سند توسعه آموزش مهارت های خراسان شمالی تدوین شد

بجنورد ( پانا) - رییس اداره آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: سند توسعه آموزش مهارت های استان با هدف تأمین نیازهای آموزشی و مهارتی مراکز آموزش فنی و حرفه ای این خطه تهیه و تدوین شد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
سند توسعه آموزش مهارت های خراسان شمالی تدوین شد

غدیر فاخر در گفت و گو با پانا اظهار داشت: سند توسعه آموزش مهارت های استان که با کمک دستگاههای اجرایی برای تأمین نیازهای آموزشی و مهارتی برای چند سال آتی تدوین شده ،بر اساس اسناد بالا دستی ،سند توسعه استان و ظرفیت مراکز آموزش فنی و حرفه ای و مربیان و امکانات این خطه است.

وی در ادامه افزود: تهیه پیش نویس دستور العمل دپارتمان مهارت اصناف هم برای نخستین بار در کشور، در این استان در حال پیگیری است و تلاش داریم تا نیازهای آموزشی اصناف استان مهارت از این طریق احصا تا با بررسی و تحلیل صحیح و به روز نیازها برای ارائه آموزش ها برنامه ریزی شود.

فاخر با اشاره به اینکه حدود 25 هزار واحد صنفی در خراسان شمالی مشغول به فعالیت هستند اظهار داشت: تهیه دپارتمان مهارت اصناف اقدام جدیدی در کشور است هرچند که پیش از این ،فعالیت های آموزشی برای اصناف انجام می گرفت اما این اقدامات اغلب محدود و بدون پایه و پیوستار آموزش مهارتی و حرفه ای بوده است.

رییس اداره آموزش و پزوهش و برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: راه اندازی دپارتمان آموزش مهارتی اصناف ،نقش مکمل و ساختارمند برای آموزش اصناف محسوب می شود.

وی ادامه داد: فرآیند تجهیز و راه اندازی چهار مرکز آموزش فنی و حرفه ای در استان حدود 90 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

فاخر گفت: تأمین اعتبار برای تکمیل چهار مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان های مانه و سملقان، گرمه ،راز و جرگلان و بجنورد در سفر رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به استان مطرح و در این زمینه تفاهم نامه ای با استانداری منعقد شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه تأمین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ساختمان این مراکز بر عهده استان بوده و سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز تامین اعتبار مورد نیاز برای تجهیز این مراکز را تقبل کرده است.

رییس اداره آموزش و پزوهش و برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: پروژه شهر گرمه 85 درصد ،راز و جرگلان 90 درصد، آشخانه 60 درصد، و در گلستان شهر بجنورد 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فاخر اظهار داشت : مرکز بالای 85 درصد پیشرفت ، امسال بهره برداری می شود و سایر مراکز هم بعد از تامین اعتبار لازم تکمیل و بهره برداری می شود و منابع مورد نیاز از محل منابع دولتی در اختیار استان و همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای تأمین می شود.

وی افزود: نبود مراکز آموزش فنی و حرفه ای ،باعث گسترش ناپایداری اشتغال ، عدم توجه به ظرفیت های تولید و گسترش مهاجرت نیروی کار مولد شده است.

فاخر افزود: اکنون هشت مرکز آموزش فنی و حرفه ای در 6 شهرستان استان شامل بجنورد، مانه و سملقان ،جاجرم ،اسفراین ، شیروان و فاروج در حال بهره برداری است .

وی گفت: یکی از مصوبه های سفر رییس سازمان آموزش فنی و جرفه ای به استان ، تهیه پیوست آموزش مهارتی برای تمامی پروژه ها و طرح های سرمایه گذاری استان بود که انجام شده است که بر این اساس ، طرح های سرمایه گذاری در استان باید پیوست آموزش داشته باشد و به کارگیری نیروهای کار ماهر آموزش دیده در پروژه ها الزامی شده است.

وی افزود: اکنون لیست کارگران دارای مهارت های آموزش فنی و حرفه ای در رشته های مختلف صنعت ساختمان در اختیار سازمان نظام مهندسی استان و نیز درگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موجود است و دستگاههای اجرایی و پیمانکاران مکلف هستند از این لیست برای انجام پروژه ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اکنون بانک اطلاعاتی مناسبی از کارگران دارای آموزش مهارتی در دسترس است ،گفت: الزام ارائه گواهینامه مهارتی برای دریافت تسهیلات اشتغال هم از دیگر مصوبه های سفر رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به استان بود که از طرف استانداری به تمامی دستگاههای متولی ابلاغ شده است و متقاضیان تسهیلات اشتغال زایی باید گواهینامه مهارت داشته باشند.

لازم به یادآوری است رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهر پارسال به خراسان شمالی سفر کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار