رقابت ویروس کرونا و ویروس کنگو در گلستان

گلستان(پانا)- با شیوع ویروس ناشناخته کرونا و حضور پررنگ آن در گلستان ویروسی کهنه که مدتی از فعالیت خود کاسته بود روی کار می آید و ظاهرا در فکر رقابت با کرونا است. البته شاید هم در سر خیال رفاقت با کرونا و رقابت با سیستم ایمنی انسان ها را دارد به هر حال،تب کریمه کنگو در دسته بیماری های اشتراکی بین انسان و دام است که در اثر گزش کنه آلوده منتقل می شود و هنگام مواجهه با علائم این بیماری باید به سرعت راه درمان آغاز شود چون زمان، مهمترین نقش را در درمان و جلوگیری از شیوع این ویروس دارد.

کد مطلب: ۱۱۸۷۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
رقابت ویروس کرونا و ویروس کنگو در گلستان

گلستان یکی از اصلی ترین قطب های پرورش و تولیدات دامی کشور است که به طور کلی تولیدات آن به یازده کشور صادر می شود و به همین دلیل تب کریمه کنگو آسیب جدی به حساب می آید. عدم رعایت نکات بهداشتی از سمت پرورش دهندگان دام احتمال انتقال و شیوع تب کنگو را از دام به انسان افزایش می دهد.
این ویروس اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه(شبه جزیره ای در اکراین) دیده شد و در حدود ۲۵ سال بعد در کشور کنگو هم عامل فوت چند انسان شد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در سال‌های اول شناخت تب کریمه کنگو در دهه ۷۰، سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد از این بیماری در کشور تشخیص داده می‌شد که بیشتر در مرزهای شرقی کشور بود. اوایل که این بیماری درست شناخته نمی‌شد و دیر متوجه آن می‌شدند ۳۰ تا ۵۰ درصد تلفات داشت. در حال حاضر که این بیماری شناخته شده است تلفات آن به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.
مطابق گفته معاون بهداشتی علوم پزشکی گلستان در سال های گذشته، استان گلستان در سال های قبل از ۱۳۹۰ چند بیماری تب کنگو در استان گزارش شده بود که در نهایت جان آنهارا گرفت اما از آن سال به بعد موردی گزارش نشده است.
با آگاهی از این موضوع، محسن الوند در گفت و گو با خبرگزاری های رسمی کشور اهمیت این اتفاق را در گلستان بسیار مهم دانست و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری را ذبح در کشتارگاه ها و تهیه گوشت از قصابی های معتبر دانست.
رسیدن فصل گرما نیز فرصت مناسبی برای سرایت این بیماری از راه گزش کنه، تماس مستقیم با لاشه یا خون حیوان آلوده است.
اما از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است پس به راحتی با انجام دستورالعمل های بهداشتی می توانیم از ابتلای خود به این کنه ها گی آلوده جلوگیری کنیم.
غلامرضا محرابی، خودداری کردن از خرید و فروش دام های مشکوک و غیر بومی و بدون مجوز دامپزشکی و همچنین استفاده کردن از سموم مناسب برای جایگاه دام ها را توسط دامداران از مهمترین برخورد ها دانست.
علاوه بر این، استفاده از دستکش هنگام خورد کردن گوشت قرمز توسط واحدهای عرضه گوشت می تواند موثر باشد.
نخریدن گوشت های بدون برچسب و فاقد مهر دامپزشکی، قراردادن گوشت به مدت حداقل یک شبانه روز در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد یخچال از سمت مصرف کنندگان از انتقال این بیماری جلوگیری می کند.
افراد دارای علائمی مانند:تب بالا، دردهای عضلانی و سردرد، خونریزی های عمومی، پرخونی مخاط چشم، دردچشم، نوسان های خلقی شدید، اسهال، استفراغ، شکم درد، خواب آلودگی باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، چون این موارد از مهمترین علائم ابتلاست.
لازم به ذکر است این بیماری درمان و واکسن مشخصی ندارد و تنها از داروهای ضد ویروسی به شکل خوراکی و وریدی استفاده می شود.
بیشترین مورد آلودگی به کنگو در ایران شیوع از راه دام آلوده است. دام ها علامت بالینی روشنی ندارند ولی حدود یک هفته ویروس در ترشحات و خون افراد مشاهده می شود. در صورتی که در این یک هفته، دام کشتار شود این ویروس می تواند فرد را آلوده کند و به طور عمده افراد در ارتباط با دام ها مانند: کشاورزان، دامداران، کشتارگاه ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی در معرض خطر قرار دارند.
این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.
ویروس تب کریمه کنگو تا ۲۴ ساعت قدرت سرایت از بدن فرد متوفی به افراد دیگر را دارد و با توجه به سرعت انتقال بالای بیماری از طریق مخاط، ترشح و خون متوفی به افراد دیگر، بیماران فوتی با رعایت پروتکل های بهداشتی، در کاورهای مخصوص و پلمب شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص به خاک سپرده می‌شوند. لازم به ذکر است به دلیل خطر ابتلا، بدن این بیماران بدون غسل و کفن به خاک سپرده می‌شود. حداقل عمق برای خاکسپاری شدن باید ۲ متر باشد. علاوه بر این، سطح بدن بیمار و همچنین سطح کاورها باید توسط محلول ضدعفونی‌کننده، همانند آب ژاول (هیپوکلریت سدیم) پوشانده شود. در ایران در مواردی گفته شده‌است که اجساد بیماران ناقل تب کریمه کنگو در زمان خاک‌سپاری، توسط آهک پوشانده و در تابوت پِرِس‌شده به خاک سپرده می‌شوند تا از احتمال شیوع بیماری در محل خاکسپاری جلوگیری شود.این در صورتی است که در دستورالعمل‌های بین‌المللی، استفاده از آهک ذکر نشده است.

مهرگان محمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار