعددی برای رفع این مشکل برگزار و قرار شد واحدهای نیروگاهی زودتر از برنامه زمان‌بندی وارد مدار شود و بدین ترتیب، میزان خاموشی‌های موردی کاهش یابد. او افزود: اما اگر قطع برق در منطقه‌ای ضرورت داشت، با رعایت همه ملاحظات و اولویت‌ها حتماً با اعلام قبلی خواهد بود.

حمله سایبری در کار نیست
اردکانیان درباره شایعه حملات سایبری گفت: ادعای حملات سایبری به هیچ عنوان درست نیست. در دوران جنگ اقتصادی و فشارها و سختی‌ها همه دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت نیرو تدارک لازم را برای این موضوع دیده‌اند و ‌آموزش‌های لازم داده شده و تجهیزات لازم تدارک دیده شده و دستورکارها فراهم است و من اطمینان می‌دهم که در این اختلال‌های موردی، چنین چیزی نبوده و در آینده هم نخواهد بود.
وزیر نیرو درباره امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: واقعیت این است که همه تلاش کردند که به واسطه روزهای آفتابی زیادی که کشورمان از آن برخودار است، یکی از کشورهای پیشتاز در امر توسعه نیروگاه تجدیدپذیر باشیم.
او ادامه داد: البته شدت تابش خورشید در کشورمان از کیفیت بالاتری نسبت به کشورهای همسایه برخوردار است، به‌طوری که به گفته متخصصان از یک متر مربع پنل خورشیدی، انرژی بیشتری دریافت می‌شود.

تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها نیز زودتر انجام شد
وزیر نیرو با بیان اینکه در راستای مدیریت مصرف بار ۳۰۰ هزار موافقت‌نامه با مصرف‌کنندگان برق امضا کرده‌ایم، گفت: امسال علاوه بر هزار مگاوات از نیروگاه هسته‌ای بوشهر تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها نیز زودتر انجام شد که البته برخلاف روال هر سال تا پایان خردادماه ادامه داشت و به این ترتیب امسال تا پایان خردادماه اکثریت واحدهای نیروگاهی ما به مدار تولید باز می‌گردند.

مردم در مصرف برق همکاری کنند
اردکانیان با اشاره به پیش‌بینی تولید ظرفیت پنج هزار مگاواتی سالانه بر اساس برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: این موضوعی است که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است و به این ترتیب در ۵ سال باید ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شد این در حالی است که با توجه به اینکه امسال آخرین سال برنامه ششم توسعه است، تنها ۵۷ درصد از برنامه برای بخش نیروگاهی اجرایی شده است. این در حالی است که از مجموع منابعی که باید برای اجرایی شدن ظرفیت نیروگاهی بر اساس برنامه ششم توسعه در اختیار ما قرار می‌گرفت حدود ۹ میلیارد یورو است که موجب ایجاد ظرفیت ۱۵ هزار و ۱۰۷ مگاوات شد که محل استفاده این منابع نیز فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. به این ترتیب باید گفت در مجموع ۱۷ درصد منابع برای اجرایی شدن برنامه توسعه ششم محقق شد. البته طبیعی است که به دلیل شرایط اقتصاد کل کشور این تخصیص منابع از محل فاینانس متوقف شد. ما نیروگاه‌های آبی متفاوتی داشتیم که تا مراحل نهایی نیز پیش رفته بود اما به دلیل توقف فاینانس مالی پروژه متوقف شد.

او افزود: از دیروز واحدهایی که درگیر تعمیرات اساسی بودند، زودتر از برنامه معین وارد مدار تولید می‌شود. البته در هفته آینده شاهد افزایش دما هستیم. بنابراین از مردم تقاضا داریم در راستای مدیریت بار همراهی کنند. البته در مواقعی که احتمال کمبود عرضه وجود داشته باشد، اطلاع رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار