دبیر ریاضی پیشکسوت دبیرستان شاهد صابرین منطقه یک:

آموزش معکوس بهترین نوع آموزش است

آموزش معکوس، تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی است

تهران(پانا)- دبیر ریاضی دبیرستان صابرین منطقه یک در رابطه با معایب و محاسن آموزش مجازی سخن گفت و به طور کلی این آموزش را به تنهایی آموزش خوب و ایده آلی نمی داند و معتقد است به عنوان یک آموزش تکمیلی در کنار آموزش حضوری مناسب است.

کد مطلب: ۱۱۸۴۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش معکوس بهترین نوع آموزش است
اکرم دارستانی فراهانی؛ دبیر ریاضی مدرسه شاهد صابرین منطقه یک تهران و متولد ۱۳۵۰ آبان است. وی ‌مدرک کارشناسی ارشد ریاضیات دارد و با ۲۹سال سابقه تدریس ریاضی در مقاطع متوسطه اول و دوم، هم اکنون در دبیرستان شاهد صابرین منطقه یک تهران مشغول به تدریس است.
اکرم دارستانی فراهانی، در گفت وگو با پانا ضمن اشاره به شرایط موجود و رویارویی با ویروس کرونا، به جهت جلوگیری از تعطیل شدن آموزش، اظهار کرد: «با توجه به شرایط موجود رویارویی با بیماری کرونا تنها راه عملی آموزش، استفاده از آموزش مجازی بود. هرچند با توجه به آماده نبودن زیرساخت های این کار مشکلات زیادی در مسیر اجرایی شدن آن وجود داشت که البته به مرور زمان کمتر شده است. ولی در هر صورت این روش آموزشی محاسن و معایبی دارد.»
وی در رابطه با مزایای آموزش مجازی اذعان کرد: «آموزش مجازی مزایای زیادی دارد. این نوع آموزش به علت در دسترس بودن محتوای آموزشی بسیار عالی است. دانش آموزان در هر شرایطی و به دفعات می توانند از آن استفاده کنند. همچنین محتواهای آموزشی در سطوح مختلف قابلیت دسترسی دارد و تقریبا عدالت آموزشی در این زمینه برقرار می شود.»
وی افزود: «در آموزش مجازی جهت تولید محتوا می توان از تکنولوژی های پیشرفته استفاده کرد. برای جذابیت بیشتر درس از انواع عکس، فیلم و ... می توان استفاده کرد که از این مزیت در آموزش حضوری و به علت عدم وجود امکانات و کمبود زمان خیلی نمی توان استفاده کرد.»
دارستانی با اشاره به استفاده مکرر دبیران از تولید محتواها گفت: «مزیت دیگر آموزش مجازی این است که دبیران از تولید محتواهای دروس می توانند در کلاس های مختلف استفاده کنند که باعث صرفه جویی در زمان دبیران می شود.»
دبیر ریاضی دبیرستان صابرین درباره معایب آموزش مجازی خاطرنشان کرد: «مهم ترین عیب این نوع آموزش کیفیت پایین ارزشیابی است. بعضی دانش آموزان با تقلب درس می‌خوانند و امتحان می دهند و در این نوع آموزش متاسفانه بوسیله ارزشیابی دبیر متوجه ضعف دانش آموزان نمی شوند.»
وی افزود: «عیب بعدی آموزش مجازی مخصوصا برای دانش آموزان ابتدایی عدم آشنایی و ارتباط آنها با معلم و گروه همسالان است، زیرا بیشترین تاثیر مثبت یادگیری در کلاس مربوط به تعامل گروه همسالان است. آموزش مجازی باعث بی انگیزگی و دلسردی دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان مقطع ابتدایی می شود و متاسفانه جذابیت های آموزشی کاهش چشمگیری پیدا می کند زیرا تعامل وارتباط بین دانش آموزان با هم و دانش آموزان و معلم در این نوع آموزش، مناسب و موثر نیست.»
دارستانی با اشاره به آماده نبودن زیرساخت ها و وسایل لازم جهت آموزش مجازی تاکید کرد: «آماده نبودن زیرساخت ها از قبیل: نبود فضای مجازی مناسب و امن، ضعیف بودن اینترنت، آماده نبودن دبیران و معلمان برای تولید محتوا، نداشتن سواد رسانه ای بعضی دبیران، مشکلات اقتصادی جامعه فرهنگی و عامه مردم، نداشتن گوشی های هوشمند، گرانی اینترنت و..... باعث ضعف گسترده در تدریس و آموزش مجازی است و پیامد بعدی آن پویا نبودن کلاس های مجازی است.»
وی در ادامه با توجه به مشکلات جسمانی و روانی دانش آموزان و دبیران در دوران آموزش مجازی اظهار کرد: «استفاده بیش از اندازه از گوشی وذتبلت باعث آسیب های فراوان اسکلتی و بینایی شده است در این شرایط دبیران با توجه به سن آنها اکثریت دچار دست درد، گردن درد و مشکلات ارتوپدی واز نظر آسیب چشم هم متاسفانه بسیار همه گیر بوده است. همچنین نگرفتن نتیجه مطلوب با وجود سختی های فراوان برای تدریس از نظر روانی اثر بسیار منفی بر دبیران می گذارد.»
دبیر ریاضی دبیرستان صابرین، در مورد آسیب هایی که دانش آموزان با آموزش مجازی متحمل شدند؛ گفت: «در مورد دانش آموزان هم آسیب ها بسیار زیاد است. آنها هم به علت فشردگی زمانی کلاس ها،عدم تحرک، قرنطینه بودن شهرها و عمل کردن به شعارهای در خانه بمانیم؛ مرتب در خانه و یا به قولی در اتاق خودشان روی یک صندلی می نشینند.»
وی افزود: «اکثر دانش آموزان به علت بی تحرکی و عدم نشستن صحیح دچار قوز کمر، شانه و مشکلات بینایی شده اند. متاسفانه وجود مشکلات زیر ساختی مثل ضعیفی اینترنت در حین کلاس ها و جلسات امتحانی بسیار باعث مشکلات اضطرابی دانش آموزان می شود به خصوص قطع اینترنت و بیرون افتادن از کلاس، عدم ارسال فایل ها و... مخصوصا در جلسات امتحانی در موارد بسیاری باعث آسیب های جدی به آنها شده است.»
دارستانی در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای کاهش اضطراب دانش آموزان در این فضا تصریح کرد: «در آموزش حضوری امکان کارهای گروهی وجود داشت و دانش آموزان برای هم رفع اشکال می کردند و یادگیری تثبیت می شد. در این شرایط هم باید فضا را به سمت تعامل با هم پیش ببریم و با استفاده از ظرفیت گروه همسالان، گروه بندی و استفاده از روشهای تشویقی و رقابت سالم، همچنین با صحبت کردن و نگرفتن امتحان هایی که دارای سوالات چالش دار است؛ باید جو کلاس را آرام کنیم و برای دانش آموزان محیطی امن ایجاد کنیم.»
این معلم خلاق و ایثارگر پیشنهاد جالبی هم برای آموزش دوران پساکرونایی عنوان کرد. وی معتقد است بهترین روش آموزش، تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری است که در این مورد گفت: «در دوران آموزش های حضوری با توجه به تحقیقات و تجارب، من از روش آموزش معکوس استفاده می کردم. این روش در کشورهای پیشرفته بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. آموزش معکوس تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری است و در واقع خلأهای آموزش حضوری با آموزش مجازی و خلأهای آموزش مجازی نیز با آموزش حضوری پر می شود.»
در پایان دارستانی ضمن آرزوی نابودی کرونا از تمام جهان تاکید کرد: «ما باید در هر شرایطی از تمام فرصت ها به نحو احسن استفاده کنیم و حتی با وجود تهدیدها، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم تا جامعه ای موفق و سربلند داشته باشیم و این هدف از مسیر پرورش و آموزش خوب دانش آموزان که آینده سازان کشور اسلامی مان هستند می گذرد.»
خبرنگار دانش آموز پانا؛ درسا براری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار