پیشنهادهای حقوقی بهاروند برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی

تهران (پانا) - محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر امور خارجه خطاب به مسلمانان و دولت‌های اسلامی برخی از اقدامات حقوقی برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهادهای حقوقی بهاروند برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، متن این یادداشت به شرح زیر است:

«جنایات اسرائیل و رفتار کلی این رژیم در نقض حقوق و قوانین بین‌المللی به حدی رسیده که ضرورت دارد همه کشورها بویژه کشورهای عربی و اسلامی قوانین و مکانیسم های خاص برای رسیدگی به این جنایات ایجاد کنند.

آنچه در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی رخ می دهد بدون شک، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی است. جامعه بین المللی مثل همیشه به بیانیه های سیاسی که سعی می کند آن را متوازن نگه دارد و محکومیت روشنی علیه اسرائیل از آن مستفاد شود، اقدام عملی میدانی یا حقوقی و دیپلماتیک انجام نمی دهد.

آنچه اسرائیل انجام می دهد جنایت آشکار بین المللی است که وجدان هر انسانی را متاثر می کند. نظام بین الملل اعم از سازمانهای بین المللی، گروههای مدنی و حقوق بشری همچنین دولتها، وظیفه اخلاقی و حقوقی سنگینی بر دوش دارد که از ارزشها و قوانین خود دفاع کند. در غیر اینصورت اعتباری برای این ارزشها و قوانین نمی توان متصور شد.

اسرائیل با پیشرفته ترین امکانات جنگی در حال حمله لحظه به لحظه به اماکن مسکونی در نوار غزه است. نوار غزه از فشرده ترین اماکن قابل سکونت کره زمین به نسبت مساحت آن است. آنها منازل را بطور کامل نابود می کنند. منازل مسکونی به همراه ساکنین آنها شامل کودکان، زنان و سالخوردگان یکجا نابود می شوند. زیرساختهای نه چندان پیشرفته ولی حیاتی نوار غزه مانند تاسیسات برق، آب، ارتباطات و غیره با خاک یکسان می شود.

مردم بیگناه ساکن نوار غزه با وضعیت محاصره در روی زمین و جلوگیری رژیم غاصب از دریافت کمکهای بشردوستانه و غذا و دارو از یکطرف و از طرف دیگر بارش بمبها و موشکهای پیشرفته از آسمان راهی ندارند جز اینکه در مقابل دیدگان جهانیان به جنایات هولناک نسل کشی و جنایت علیه بشریت تن دهند و هر روز منتظر قتل خود و فرزندان خود باشند.

ما از جامعه بین المللی و کشورهای منطقه می خواهیم اقدام ملموسی برای از قتل عام و هلوکاست میلیونها انسان بی گناه فلسطینی به عمل آورند.

مسئله فلسطین نه فقط یک مسئله اسلامی و عربی بلکه این وضعیت یک فاجعه انسانی است که کل بشریت و کل جامعه بین المللی برای جلوگیری از این جنایات مسئولیت دارد. اقدامات اسرائیل با توجه به شدت و گستردگی آن نقض آشکار اصول و قواعد آمره حقوق بین الملل است.

نهادها و سازمانهای بین المللی که مدعی دفاع از انسان و حقوق آن هستند باید بدانند که معیار رفتار آتی سایر کشورها از جمله ایران با آنان چگونگی برخورد آنها با این جنایات بین المللی و ضد بشری علیه ملت فلسطین است. اگر تمام توان خود را برای کمک رسانی انساندوستانه به مردم بیگناه فلسطین و توقف این قتل عام نکنند عدم صداقت و استانداردهای دو گانه آشکار شده و سخن و انتقادهای جنجالی آنها علیه سایر کشورها بر سر مسائلی بشدت محدود و کوچک دیگر اعتباری نخواهد داشت.

جنایات اسرائیل و رفتار کلی این رژیم در نقض حقوق و قوانین بین المللی به حدی رسیده است که ضرورت دارد همه کشورها بویژه کشورهای عربی و اسلامی قوانین خاص و مکانیسمهای خاص رسیدگی به این جنایات ایجاد کنند. بیش از این نمی توان به کلیات و قوانین عام اکتفا کرد. این یک وضعیت خاص و بشدت گسترده جنایتکارانه است که نیاز به ایجاد مکانیسمهای خاص ملی، منطقه ای و بین المللی برای آن، بدیهی شده است.

در این مقطع پیشنهادهایی از نظر حقوقی بعنوان اقدام حداقلی به همه دولتها بخصوص کشورهای عرب و مسلمان می توان ارائه نمود.

- لازم است همه کشورها قانون ملی وضع کرده و رسما و قانونا جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی را بعنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کنند.

- در قوانین ملی لازم است هر کشوری جنایات اسرائیل را جرم انگاری و رسیدگی با این جنایات را در حوزه صلاحیت دادگاههای داخلی خود وارد نماید.

- ضابطین قضایی موظف گردند که مرتکبین این جنایات را دستگیر و به دست عدالت بسپارند.

- کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی می توانند یک کنوانسیون همکاریهای قضایی بعنوان اقدام جمعی علیه مرتکبین نسل کشی و جنایت علیه بشریت برای همکاری بین خود تصویب نمایند.

- کشورهای اسلامی و عربی کمک نمایند که یک نهاد مستقل غیر دولتی بین المللی برای نظارت، گزارش دهی و مستند سازی جنایات اسرائیل و معرفی آمرین، معاونین و مباشرین این جنایات ایجاد گردد.

- کشورها کمک کنند که یک هیات تحقیق و تفحص در مورد جنایات ارتکابی اسرائیل در نوار غزه در سطح سازمانهای حقوق بشر و حقوق بشردوستانه ایجاد و به جامعه بین المللی گزارش دهی نماید.

آنچه گفته شد حداقل اقداماتی است که می توان در رابطه با این جنایات هولناک، گسترده و سیستماتیک پیشنهاد کرد.

تجربه نشان می دهد که کشورهای اسلامی بیش از این نمی توانند منتظر جوامع بین المللی باشند و برای نشان دادن جدیت خود، ابتدا باید ابتکاراتی داشته و اجرا نمایند در غیر اینصورت این جنایات وحشیانه علیه مردم مظلوم فلسطین همچنان در فضای بی کیفری موجود ادامه خواهد یافت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار