در گفت‌وگوی پانا با یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد؛

هشدار برای خروج واکسن کرونا از زنجیره رسمی توزیع

تهران (پانا) - بیش از پنج ماه است که روند واکسیناسیون در کشور با اولویت کادر درمان آغاز شده و اکنون به سالمندان رسیده است اما علی‌رغم اینکه تزریق گروه سالمندان در حال انجام است در فضای مجازی مشاهده می‌شود که بسیاری از جوانان نیز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که حاکی از ایجاد بازار سیاه واکسن کرونا است گرچه مسئولان وزارت ورود واکسن رسمی کرونا را به بازار سیاه تکذیب کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۸۶۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
هشدار برای خروج واکسن کرونا از زنجیره رسمی توزیع

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون دو میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۹۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۳۹ هزار و ۲۹۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۰۶ هزار و ۱۸۸ دُز رسید.

بنابراین روند واکسیناسیون کرونا در کشور در حال انجام است و طی یک ماه اخیر این روند سرعت بیشتری به خود گرفته است و نگرانی‌ها از انتظار برای واکسن‌های کرونا به امید تبدیل شده است. در این میان اخباری در مورد فروش واکسن‌هایی مثل اسپوتنیک‌وی یا فایزر و حتی واکسن چینی کرونا در بازار سیاه دارو با قیمت‌های گزاف و سرسام‌آور به گوش می‌رسد.

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه تخلف در فرآیند واکسیناسیون قابل پذیرش نیست، گفت: «راهکار جلوگیری از وقوع تخلفات، استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است که باید به درستی از آن استفاده شود.»

وی درباره خروج واکسن‌های کرونا از زنجیره رسمی توزیع گفت: «واکسن فایزر در بازار سیاه وجود ندارد ضمن اینکه مسئولان وزارت بهداشت در فرایند نظارتی خود باید به گونه‌ای از ابزار نظارتی استفاده کنند که امکان خروج واکسن‌های رسمی به بازار سیاه وجود نداشته باشد. البته اکنون در سامانه تیتک این ابزار نظارتی وجود دارد و کد واکسن‌ها در این سامانه درج می‌شود. اگر در فرایند نظارتی تخلفی مشاهده شد باید به صورت جدی با این تخلف مقابله شود.»

محسنی بندپی افزود: «در سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت اقلام سلامت‌محور یا همان تیتک، شناسه‌های واکسن کرونا ثبت می‌شود و از این طریق اصالت سنجی واکسن‌ها نیز قابل شناسایی است. واکسن‌هایی که اصالت آنها مشخص نشده باشد صد درصد تقلبی هستند اما برخی از افراد برای این واکسن‌های تقلبی هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنند که ضرورت دارد مراجع قضایی نسبت به این مساله ورود کنند.»

این نماینده مجلس با اشاره به راه‌حل موجود برای جلوگیری از وقوع تخلفات گفت: «راهکار جلوگیری از وقوع تخلفات پیش از این وجود داشته است که همان استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است که برای استفاده صحیح از سامانه تیتک باید آموزش‌های لازم توسط معاونت بهداشت به پرسنل بهداشتی داده شود تا آن‌ها بتوانند از سامانه‌های سیب و تیتک به درستی استفاده کنند. همچنین باید تمامی شناسه‌های اصالت واکسن‌ها در سامانه تیتک ثبت شوند تا جلوی خروج واکسن از زنجیره رسمی گرفته شود. علاوه بر این همه شناسه‌ها قبل از تزریق از سامانه تیتک باید استعلام شوند تا واکسن‌های تقلبی شناسایی شده و امکان وقوع تخلف کاهش یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار