گرما، تهدیدی پنهان در باروری حیوانات

تهران (پانا) - نتایج بررسی جدید اکولوژیست‌ها نشان می‌دهد که تغییرات آب وهوایی در ناباروری حیوانات نر به علت گرما، برخی از گونه‌ها را نسبت به تاثیرات تغییرات آب وهوایی زودتر از آنچه تصور می‌شد از پای درمی‌آورد.

کد مطلب: ۱۱۸۷۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
گرما، تهدیدی پنهان در باروری حیوانات

به نقل از ارث، در حال حاضر، دانشمندان در تلاش برای تعیین گونه‌هایی هستند که به دلیل تغییرات آب وهوایی از بین می‌روند، بنابراین آنها می‌توانند راهبردهای حفاظت موثر را برنامه‌ریزی کنند. با این حال، تحقیقات بر روی دمای کشندگی موجودات زنده به جای عدم باروری متمرکز شده است.

محققان هشدار می‌دهند که در طول تغییرات آب‌وهوایی، ناباروری تهدید مهمی برای تنوع زیستی است. نتایج نگران‌کننده تحقیقات پژوهشگران دانشگاه لیورپول انگلستان نشان داد که ناباروری جنس نر بر اثر گرما در برخی از گونه‌ها نسبت به تغییرات آب‌وهوایی زودتر از انتظار خواهد بود. آنان دریافتند که عدم باروری جنس نر در دمای بالا می‌تواند نیمی از گونه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر تام پرایس گفت: «نتایج بررسی‌ها نشان داده است که از بین‌رفتن باروری به علت دما در هنگام تغییرات آب‌وهوایی ممکن است تهدید مهمی برای تنوع زیستی باشد. پیش از این، گزارش‌هایی مبنی بر از دست‌دادن باروری در دمای بالا در حیواناتی مانند خوک، شترمرغ، ماهی، گل، زنبورعسل و حتی انسان ارائه شده است. متاسفانه، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نیمی از گونه‌ها در برابر ناباروری گرمایی آسیب‌پذیر هستند.

تحقیقات گذشته درباره تحمل درجه گرما در موجودات زنده، بیشتر برای شناسایی آستانه‌های حرارتی کشنده و نه بررسی دمایی مبنی بر عدم تولیدمثل بوده است. دکتر استیون پرات، پژوهشگر ارشد این بررسی افزود: نتایج بررسی نشان می‌دهد، مکانی که گونه‌ها می‌توانند در طبیعت زنده بمانند با درجه دمای عقیم‌شدن جنس نر تعیین می‌شود و ارتباطی با دمای کشنده ندارد.

متاسفانه هیچ راهی برای تشخیص این‌که کدام موجودات در دمای کشنده، بارور می‌شوند و یا در دمای پایین عقیم شوند، ارائه نشده است. بنابراین، بسیاری از گونه‌ها ممکن است در برابر دمای بالا آسیب‌پذیری پنهانی داشته باشند که مورد توجه قرار نگرفته است. این امر حفاظت را دشوارتر خواهد کرد، زیرا ممکن است، ارزیابی کنیم که بسیاری از گونه‌ها با گرم‌شدن سیاره خوب عمل می‌کنند.

این بررسی بر روی ۴۳ گونه مگس میوه انجام شد. کارشناسان دریافتند که تقریبا در نیمی از گونه‌ها، باروری جنس نر در دمای زیر آستانه کشندگی از بین رفته است. به عنوان مثال، مشخص شد که جنس نر در گونه‌ای مگس میوه در چهار درجه زیر حد کشندگی خود عقیم می‌شوند. محققان با استفاده از درجه حرارت پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۶۰ مدلی برای یکی از گونه‌های مگس‌ میوه ساخته‌اند. این بررسی نشان داد که بیش از نیمی از مناطق با درجه حرارت پایین‌تر از سطح کشندگی، برای به خطر انداختن باروری جنس نر به اندازه کافی گرم هستند.

پرایس افزود: اکنون باید طیف وسیعی از ارگانیسم‌ها در طبیعت که با عدم باروری گرمایی مواجه می‌شوند و مواردی برای پیش‌بینی این آسیب‌پذیری را بیابیم. باید ژنتیک و فیزیولوژی اساسی آنها را بررسی کنیم تا دریابیم که کدام ارگانیسم‌ها آسیب‌پذیر هستند و ممکن است به تولید نژادهای دام با مقاومت بیشتری نسبت به این چالش‌ها منجر شود.

نتایج این بررسی تاثیر پنهان تغییر شرایط بر تعداد زیادی از حیوانات را نشان می‌دهد که پیش از این در معرض خطر تغییر وضعیت آب‌وهوایی بوده‌اند و در نظر گرفته نشده بودند و این نتایج هشدار می‌دهد که زودتر از آنچه تصور می‌کردیم، این خطر اتفاق خواهد افتاد.

محققان اظهار کردند: نتایج این بررسی به‌عنوان یادآوری به موقع از نیاز تحقیق و درک بهتر ارتباط بین تغییرات آب‌و هوایی و از دست‌دادن تنوع‌زیستی عمل خواهد کرد و تا زمانی که گرم شدن کره زمین به طور اساسی مهار نشود، احتمالا باروری حیوانات کاهش می‌یابد و این بدان معنی است که با انقراض گونه‌های بسیار بیشتر از تصورات گذشته مواجه می‌شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار