یک مربی کشتی درگفت وگو با پانا:
مربی باغبان باغ سازندگی است
همدان (پانا) - مربی سازنده و مدرس فدراسیون کشتی، مردی که از شهری کوچک توانست به عنوان یک مربی سازنده بیش از 15سال به عنوان مربی تیم ملی کشتی انجام وظیفه کند، رازهای موفقیت خود را بیان کرد.
تورج ظفری، پیرامون نقش مربی در تعلیم و تربیت به پانا گفت: «به نظر من ابتدا باید بدانیم که هدف از تعلیم و تربیت چیست. البته اهداف تعلیم و تربیت یک اقیانوس است با امواج بسیار که من در دو واژه آن را معنا می کنم. اهداف کلی تعلیم و تربیت دریافت و درایت انسان به شناخت ها و دریافت هایش است و در این میان نقش معلم و مربی بسیار مهم و عمیق است، چرا که مربی نماد مجاهدت و به نوعی زیباترین جلوه نظام آموزش و تعلیم است و رسالتش هدایت و پاسداشت کیان ورزش است.»
این مربی در خصوص اینکه چگونه یک مربی شاگردانش را برای رسیدن به هدفش هدایت می کند، عنوان کرد: «یک مربی ساعی، سختکوش، پرتلاش، با دانش با درایت خود با ایجاد فضایی از معنویت و همکاری و همدلی می تواند ورزشکار خود را در نیل به اهدافش که همان اوج موفقیت است کمک کند. از منظر دیگر مربی باغبان باغ سازندگی است.»
او ادامه داد: «مربیان انسان هایی هستند که تلاش مجدانه و مجاهدانه و دلسوزانه در عرصه تعلیم و سازندگی دارند. بنابراین با توجه به نقش حساس مربیان در عرصه تعلیم و تربیت و بحث چگونگی اجرای دقیق اصول و مبانی آموزش باید به این نکته مهم اشاره کنم که در برهه کنونی که رشد علم ورزش و سیر تغییرات مفاهیم، سرعت سرسام آوری دارد و از آن به انفجار دانش و اطلاعات نام می برند، یک مربی آگاه برای اینکه بتواند وظایف و نقش خود را به شکل مطلوب ارتقاء دهد، می بایست با مطالعه و تحقیق و پژوهش و آشنایی با علوم روز، ورزش و تسلط کامل بر روش ها و شیوه های نوین آموزش، زمینه های رشد را در تفکرات و اندیشه و سبک و سیاق خود فراهم آورد.»
ظفری در پاسخ به اینکه آیا اعتقاد دارد مربیان باید به روز باشند یا ضرورتی ندارد، بیان کرد: «بله، خیلی واضح عنوان می کنمتغییر نیازهای یک ورزشکار در هر رشته ورزشی که در اینجا من می خواهم به کشتی اشاره کنم، چون بحث و گفتگوی ما در خصوص کشتی است، می طلبد که مربی با مطالعه دقیق و صحیح و درک درست از نیازهای امروز و فردای کشتی گیر و متربیان خود ضمن ترسیم چشم انداز در عرصه آموزش، نیازهای حال و آینده را تشخص داده و بر مبنای آن آموزش های مورد نیاز را در برنامه های خود بگنجاند. باید اشاره کنم که در سیستم آموزش، یک مربی علاوه بر انتقال دانش تکنیک و تاکتیک بر روی مقوله روحی و روانی به عنوان یک اولویت و یک اصل مهم باید متمرکز شود و نباید از آن غافل شود، چرا که پیشرفت جز در بستر آرامش و اطمینان روحی و عاطفی ورزشکار میسر نخواهد شد.»
این مربی کشتی در خصوص اینکه آیا مربیان می توانند در خلاقیت شاگردان نقش داشته باشند، تاکید کرد: «صد درصد، در فراز دیگر از نقش مربی باید به این نکته مهم و قابل تعمق اشاره کنم که یک مربی باید در تنظیم و تدوین برنامه های خود به پرورش خلاقیت در کشتی گیران خود توجه ویژه کند و از خود تا حدی افکار نو بروز و ظهور دهد و توانایی به کارگیری شیوه های خلاقانه را داشته باشد و این بدان معناست که نباید از یک روش و یک شیوه که تا به امروز مد نظربوده استفاده کند. مربی باید با بکارگیری از توانایی فکری خود با خلاقیت و نوآوری روش های جدید را نیز تجربه کند. در اینجا باید اشاره کنم به روس ها که امروز در بام کشتی دنیا قدم می زنند. آنها با نوآوری و تدوین برنامه های تمرینی هماهنگ با شیوه های علمی به روز و با استفاده از مربیان با دانش و کاربلد و تمامی کارشناسان خود در مدرسه های کشتی، کشتی گیرانی را پرورش می دهند که می توانند کشتی را بر انگشتان دست بچرخانند. شما عبدالسلام سعد الله اف را نگاه کنید. نمونه بارزی از این ادا است. همه ما می بینیم که روس ها با هر بار حضور در مسابقات جهانی، المپیک و قاره ای دست پرورده های خود را به منصه ظهور می گذارند و هر کار خواسته اند کرده اند»
ظفری در خصوص اینکه مسئولان کشتی ما برای موفقیت بیشتر چه باید کنند، عنوان کرد: «به نظر من اولین کار و موثرترین عامل در راه گسترش کشتی، داشتن سیستم پایه ای مناسب، مربیان با دانش و اتحاد و همدلی است و این خود حرکتی با شتاب و رو به جلو ایجاد خواهد کرد.»
این مربی کشتی در خصوص بزرگترین درسی که این سال ها از مربیگری گرفته، بیان کرد: «من تلاش، سختکوشی، صبوری، استقامت و از همه مهمتر متعادل بودن را یاد گرفتم و این بزرگترین رمز موفقیت من بود. من از اکثریت مربیان بزرگ ورزش دنیا الگوبرداری می کردم، چرا که همیشه احساس می کردم با شاگردانم به جنگ می روم.»
خبرنگار: امیرحسین احدی پور
ارسال دیدگاه