گفت وگوی جانباز دفاع مقدس در سالروز آزادسازی خرمشهر با پانا:

فتح خرمشهر، نماد مقاومت و ایستادگی جوانان غیور ملت ایران است

کرج (پانا)- با همت، ایستادگی و مقاومت، جوانان این مرز و بوم با حداقل امکانات در مقابل دشمن در ۳ خرداد ماه سال 1361 موفق به آزادی خرمشهر شدند و بعدها طی دیگر عملیات هایی به فضل خدا و همت رزمندگان بقیه مناطق هم آزاد شد.

کد مطلب: ۱۱۸۷۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
فتح خرمشهر، نماد مقاومت و ایستادگی جوانان غیور ملت ایران است

حسن نوری مقدم متولد۱۳۴۶ جانباز ۴۵ درصد دفاع مقدس است که به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر در گفت وگو با پانا گفت: در خانواده ای شلوغ و مذهبی زندگی می کردم به دلیل شغل پدر که کارگر بود در ایام تعطیلات تابستان با برادرانم به پدر برای درآمد معیشتی کمک می کردیم.

وی از انگیزه خود برای رفتن به جبهه گفت: به دلیل جثه و سن کم با رفتن من موافقت نمی شد، ولی از سنین نوجوانی یعنی از سال ۶۲، دوره های آموزشی می رفتم و چون دو برادر بزرگتر از خودم جبهه رفته بودند و با تعاریفی که در مورد جبهه از آنها شنیدم و همچنین طبق فراخوان امام (ره) تصمیم قطعی خود را برای رفتن‌ که مهم ترین دلیل، احساس مسئولیتی بود که نسبت به آب و خاک و ناموس این سرزمین داشتم اقدام کردم.

نوری مقدم در ادامه بیان کرد: با تلاش هایی که در جبهه انجام می دادم توانستم در عملیات اول که عملیات (خیبر) بود شرکت کنم و به این ترتیب دیگر عملیات ها هم به همین صورت و سرانجام در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ در عملیات سیدالشهدا هنگام انجام عملیات مجروح و یکی از دستانم قطع شد و به درجه جانبازی نائل شدم.

او در خصوص خبر آزادی خرمشهر اضافه کرد: من در آن زمان هنوز آشنایی کامل با جبهه نداشتم و آموزش ندیده بودم اما بعد از شنیدن این خبر که در راهپیمایی ای در میدان آزادی بودیم با شنیدن این خبر در پوست خود نمی گنجیدیم.

وی در پاسخ به اینکه خانواده تان مشکلی با اعزام شما نداشتند عنوان کرد: مخالفتی نداشتند فقط تاکید می کردند که به نوبت اعزام شویم ما هم سعی کردیم که هم حواسمان به مادر و پدر باشد و هم از انجام تکلیف و وظیفه الهی غافل نشویم.

نوری مقدم در مورد رمز موفقیت انقلاب اسلامی گفت: مهم ترین چیزی که در مکتب جبهه آموختیم توکل بر خدا و توسل به قرآن و چهارده معصوم بود. عملیات هایمان هم بدون شک با نام ائمه اطهار آغاز می شد و این توکل گاهی اوقات نتیجه عملیات را تغییر می داد و با تکبیر و یاحسین گفتن همه مشکلات حل می شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگ برنده ما سلاح ایمانمان بود در آن دوران به دلیل یک سری مشکلاتی که در ایران بوجود آمده بود و بی نظمی در نیروهای مسلح توانستیم با وحدت و همدلی و یکی شدن نیروها پیروز شویم.

سلاح ما ایمان و عقیده مان بود که اگر الان این باور وجود داشته باشد هیچ کشوری از هیج راهی نمی تواند به کشور ما نفوذ کند چه از طریق جنگ نرم یا جنگ سخت بنابراین با این اعتقاد دشمنان همیشه ناکام‌ می مانند.

او تاکید کرد: طبق آیه (و اعدو لهم ماستطعتم من قوه) باید به علم روز مسلط باشیم و در مقابل متجاوزان جهاد کنیم با توجه به مکتب و آرمانهای کشورمان که نمونه بارز آن شهید قاسم سلیمانی است که با مکتبی که بوجود آورد به خداوند توکل کنیم و به کشورمان ایمان داشته باشیم تا جایی که می توانیم با استفاده از علم مان از خاک این مملکت دفاع کنیم.

این جانباز جنگ در پایان اظهار کرد: ما با نیت دفاع و جانفشانی قدم در این راه گذاشتیم و بخاطر همین حرف هایی که به غلط در مورد شهیدان و جانبازان زده می شود اهمیت نمی دهیم. بی شک خرمشهر های دیگری در پیش رو داریم که با سلاح اعتقاد و ایمان از پس مشکلات برخواهیم آمد. شرافت ما و هرآنچه که داشته ایم در طبق اخلاص گذاشتیم مبادا مملکت به دست کسانی بیفتد که از استکبار تبعیت دارند. پس باید دقت کنیم که چه کاری برای کشور انجام می دهیم. اگر جوانان و نوجوانان ما همت بلندی داشته باشند و پیروی از رهبری را در پیش بگیرند آینده‌ بهتری خواهیم داشت و انشاالله به سمت اهداف بلند اسلامی_انقلابی گام برمی داریم. در نتیجه تا جایی که خون در رگمان است، برای حفاظت از کشور، آرمانها و خون شهدا توانمان را می گذاریم و کوتاه نخواهیم آمد.

خبرنگار ؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار