دژپسند:‌ سال ٩٩ بحرانی‌ترین سال از نظر تامین مالی بود

تهران (پانا) - وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بودجه سال ٩٩ را توانستیم بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی تامین کنیم، گفت، به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اقدام به فروش اوراق کردیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم.  

کد مطلب: ۱۱۸۶۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
دژپسند:‌ سال ٩٩ بحرانی‌ترین سال از نظر تامین مالی بود

«فرهاد دژپسند» امروز در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند به آمارهای منتشر شده از فعالیت ایرانی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال تاکید کرد و اظهار داشت: آمارهای ارائه شده قابل تایید کردن نیستند و نمی‌توان صحت بسیاری از این آمارهایی که اعلام می‌شود را تایید کرد زیرا با واقعیت فاصله زیادی دارد.

دژپسند با تاکید بر موضع دولت در برابر رمز ارزها گفت: در این حوزه نباید مدیریت انفعالی داشته باشیم بلکه مدیریت در این حوزه باید فعال باشد، باید بتوانیم تا با تلاش‌های صورت گرفته مزایای رمز ارزها را به حداکثر و معایب آن را به حداقل برسانیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: اکنون دولت در بخش ماینینگ مصوبه ای را ارائه داده است که این مصوبات باید اصلاح و دقیق‌تر شوند.

دژپسند درباره گفته‌هایی در زمینه استقراض از بانک مرکزی گفت: سال ٩٩ از نظر تامین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال را پشت سر گذاشتیم و با وجود بودجه ۵٧١ هزار میلیارد تومانی فقط ١٢ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان از بودجه را از طریق فروش نفت تامین کردیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بودجه سال ٩٩ را توانستیم بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی تامین کنیم، گفت: به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اقدام به فروش اوراق کردیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم.

دژپسند با بیان اینکه در بخش مالیات در سال گذشته تحقق١٠٧ درصدی داشتیم، گفت: در بخش مالیات سیاست بر این بود که فشاری بر مودیان خوش حساب وارد نشود.

میزان انتشار اوراق در سال ۹۹

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به میزان انتشار اوراق در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته در یک مرحله ١٩٣ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم که در پایان سال آن را به ٢١٣ هزار میلیارد تومان رساندیم.

وی به دیگر راه های تامین مالی اشاره کرد و افزود: از طریق خصوصی سازی هم برای تامین مالی اقدام کردیم به طوری که درآمدها از محل خصوصی سازی در سال گذشته ۶ برابر سال ٩٨ بود.

دژپسند با بیان اینکه با اقداماتی که در دستور کار قرار دادیم دیگر هیچ نیازی به استقراض از بانک مرکزی نداشتیم، گفت: با وجود اینکه استقراضی از بانک مرکزی صورت نگرفته است اما بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافت که این اتفاق هم در چارچوب چرخه چهار جانبه و تهاتر بدهی دولت به شرکت‌ها بود.

وی استقراض از بانک مرکزی را پدیده شوم دانست و گفت: استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول منشأ بسیاری از گرفتاری ها است.

فناوری نو سقف ندارد

وی در ادامه به اهمیت اقتصاد هوشمند اشاره و خاطرنشان کرد: در این فرایند ورودی ها باید با خروجی متناسب باشد و در فرایند تولید اگر یک واحد ورودی داشتیم باید خروجی آن بیشتر از یک واحد باشد.

دژپسند افزود: فناوری نو سقف ندارد و همواره متناسب با توسعه این ابزارها توسعه پیدا می کنند و باید از عوامل تولید به بهترین نحو استفاده کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: برای مثال اگر میزان کشت گندم امروز ٣ تن در هکتار است با این ابزارها باید آن را به ٩ تن در هکتار برسانیم.

وی با اشاره به افزایش تجارت الکترونیک در دوره کرونا گفت: سهم تجارت الکترونیک در این دوره ٢.٢ برابر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار