معاون وزیر میراث فرهنگی:

بازگشت میراث فرهنگی به کشور بزرگترین دستاورد دولت است

رشت ( پانا) - معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت استرداد و بازپس‌گیری اموال فرهنگی که به خارج از ایران انتقال داده شده بود، مرمت ۶ هزار اثر تاریخی و ایجاد موزه از مهمترین اقدامات و دستاوردهای دولت طی سال‌های اخیر است.

کد مطلب: ۱۱۸۶۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت میراث فرهنگی به کشور بزرگترین دستاورد دولت است

به گزارش ایرنا، محمدحسن طالبیان بعد از ظهر چهارشنبه در دومین روز از هفته پاسداشت میراث فرهنگی و در حاشیه افتتاح موزه جنگ و صلح لاهیجان بیان کرد: ۲ هزار و ۷۰۰ اثر از کشورهای جهان به ایران بازگردانده شده که این موضوع یکی از اتفاقات حائز اهمیت در دولت تدبیر و امید است.

وی همچنین ادامه داد: برای حوزه مرمت در کشور نیز بالغ بر ۶ هزار اثر میراثی طی هشت سال اخیر توسط بخش خصوصی مرمت، احیا و به بهره برداری رسیده که این موضوع نشان از مشارکت بالای مردم دارد.

معاون وزیر میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حوزه پایگاه ها کار چند رشته ای شامل ۱۰۰ پایگاه ملی و ۴۷ پایگاه جهانی در کشور ایجاد شده است.

طالبیان با بیان اینکه ایران به لحاظ ثبت آثار ملموس در فهرست جهانی دارای رتبه نهم و به لحاظ ثبت آثار ناملموس رتبه هفتم را دارد، تصریح کرد: هفته گذشته پنج پرونده برای ثبت در سازمان جهانی اسلامی آیسسکو (ICESCO) فرستادیم که یکی از آنها منظر فرهنگی ماسوله است. البته پرونده ماسوله با منظر فرهنگی و وسعتش برای ثبت در میراث جهانی یونسکو نیز در حال انجام است.

ماسوله؛ شکوه گردشگری گیلان، بیش از یک دهه در تب و سوز جهانی شدن است؛ این شهرک تاریخی دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا یک هزار ساله است و سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید؛ فرآیند ثبت جهانی شدن ماسوله بیش از یک دهه است که آغاز شده است، این شهرک تاریخی در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو موفق به ثبت موقت شده است.

تی تی گیلان عازم ثبت جهانی شدن

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این گفت و گو بیان کرد: یکی دیگر از پرونده های ارسالی امسال برای ثبت جهانی پرونده زنجیره ای ۵۶ کاروانسرا است که کاروانسرای تی تی گیلان را نیز شامل می شود.

کاروانسرای تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه)در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق استان با قدمتی نزدیک به شش قرن قرار دارد؛ مجموعه کاروانسرای تی تی یکی از میراث کهن گیلان است که در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۷۸۴ به ثبت ملی رسیده است؛ این بنای میراثی پیش تر دارای مالک خصوصی بود و در اوایل دهه ۸۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد..

طالبیان اظهار کرد: موضوع دیگر بحث «قلاع» تاریخی است که ابتدا بحث الموت قزوین مطرح بود اما فکر کردیم نه تنها قلعه ای که در الموت است بلکه قلعه رودخان گیلان و سایر قلاع کشور باید در قالب یک پرونده زنجیره ای برای ثبت جهانی ارسال شود.

وی ادامه داد: در جریان بازدید از آثار تاریخی لاهیجان از بقعه شیخ زاهد گیلانی با معماری تیموری بازدید کردیم؛ این بقعه بعنوان یکی از گزینه های پرونده زنجیره ای معماری تیموریان در ایران برای ثبت جهانی مطرح است.

شیخ زاهد گیلانی، تاج‌ الدین ابراهیم ‌بن روشن ‌بن امیر شیخ‌ بندار سنگانی، عارف قرن هفتم در گیلان و مرشد شیخ صفی ‌الدین اردبیلی است.این بقعه در روستای شیخانور یا شیخانه بر در چهارکیلومتری شرق لاهیجان در دامنه کوه و در میان مزارع سبز چای واقع شده است. برای رفتن به مقبره شیخ زاهد گیلانی باید وارد جاده لاهیجان به سمت لنگرود شوید و بعد از رسیدن به میدان شیخ زاهدی که در ابتدای این مسیر قرار دارد، در سمت راست جاده در میان کوه های سرسبز و مزارع چای، گنبد فیروزه ای رنگ مرقد را مشاهده خواهید کرد.

طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به مناسبت هفته پاسداشت میراث فرهنگی به منظور افتتاح و بازدید از چندین پروژه مرمتی به گیلان سفر کرده است.

در سال جاری ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد و مرمت موزه های استان گیلان اختصاص داده شد که بخشی از آن برای موزه هایی چون موزه رضوانشهر، حصیر فشتکه، شهرداری رشت و کاخ سردار امجد تالش هزینه شده است.

پروژه ایجاد و مرمت موزه های استان از سال ۹۹ آغاز شد به طوریکه افزایش موزه های استان روند ۷۰ درصدی را تجربه کرده است. موزه عشایر رضوانشهر، موزه تاریخ جنگ جهانی دوم لاهیجان در همین هفته به بهره‌برداری می‌رسد و ساخت موزه ابریشم ایران در ساختمان فلاطوری با اعتبار پنج میلیارد ریال و مجموعه شیلات کیاشهر بعنوان موزه خاویار ایران با عتبار ۱۰ میلیارد ریال وارد فاز جدید اجرایی می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار